Og så skal jeg prøve meg på saltvann... :) (side 2)


Jepp!
Det ligger noen i forumet, søk på ferskvann og "goby".

Bla er jo brousonetti en utrolig flott og fasinerende goby, men denne er ganske stor.
Ellers er jo elegans, compressa (litt uvanlig goby, ikke bunnfisk som de fleste) og atropupureus nydelige arter.

Dessverre er det på bilder av ferskvannsgobyer i basen, jeg leter stadig etter fotografer jeg kan tigge bilder fra.
[URL=http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=1048&Fresh=1&size_from=1&size_to=
100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min
=10&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=2000&tsizefcm=40&tsizetcm=300]Og lista var laaang.[/URL]..

Jepp, utrolig mange.
Irriterer meg at vi har så få bilder, må svinge pisken på meg selv og lete mer intenst.

Og ja, den gule og sorte klovnegobyen var til å spis... ehh.. var nydelig!
Se på fotokonkurransen fra mai; Watchman goby.
Kesol
[URLBLOCK1]


Synes i grunnen at mange av disse ligner veldig på Ciklidene. Men nå har ikke jeg noe trent øye når det gjelder sånt..
MC Darup
Hei, og takk for sist! Jeg er enda litt sur over hagedammen din :) Hva er RO vann?


Hei sann og takker selv!
RO vann er vann fra revers osmose filter....så slipper du alle de skumle stoffene som er i fra krana som fort kan bli alger ut av.
Gobier er flotte ja.

Her er en link to noe som ser veldig likt ut,de er visstnok ikke gobier men de ser ut som nydelige fargerike kutlinger,en del av de jeg har lyst på kommer fra nord amerika.


Her er en link til google bildesøk.

[URL=http://images.google.no/images?svnum=10&um=1&hl=no&client=firefox-a
&channel=s&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=Etheostoma+&btnG=S%C3%B8k+etter+bilder]bilder[/URL]


Hohoi her fant jeg en side med litt info om dem

[URL=http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.epa.gov/bioindicators/images/fish/variatum_
Jeff_web.jpg&imgrefurl=
http://www.epa.gov/bioindicators/html/fish_perches.html&h=219&w=350&sz=15&hl=no
&start=119&um=1&tbnid=Gquc3GNoaIiOlM:&tbnh=75&tbnw=120&prev=/images%3Fq%3DEtheostoma%2B
%26start%3D100%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26
channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26sa%3DN]info side[/URL]
Boonyarit Amundsen
Hei sann og takker selv! :) RO vann er vann fra revers osmose filter....så slipper du alle de skumle stoffene som er i fra krana som fort kan bli alger ut av.

Hvordan fungerer et slikt revers osmosefilter? Jeg vet hva osmose er. -Vann som stiger oppover gjennom små porer via kapetelérkrefter, eller hva det nå heter...

Og nå blir jeg litt skremt her.. :P

Jeg har lest litt ang osmose, men blir ikke helt klok.
Men mitt kar er jo lite (58) og jeg vet man kan få kjøpt ferdig osmosevann enkelte steder, bla på Dahls og Akvariemagasinet.
Husker ikke helt prisen, men det var slett ikke mye.
Og jeg trenger ikke mye for det lille karet (eller, det kommer jo litt ann på hvor ofte jeg blir å bytte vann. Skjønner at de lærde strides veldig her, og at det kommer ann på type koraller man har)

Innbiller med at å starte eget osmose- anlegg vil ta masse plass osv?
Ett somoseanlegg er noe som står høyt på lista selv som ferksvannsakvarist. Kostnadene har desvere ikke samsvart med fordelene - ennå.

Slik jeg har forstått det, er RO-vann helt "dødt og passivt". Det inneholder så og si ikke metaller, gasser og mineraler.
En er derfor nødt til å tilføre det som trengs av slikt etter prosessen.

Fordelen er at alt blir 101% kontrollerbart. Tilsetter du 1 kg salt, vil du hver gang få samme salinitet. Dette gjelder selvsagt også faktore som hardhet, karbonathardhet ovs.

Plass?
Tja, det er noe forskjell på hvor store disse anleggene er, etter hvor mange liter de skal kunne rense i døgnet. Det som tar plass, er vel en svær balje for å samle opp det rensede vannet.
Siden ett slikt anlegg må ha ett vist trykk, må det stå på ett rom med vanntilførsel, og gjerne en sluk\ avløp der det vannet som går til spille havner.

Til ett så lite kar, trenger du jo ikke å rense vann så ofte (det er helt skikkert mulig å lagre slikt vann, slik at du kan rense f.eks 50L, og ha en måned eller så )

Må forresten gratulere med valget av oppsett, dette tror jeg kan bli flott!

Valg av oppsett?
Nå ramlet jeg av.. vet du hva slags akvarie jeg har og tekniske ting?

Men hvis jeg kjøper en dunk med osmosevann kan jeg vel bare la de stå til jeg trenger de?
De vil jo være lukket og tette.
(Har nemlig perfekt plass under benken på vaskerommet)
MC Darup
Valg av oppsett? Nå ramlet jeg av.. vet du hva slags akvarie jeg har og tekniske ting? :)
Valg av saltvann, da Ordla meg muligens litt feil.
MC
Men hvis jeg kjøper en dunk med osmosevann kan jeg vel bare la de stå til jeg trenger de? De vil jo være lukket og tette. (Har nemlig perfekt plass under benken på vaskerommet) :)

Skal vel gå bare fint det Kan vel bli ett slit å drive å bære på mye vann med gjevne mellomrom. Aner ikke prisen på RO-vann, men jeg antar at man sparer dette inn relativt fort, om en bruker en del liter...

Da er jeg med, Fjank!

Tja, det er jo ikke så mye vann jeg blir å bruke.
Uansett, hvis jeg skulle bli skikkelig bitt av saltvannsbasille og vil ha større kar etterhvert er det jo mer aktuelt å ha eget anlegg.

Tror kanskje jeg må kjøpe en til sirkulasjonspumpe, har lest endel og skjønner at god sirkulasjon er superviktig.
Og at man tenker litt på hvordan man plasserer stein for å unngå stillestående områder.
Hvis du hadde eget RO anlegg kunne du ha kjørt osmosen rett i dunk og hatt magnetventil på krana, så kan du stille inn etter ditt formål.

Har diskutert dette med min kjære, og vi er begge enige i at vi satser på å evnt kjøpe osmosevann.
I allefall så lenge vi har et så lite akvarie

Har i allefall funnet ut startprosedyren her,
først sette opp karet, la ferskvann kjøre igjennom for å se at alt er tett, funker og for å vaske alt.
Så lage saltvann, la det stå min 1 døgn uten lys men med alt annet i gang.

De fleste steder sier man skal ha stein i først, pga rasfare- men med dette lille akvariet er det nok liten sjanse for det.
Tar derfor godt vasket sand i, og så noen få levende steiner.
Det hadde vært interessant å få sett hvor mye alt dette vil koste til sammen... Har hørt skremme-historier om hvor dyrt det er med saltvannskar....

Nå er jeg litt heldig, og får endel ting billig.
Men akvariet kostet 3990,- (det er en komplett pakke)
Dette karet gleder jeg meg til å se bilder av
Spennende! Skal se du blir bitt av en annen literbasill...

I dag har jeg vært på Jan Holt, kjøpte et par bøker og snakket- tittet- spurte- tittet- snakket- maste- tittet osv osv
Heldigvis er det stille der på formiddagene, så jeg føler ikke jeg lager en kjempekø bak meg

Jeg har jo sett i saltvannsakvariene mange mange ganger, men nå ser jeg på de med litt nye øyne.
Og jeg ble positivt overrasket hvor mye jeg egentlig kan ha i det lille karet, og hvor mye jeg kan velge i.
Selvsagt hvis man bruker hodet litt ang sammensetning

Gleder meg!!
(og gruer meg bittelitt)
Plussmedlem
Saltvann høres flott ut
Men kjøp noe større! Haien på Akvariemagasinet trenger et godt hjem. Dessuten tror jeg den begynner å bli litt svimmel...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap