Sumatrakar med hjemmesnekra bakgrunn og rot

Har begynt på et kar som skal inneholde fisk og planter fra Sumatra. Rasbora og kuhliål er nok selvskrevne, og barber blir det nok. Kun 60l, men det er vel nok utfordring for en fersking som meg.

Sånn ser det ut etter dagens første steinlegging:

Steinen har jeg funnet her i Asker, selvsagt ikke i fredningsområder som det er mange av her. Det er 500 mill år gammel kalk/sandstein med fossiler, og den er full av huler og har en fantastisk struktur som dessverre ikke kommer så godt fram på bildet. Har tenkt å ha fin, lys grus fylt opp bak steinene til den svarte streken og ellers legge opp flere stein der det passer. Foran blir det sand med steiner stikkende opp av for å komplementere bakgrunnen. Rota er et stykke korkbark som skal tilpasses med røtter delvis kledd med bark. Tror det kan bli bra. Isoporbakgrunnen blir strukturert og malt som sand med steiner stikkende ut av, kommer vel også til å strø sand på også. Rota skal kles delvis med javamose, og de mange hullene i steinene gjør at jeg kan putte javamose der jeg finner det for godt. Javabregner skal jeg plante i grusen mellom steinene og på steinene på toppen. Må vel også ha noen kontrastplanter, får se hva jeg finner.

Nå er det jeg koser meg mest med denne hobbyen, å planlegge og bygge er den artigste biten. Planen er å ha det ferdig i løpet av andre uka av juli slik at det får godgjort seg og er klar til fisken etter ferien.

...med litt bedre bilder.
Bilder som bedre viser strukturen i stein og bark. Er glad i struktur.





Jøss, snegler i karet allerede? :O
Flott
Gleder meg til fortsettelsen.

Jørn
Isoporbakgrunnen er bare et par cm tykk, så det er begrenset hvilken dybdevirkning man får. En times jobb med en skarp kniv og en liten pennegassbrenner ga dette resultatet, som jeg er noenlunde fornøyd med.

Har slått fra meg maling, som blir både tidkrevende og dyrt, og går for silikon/sand/grus-løsningen i stedet. Tror det kan bli vel så bra.
Da er bakgrunnen ferdig, resultatet ble greit. Brukte en tube Clas Ohlson-silikon i går på å legge første strøk, la på feite klatter vått i vått tre ganger med lofritt kjøkkenpapir og gnei sanden inn. Ble fine strukturer av det. Brukte 0,33 mm Rådasand og 0,8-1,2 mm grov sand i fugene i midten for å illudere lag på en elvebredd. I dag fylte jeg inn med Biltemasilikon på hvite flekker og der jeg ville har forhøyninger, og limte til slutt på noen små steiner av samme type som forgrunnen.

Da begynner det nitidige arbeidet med rota som skal strekke seg over steinene.
Det blir riktig bra det der

Gleder meg til å se fortsettelsen.
Dette var en spennende tråd! Så bra det ser ut til å bli, også så nydelige steiner!
Takker, takker. Er spent på om det ferdige resultatet blir som bildet jeg har i hodet.

En erfaring jeg gjorde med bakgrunnen er at det sannsynligvis hadde lønt seg å grunne med Hey'Di K11. Ville blitt lettere å legge på silikon samt at fargen på bakgrunnen ville blitt en anelse mørkere og derved penere. Men når algene og bakteriene gjør sitt etterhvert for å fargelegge sanden vil det vel spille liten rolle.
I går kveld skrubba jeg bakgrunnen med en myk børste under rennede vann, og fant ut at det var mange flekker som kunne ha godt av mer fyll. Så i dag var det på'n igjen med silikontuba og sand. Vann er avslørende! Neste gang blir det K11-grunning!

Etter at bakgrunnen hadde tørka i sola en stund ble den limt på med uhorvelige mengder silikon for å unngå dritt som legger seg bak. Grus ble vasket og lagt oppå underlaget i bunnen i passelig mengde slik at steinen ligger godt på plass. Dette bidrar også til at cryptocyrneartene jeg har tenkt å putte i ikke fryser på føttene. Er i grunnen svært glad jeg kjøpte det underlaget med tanke på steinjobbing, uten det hadde akvariet nok hatt knust bunnglass.

Nå er altså bakgrunn, grusunderlag og steiner på plass. Nå ser jeg den nøyaktige posisjonen jeg vil ha røttene, så da kan jeg begynne å tilpasse korken som skal limes på slik at det ser ut som om de stikker ut fra stubben.

Total arbeidstid til nå er vel ca 8 timer.
Håper du allerede nå planlegger tråd om innredning av et 250 liter vi får følge med på ;0)
He-he, prøvde meg med en billig 240-liter, men jeg fikk aller nådigst innvilget en 160-liter jeg skal bytte ut 110-liter'n med i helga. Alt monner, dessuten er det jo et mye mer harmonisk kar.

Overlater til mesteren selv, Håvard, å gyve løs på storprosjekter. Er vel mye på grunn av hans artikler og kar jeg har satt i gang selv.

Anbefaler deg å bruke små rustfrie treskruer for å feste barken til rota og dekke skruehullene med noe. Silikon fester dårlig på slike materialer.
Det ser ut til å bli skikkelig bra dette. Blir gøy å se det ferdige karet
Takker for tipset, Håvard.

Begynner å føle et visst forventningspress her nå, så jeg får unngå lettvinte løsninger.
intressant. artig med sumatra biotop! prosjektet ser ut til å være på god vei, men ett par småting:

trerota, det vokser jo kork i indonesia.. men, kapok eller tualang eller noe som vokser langs med elvebredden ved lematang hadde jo vært langt mer spennende. for å ikke snakke om naturtro/korrekt.

syns bakgrunnen burde vært litt mørkere.. vannet i de fleste indonesiske elver er rimelig brunt, så lenge du er i regnskogen ihvertfall. breddene bærer preg av dette.

har selv bodd i indonesia lenge, og vært mye på Sumatra, så jeg synes det er kjempe artig å se noen som går for sumatrakar. selv skulle jeg laget Flores saltvanns biotop med vulkanstein, koraller og mangroverøtter om jeg hadde muligheten til dette.. Flores ligger noen små timer øst for sumatra forresten, er best kjent for å være "porten" til Ila Komodo og Balai Taman Nasional Komodo.
Får nok klare meg med det jeg finner her hjemme. Tresortene du beskriver er vel vanskelige å få tak i, og ikke minst må de være mulige å bruke i et akvarie. Korken vil bli dekket av alger og mose etterhvert, så det blir nok umulig å si hvilket tre dette er. Bakgrunn, steiner og sand vil nok også mørkne med tiden, noen måneder etter oppstart vil nok dette se atskillig mer naturtro ut enn det du ser nå.

Biotopmessig blir nok heller ikke karet helt riktig, kombinasjonen av kuhliål, kileflekkrasbora og barber er jo ikke helt kurant. Mens barber og kuhliål kan påtreffes i klartvannselver og -bekker, er det litt mer tvilsomt med kileflekkrasboraen. Må ha den med likevel, flott fisk jeg har ønsket å holde. Litt kompromiss der, altså.
stemmer det du sier med alger og mose, tenkte rett og slett ikke på det når jeg skrev. du får gi oss noen bilder om noen måneder når alt har kommet litt bedre i gang

som vi sier på indo; bagus sekali havengel!


- tiger!
I dag har prosjektet plutselig skutt fart, etter snekring av nytt akvariebord og oppsetting og innredning av en 160-liter i helga.

Fikk pusla sammen korkdelene til rota og skrudd dem på med små rustfrie skruer. Tok en del tilpassing og spikking før jeg var fornøyd, men nå er den laget slik at alle tre røttene kan tas ut separat for vedlikehold. Var litt engstelig for at de ville flyte opp med så mye kork på seg, men de satt såpass bra i skjøtene at de holder seg på plass til vannet får gjort sitt. Noen skruer er synlige, får se om jeg ikke finner en løsning på det hvis ikke naturen gjør sitt.

Selve korkstammen monterte jeg på en 2 cm isoporplate med skruer og silikonerte deretter isoporplata fast i bakgrunnen for å få den litt ut fra og få litt mer dybdeeffekt. Dette gjorde det også mye lettere å få en naturlig overgang på korken.

Deretter ble det fylt opp med grus bak steinene, grusen gjør at ting forhåpentligvis holder seg på plass og gir litt lufting. Så tok jeg fram Singapormosen jeg har hatt til dyrking i et kar og stappa inn i sprekker og hulrom.

Fylte på med vann fra et kar med grei algevekst og håper nå at utvidede lysperioder får algene til å jobbe litt med å få ting til å se naturlige ut. Kunne konstatere at bakgrunnen ble bra.

Til slutt fylte jeg på med Biltemasand, og fant ut at det stort sett funka greit med tanke på avrenning. På høyre side av karet la jeg på noen ekstra stein på toppen, men veit ikke om jeg vil beholde dem. Det ble mye rette linjer, men disse kan muligens brytes opp med fornuftig bruk av planter.

Total arbeidstid til nå: Ca 15 t

Bilde 1: Karet med et snev av grønt

Bilde 2: Nærbilde av hula på venstre side, fikk nesten lyst å flytte inn selv

Bilde 3: Rota med spor av menneskelig aktivitet

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap