kommer eheim pro III serien med alt utstyr?

har tenkt å gå til innkjøp av dette eheimfilteret:


Følger "alt" med i denne pakken, eller kommer ledninger, filtermateriale osv i tillegg?


Lurer også på om dette er ett bra filter? eller er det noen i samme prisklasse jeg heller burde satse på?
Filtermedier er ikke med i prisen, men ellers er det alt du trenger der.

Filteret er temmelig nytt på markedet, men jeg kan ikke si at jeg til dags dato har hørt noe negativ om filtrene.
Dette skyldes nok også at prisen er såpass høy, at det ikke er mange slike som omsettes

Hvor stort kar skal filteret være til?
Filtermateriale følger normalt ikke med. I blant kjøres det imidlertid kampanjer, da følges modellnavnet av "Special edition" eller "Spesial". Og kun da følger det med alt filtermateriale man trenger.

Som f.eks. denne Eheim Pro 2222 modellen


Standard grønne utløpsrør, innsugsrør og slanger pleier å medfølge uansett.
karet er på 400 liter. uten å skrike for høyt, kan jeg si så mye som at jeg fant den for 2000 kroner i en dyrebutikk i oslo sentrum. synes det er ett kjempetilbud egentlig. Husker faktisk (helt sant ) ikke hva senteret butikken den lå på het, men jeg husker hvor det ligger. de hadde rundt 7 pumper på tilbud. er det egentlig ett bra tilbud, og vil en 400 liters pumpe holde til ett akvarium på 400 liter?


Takk for svar Frank
og ett spørsmål til, koster filtermaterialet mye, når det kommer i tillegg?
Petter Østby
og ett spørsmål til, koster filtermaterialet mye, når det kommer i tillegg?

Det kan du si, ja. Det koster noen hundrelapper.
Iflg. infoen på nettsidene til Webzoo er filtervolumet til den modellen du har blinket deg ut 6,6 liter. Da må du nok ha en pakke med filtermedier som er tilpasset feks. 2028 modellen, som er nærmest i filtervolum (7,3 liter).
Det finnes esker med sett å få kjøpt som inneholder alt man trenger, og den pakken koster 510 kr hos Webzoo.

[External Image]
oi. det blir en ekstra utgiftspost. kanskje det er mulighet for å kjøpe det med rabatt i butikken hvis jeg kjøper pumpa samtidig. er det noen som vet om noen andre pumpeløsninger? der man får hele "settet" til en lavere pris?
Petter Østby
karet er på 400 liter. uten å skrike for høyt, kan jeg si så mye som at jeg fant den for 2000 kroner i en dyrebutikk i oslo sentrum. synes det er ett kjempetilbud egentlig. Husker faktisk (helt sant :D ) ikke hva senteret butikken den lå på het, men jeg husker hvor det ligger. de hadde rundt 7 pumper på tilbud. er det egentlig ett bra tilbud, og vil en 400 liters pumpe holde til ett akvarium på 400 liter? Takk for svar Frank :)

Det er nok Dyrego Oslo City du har vært på. Iflg. hjemmesidene deres garanterer de at de er billigst på disse pumpene, sitat "KANONTILBUD PÅ EHEIM PROFESSIONAL III
I DYREGO BUTIKKENE
Er vi billigst på Ehemi Prof III. Sjekk våre spesial tilbud på 2076, 2078 og den store 2080.
Billigere får du dem ikke. Garantert!"

Filtermedie er de nok ikke billigst på, pakken Mona viste til tar de kr. 798.- for iflg kundeavisa (obs. .pdf dukument) deres.
forslag
Hvis du går inn på dyrebutikkene har de det største eheim 3 pro for rundt 2500,- og med filtermaterialet som hører til for rundt 750,-, men de har noen mindre også. Se på dyrebutikkene.no. Den er på oslo city, sandevikastorsenter osv.

alfen50
Hvis du går inn på dyrebutikkene har de det største eheim 3 pro for rundt 2500,- og med filtermaterialet som hører til for rundt 750,-, men de har noen mindre også. Se på dyrebutikkene.no. Den er på oslo city, sandevikastorsenter osv.

Til info: dyrebutikkene.no = dyrego.no
har så lyst på den pumpa, de 500 kronene som jeg må bruke på filtermaterialet var en liten strek i regninga. Burde jeg satse på 400litersfilteret eller 750litersfilteret? dette koster 500 kroner mer. gleder meg sånn til å sette istand 400literen til høsten. skal bli ett artig prosjekt
istedenfor å fylle opp lista med med masse topicer, spør jeg ett offtopicspørsmål ¨på min egen tråd:




Er EHEIM 2328 professionell m/3 filter en god pumpe.


den jeg tenker på å kjøpe er for opp til 1000 liters akvarier, vil dette være for kraftig til en 400liter?
Du kan jo trøste deg med at filtermaterialet er en engangsinvestering, det er så godt som evigvarende
Det eneste du må skifte ut i blant er den hvite filtervatten på toppen, men det koster en krone eller to Jeg skifter den ca en gang annenhver måned eller så. Det er bruk og kast, når den er mett av gørr kaster jeg den og legger inn en ny.
NB! Du ikke kjøpe Eheims egne formskårede filtervattskiver til dette! Kjøp rimelig filtervatt i kjempeposer, og klipp den i riktig form og fasong selv med en saks og putt nedi!

Det øvrige filtermediet, Efisubstrat og Efimech, har du nærmest på livstid. Og Eheim er jo kjent for å være det beste av kvalitet, folk snakker om gamle Eheim-filtere de har som har gått i mange, mange år uten problemer.

PS!
De splitternye modellene du nevner er egentlig strengt talt fylt med finesser du betaler en del ekstra for, men som man faktisk greier seg utmerket uten... Det nye med disse nye modellene er bl.a. at den "sier i fra" når den begynner å bli tett og trenger rens..*host* Jeg greier å finne ut det ved å kaste et blikk inn i akvariet, og ser om vannutblåsningen begynner å bli redusert eller det er mye småbøss i vannet. Da er det på tide med en liten rens.

Så faktisk kan du nøye deg med f.eks. modellen
Eheim Pro 2028. Den har kapasitet nok til ditt akvarie, pluss litt til. Det er alltid lurt å legge på litt i forhold til hva som står oppgitt.

Nå har jo du funnet dette filteret til en veldig god pris, men på den annen side så var 2076 egentlig littegrann for lite ettersom det er akkurat det er oppgitt akkurat literantallet du skal ha på akvariet. Som sagt; det er alltid lurt å overdrive kapasiteten på filteret (ikke nødvendigvis i antall liter sirkulasjon i timen, men størrelsen på filtertønna og hvor mye filtermedie den rommer). Da unngår man overraskelser og filteret greier å håndtere det meste.

Jo mer filtermedie det er plass til, jo større og bedre biologisk filtrering har du.
Om du vil spare noen kroner har jeg veldig god erfaring med filtermedia fra Sera og Tetra.
Begge merkene er ofte vesentlig rimeligere enn Eheim sine.

Filtermedia fra Hagen (Fluval) eller Aqua Medic er sikkert ikke helt borte det heller, selv om prisen fort nærmer seg Eheim.

Til ett kar på 400L, ville jeg aldri satset på ett filter som er klassifisert til max 400L. Alle produsentene er gode på å overdrive hva filteret er i stand til å håndtere

Om det er denne pumpeserien du skal gå for, ville jeg derfor valgt en 2078, eller aller helst en 2080. Sistnevnte har ikke de elektroniske finessene som de to foregående, men for meg spiller akkurat det ingen kasserolle

Prisen på filterserien i dennee butikken er langt under nettbutikk-pris. Er på kanten til å kunne defineres som latterlig billige :p

Eheim 2328 (utgått modell) er ett greit filter, med integrert varme. Filteret mangler flere av finessene en ser på ProII og Pro3\ Pro3e.

Når det gjelder filtervolumet, for å sammenligne 2328 og 2078 (midterste Pro3e-modell), har 2078 ca dobbelt så stor kapasitet som 2328, med hensyn til bakteriellt grunnlag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap