Hva må man ha til en dam?

Jeg har mast lenge på mamma og pappa om dam, så nå skal vi forhåpentligvis lage en dam ute "i" fjellet som vi driver å graver opp... Og vi har aldri lagd dette før, så vi trenger den hjelpen vi kan få!

Altså hva er det vi ha?
Vi har en duk, men vet ikke om den er tykk nok, denne trenger vi da det er mur på en side der dammen skal være. Så lurte jeg på om det går an å feste duken fast i fjellet med akvariumsilikon? Eller vil det bare løsne? Vi vil gjerne kunne se fjellet, så det blir naturlig!=D Vi vil og ha en elv ned fjellet "over".

PS! Kan ta bilder senere hvis det ønskelig! =D

Takker for svar, Odd Espen!
Underduk og filter/pumpe.
Så det er bare det? :p Er det noen som vet om noen gode pumper/filter? Som ikke er så altfor dyre?
Så vidt jeg har forstått det, trengs det ikke mer.

...annet enn planter og fisk, da. Og graving koster fort penger, om dere ikke lager privat dugnad.
Vi har fisk og planter i en "balje" allerede...
Og graving er halvveis ferdig, vi har en venn med gravemaskin, han har gravd litt med en liten gravemaskin forige uke, og skal komme tilbake med en større en for å få vekk all jorda...

Gleder meg til dette!=D
Odd Espen
Så det er bare det? :p Er det noen som vet om noen gode pumper/filter? Som ikke er så altfor dyre?


Valg av pumpe/ filter kommer helt ann på hvor mange liter dammen er på. Jeg vil anbefale deg å bruke et skikkelig bøttefilter og ei skikkelig pumpe iallefall. Skal du drive ei fontene i tillegg kan det kansje være lurt å bruke en egen pumpe til dette, slik at du kan filtrere så mye vann som mulig gjennom bøttefilteret. Ei lita fontenepumpe koster ikke all verden. Å velge et underdimensjonert filter/pumpe vil bare gi deg sorger og problemer i en hagedam. Vil også anbefale deg et skikkelig UVC-lys. Er trist å få vannet knall grønt av alger. Ellers holder det nok med en underduk slik som Kesol sier. Den vil helt sikkert ikke gli av grunnet trykket fra vannet. Du finner alt du trenger her
Dette blir en tanke OT, men jeg spør likevel

Hvordan er disse filrene til dammer? Er de noen bråkebøtter, eller kan de bentyttes til ett vanlig stuekar?
Selve filtreringsbiten spiller vel neppe noen rolle, filter er filter
Pettern
Valg av pumpe/ filter kommer helt ann på hvor mange liter dammen er på.


Dammen blir kanskje max.1m dyp, 2m bred, 3m lang, eller noe i denn dur. Er vanskelig å si, da det fortsatt ligger jord der... Men blir ikke store dammen altså...

Pettern
Jeg vil anbefale deg å bruke et skikkelig bøttefilter og ei skikkelig pumpe iallefall.


Holder det ikke med bare pumpe, eller bare filter?:p
Men er noen av TetraPond-filterne bra?
Minste - opp til 4000l
Mellomste - opp til 7000l
Største - opp til 10 000l

Pettern
Vil også anbefale deg et skikkelig UVC-lys. Er trist å få vannet knall grønt av alger.


Eh, må man ha lys der? Hjelper ikk planter mot alger?

Pettern
Ellers holder det nok med en underduk slik som Kesol sier. Den vil helt sikkert ikke gli av grunnet trykket fra vannet.


Men kan man lime duken fast i fjellet på noe vis?

Pettern
Du finner alt du trenger [URLBLOCK4]


Noen andre som kan finne noe bra for meg her? For jeg hakke peil på hva som er bra eller ikke! Må få det med t-skje hvis noen gidder...:p

Takk Pettern for gode svar og råd! =D
Er det noen filtere/pumper som ikke syns så godt?
Frank Angell
Dette blir en tanke OT, men jeg spør likevel ;) Hvordan er disse filrene til dammer? Er de noen bråkebøtter, eller kan de bentyttes til ett vanlig stuekar? Selve filtreringsbiten spiller vel neppe noen rolle, filter er filter ;)


Filtrene går det utmeerket godt å bruke i stuekar. Jeg har på min dam en Tetrapond 7000 bøttefilter. Hovedforskjellen på denne og Eheimene dine er vels trengt talt ikke veldig mye annet enn at filteret ditt har innebygd pumpe. Som du sier filter er filter. Bioballer og blåfilter i tønna mi. kjenner flere som bruker slike inne med en kraftig sirkulasjonspumpe koblet til.
Odd Espen
[QUOTE=Pettern]Valg av pumpe/ filter kommer helt ann på hvor mange liter dammen er på.


Dammen blir kanskje max.1m dyp, 2m bred, 3m lang, eller noe i denn dur. Er vanskelig å si, da det fortsatt ligger jord der... Men blir ikke store dammen altså...

Pettern
Jeg vil anbefale deg å bruke et skikkelig bøttefilter og ei skikkelig pumpe iallefall.


Holder det ikke med bare pumpe, eller bare filter?:p
Men er noen av TetraPond-filterne bra?
Minste - opp til 4000l
Mellomste - opp til 7000l
Største - opp til 10 000l

Pettern
Vil også anbefale deg et skikkelig UVC-lys. Er trist å få vannet knall grønt av alger.


Eh, må man ha lys der? Hjelper ikk planter mot alger?

Pettern
Ellers holder det nok med en underduk slik som Kesol sier. Den vil helt sikkert ikke gli av grunnet trykket fra vannet.


Men kan man lime duken fast i fjellet på noe vis?

Pettern
Du finner alt du trenger [URLBLOCK4]


Noen andre som kan finne noe bra for meg her? For jeg hakke peil på hva som er bra eller ikke! Må få det med t-skje hvis noen gidder...:p

Takk Pettern for gode svar og råd! =D

Med de målene kommer en ut i ca 6000 liter vann. Du kan godt benytte f.eks Tetrapond 7000 filter. Det er et bra filter som er beregnet til dam opptil 7000 liter. Denne har ikke innebygd pumpe så det må kobles til i tillegg. Grunnen til at jeg anbefaler deg bøttefilter i tillegg til pumpe er den biologiske nedbrytningen av bakterier i vannet. En fontenepumpe med ei lita blåmatte inni har ikke særlig stor biologisk effekt. Et UVC-lys er et spesielt kolbe med et lysttoffrør man fester til slangen fra bøttefilteret og utløpet. Vannet vil passere inni denne kolben og vil bli belyst av UV-røret. Dette resulterer i at algene klumper seg sammen og dør og taes enkelt opp av filteret. Som du sier, planter hjelper mot alger, men såpass mue sporstoffer som havner i en hagedam skal det ganske mye til at plantene klarer å ta til seg alt. Resultatet blir grønt vann. Underduken og vanlig duk kan du bare legge rett på fjellet. Det vil bli presset mot fjellet av trykket fra vannet og vil sannsynligvis ikke flytte seg en millimeter. Til din dam ville jeg kansje valgt følgende:

Bøttefilter Tetrapond PF 7000 eller 11000. (greit å overdimnensjonere denne. Jeg har selv en 7000 i et basseng på 300 liter)

Pumpe: TetraPond GPX 7000. Denne vil ha nok kraft til å levere til bøttefilteret og samtidig kunne klare et vannfall.

UVC-lys: Oase Bitron 18C

eller noe tilsvarende selvfølgelig. Det viktigste er at en ikke underdimensjonerer.
Pettern
Til din dam ville jeg kansje valgt følgende: Bøttefilter Tetrapond PF 7000 eller 11000. (greit å overdimnensjonere denne. Jeg har selv en 7000 i et basseng på 300 liter) Pumpe: TetraPond GPX 7000. Denne vil ha nok kraft til å levere til bøttefilteret og samtidig kunne klare et vannfall. UVC-lys: Oase Bitron 18C eller noe tilsvarende selvfølgelig. Det viktigste er at en ikke underdimensjonerer.
Okay! Det hørtes bra ut med det forslaget du kom med der!=D Skal spør Mamma om det er en grei pris ho vil betale!=D Ble bare 7000kr! Er vel ikke dyrt det? =D

Men på "Oase Boitron 18c" så står det at den må tilkobles til Biotec 5-36, hva er Biotec 5-36?

Takk for svar Pettern! =D
Odd Espen
[Quote=Pettern] Til din dam ville jeg kansje valgt følgende: Bøttefilter Tetrapond PF 7000 eller 11000. (greit å overdimnensjonere denne. Jeg har selv en 7000 i et basseng på 300 liter) Pumpe: TetraPond GPX 7000. Denne vil ha nok kraft til å levere til bøttefilteret og samtidig kunne klare et vannfall. UVC-lys: Oase Bitron 18C eller noe tilsvarende selvfølgelig. Det viktigste er at en ikke underdimensjonerer.
Okay! Det hørtes bra ut med det forslaget du kom med der!=D Skal spør Mamma om det er en grei pris ho vil betale!=D Ble bare 7000kr! Er vel ikke dyrt det? =D

Men på "Oase Boitron 18c" så står det at den må tilkobles til Biotec 5-36, hva er Biotec 5-36?

Takk for svar Pettern! =D


Det står kansje litt klønete på siden til Tropefisk akkurat der. UVC-lyset er beregnet sammen med med Biotec-filtrene. Dvs at det er avsatt en plass inni filtrene som denne uvc-lampa passer perfekt til. Det er ikke noe problem å bruke den utenom dette filteret heller. Men man kan jo også velge uvc-lys fra Vitronic-serien. Denne er noe rimeligere, og kan monteres mot alle slags pumper. Tetrapond leveres med bioballer og blåmatte. Jeg bruker bare det i mitt filter iallefall. Nå har den dammen vært i drift bare noen få dager, så hvor god biologisk filtrering jeg oppnår tør jeg ikke si, men jeg er overhode ikke redd for at det skal bli for dårlig iallefall.
Okay, så vi skal kjøpe denna i tillegg altså?
Må si disse filter tønnene lignet mistenkelig mye på vin tønner, med to hull.
Har også sett like tønner brukt til små satts dunker(jepp HB produksjon
Nei, jeg mente som et alternativ til Biotron 18 c
Okay! Så da er handlelista klar?

1 TetraPond GPX 7000 Kr.3.310,00
1 Oase Bitron 18C Kr.2.770,00
1 TetraPond hagedamfilter PF 7000 Kr.884,00
Total Kr.6.964,00

Er det alt? :p (føler meg "litt" masete her nå, menmen)
Jeg synes det kan være et ganske klokt valg. Husk underduk da. Det kan være en fordel å ha under damduken for å beskytte den mot skarpe kanter. Det finnes mange nettbukker som selger damutstyr. Tropefisk tropex, Aquazoo, webzoo osv. Grunnen til at jeg tittet på websiden til tropefisk er vel av den enkle grunnen at det er veldig god service der. Innehaveren er en kjernekar som vet å verdsette kundene sine iallefall. Det synes jeg er viktig. Jeg handler utelukkende der iallefall.

Oj, mamma syns det var litt dyrt...:p Men jeg syns ikke det da, hmm... Går det an å gjøre det litt billigere? Hvis ikke kan jeg sikkert få ho til å kjøpe det etterhvert!:p
Tilfeldig bekjentskap
© Janka Skogstad
Reklame for plussmedlemskap