Sette opp nytt kar !

Hei : )
Henter meg et nytt 63liters kar i morgen, og har ikke bestemt meg hva jeg skal sette det opp med enda Har grus planter og noen røtter, og skal la det stå i ca. en uke før jeg putter i fisk. Kanskje noen Slørhaler som kan ha hele karet for seg selv litt før det kommer noen andre

Men hva slags fisker syns dere jeg burde ha i karet? Bare å komme med forslag Har et selskapskar med mollyer, tetraer, ancistrus og kuhli ål fra før. Og vil ha noe annet nå

Takker for alle svar
Alt annet enn slørhaler!

Hva med å bruke det til reker?
Størrelsen er ihvertfall perfekt.
Jeg ville ha valgt Neolamprologus brevis, en liten sneglehusleker fra Tanganyika. -Sikler etter et kar med noen sånne selv.....

63 L er flott til sneglehuslekere!
(Selv om jeg synes det er mange arter som er finere enn brevis da..)

Jeg hadde en gruppe med 6 stappersii i en 45 L, og det funket det. Måtte innrede med fornuften, men lek og yngel ble det
Oops, dobbelpost :S

Men ja, det er veldig fine fisker Mange kan jeg ha i en 63liter da? Før de syns det blir for trangt.
Er de kjøttetere ? Så jeg må mate med oksehjerte o.l ?

Noen av neolamprologuas- artene er litt større enn andre, men de ligger på 4- 6 cm.
Hvis du innreder fornuftig (skaper naturlige skiller med hjelpe av stein, slik at fiskene lett finner eget område) ville jeg prøvd med 6 stk.
Får du et par kan du evnt fjerne resten, men det er slett ikke sikkert du trenger det.
Jeg er kanskje litt vågal her, men jeg synes man kan prøve litt.

Følg med i akvariet, innred fornuftig og vær obs på bøllefrø!

De er kjøttetere ja, men det betyr ikke at du gi de akkurat oksehjerte.
Jeg gav mine mye forskjellige.
Artemia, flakfòr, reker, oksehjerte.. en god blandings!

Ps: Tanganyikaciklider bør ikke ha røde mygglarver.
MC Darup
Noen av neolamprologuas- artene er litt større enn andre, men de ligger på 4- 6 cm. Hvis du innreder fornuftig (skaper naturlige skiller med hjelpe av stein, slik at fiskene lett finner eget område) ville jeg prøvd med 6 stk. Får du et par kan du evnt fjerne resten, men det er slett ikke sikkert du trenger det. Jeg er kanskje litt vågal her, men jeg synes man kan prøve litt. Følg med i akvariet, innred fornuftig og vær obs på bøllefrø! De er kjøttetere ja, men det betyr ikke at du [B]må[/B] gi de akkurat oksehjerte. Jeg gav mine mye forskjellige. Artemia, flakfòr, reker, oksehjerte.. en god blandings! :) Ps: Tanganyikaciklider bør ikke ha røde mygglarver.

Okay

Jeg har litt lyst å prøve, er de generelt vanskelig å ha med å gjøre? Har ikke holdt på så altfor lenge, og har sålangt holdt meg til litt "enkle" fisker som Kuhli åler, Mollyer, Tetraer, Platyer, Slørhaler og noen Ancistrus'er
Men en gang må man jo ta steget videre Har også hatt Pirayaer, men jeg syns ikke de var noe spesielt da de ikke går med noen andre fisker. Hadde de i 1 år tror jeg. Savner de litt, Svein og Roar! Men var en kar som tok over de for litt over en måned siden.

Noe annet jeg må passe på ?
Noen som vet ca. pris på en fisk av denne arten?
Hei igjen dere. Har satt opp karet nå, ble så som så. 4 planter, ei rot, grus med litt forskjellige farger pluss en bakgrunn
Er veldig grumsete vann enda, så kommer ikke med bilder enda. Tar etter noen dager
Blir Sebra Ciclider som skal bo der Yngel. De er 1.5cm til 2cm lange 9stk !
Blir bra
Har forelsket meg helt i den fisken, sykt fin fisk

Noen som har noe å tilføye ?

EDIT:
Noen tips til hvordan jeg skal innrede også ?
De skal gå alene en stund, så skal ikke ha andre fisker der enda
Du bør ha par med sommerfuglciklider - en gutt på en jente.
Med 9 vil det jo bli en til overs, som garantert blir drept.

For øvrig lurer jeg på om man faktisk kan ha 9 slike i en 63-liter?
Kesol
Du bør ha par med sommerfuglciklider - en gutt på en jente. :) Med 9 vil det jo bli en til overs, som garantert blir drept. For øvrig lurer jeg på om man faktisk kan ha 9 slike i en 63-liter?

Dette er yngel. -Og er veldig små. -Og fikk de billig.
Og fader, skrev feil, mente Sebra Ciklider!
Du vil nok merke at 9 sommerfugler i en 63-liter blir trangt etter hvert. Jeg hadde 5 unge sommerfugler sammen med annen fisk i min 220-liter. Da de ble kjønnsmodne ble det ene paret veldig aggressivt overfor de andre tre, som endte opp små og grå i et hjørne. Måtte ganske raskt gi de tre et annet sted å bo...

De to jeg beholdt går for øvrig fint overnes med annen fisk, også andre små ciklider. Yngel fra annen fisk får også gå i fred.

Dette er flotte og underholdende fisker, men du bør være forberedt på at det er stor sjanse for at du bare kan beholde et par når de blir store...

Lykke til med det nye karet!

turnips
Du vil nok merke at 9 sommerfugler i en 63-liter blir trangt etter hvert. Jeg hadde 5 unge sommerfugler sammen med annen fisk i min 220-liter. Da de ble kjønnsmodne ble det ene paret veldig aggressivt overfor de andre tre, som endte opp små og grå i et hjørne. Måtte ganske raskt gi de tre et annet sted å bo... De to jeg beholdt går for øvrig fint overnes med annen fisk, også andre små ciklider. Yngel fra annen fisk får også gå i fred. Dette er flotte og underholdende fisker, men du bør være forberedt på at det er stor sjanse for at du bare kan beholde et par når de blir store... Lykke til med det nye karet! :)

Vet dette men takk uansett.
Fikk de for 2,- per yngel liksom, og da bare tok hu noen i posen. Jeg vet at det bare et par jeg skal ha, men resten bor der midlertidig, og det skal ikke være hjemmet dems hele livet

De er fantastisk pene syns jeg
Sebraciklide?? De MÅ du bli kvitt ganske fort etterhvert.
De blir alt for store, og kjempeagressive.

Når det er sagt, var 2,- pr. stk. en god pris.
Kesol
Sebraciklide?? De MÅ du bli kvitt ganske fort etterhvert. De blir alt for store, og kjempeagressive. :) Når det er sagt, var 2,- pr. stk. en god pris.

Hehe ja. Har en kompis med en 150liter som skal ta over 2 så straks de blir litt større. Skal beholde 2 selv, med mindre de blir deppa pga plassen. Så tar dyrebutikken over resten

Sånn, da er fisken installert i karet
Ser ut som de trives veldig godt, spiser veldig bra, mater dem med oksehjerte
De er også veldig aktive, og ikke minst søte
Kan sikkert slenge inn et bilde av karet og fiskene senere ikveld =)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap