Og så skal jeg prøve meg på saltvann... :) (side 4)


Var som sagt innom Jan Holt i dag, og jeg må si jeg er fasinert.
ALT lever jo, selv sanda!

Og den symbiosen noen skapninger har ilag!
Fisker som plukker parasitter fra andre fisker, reker som samarbeider med enkelte fisketyper for å få mat.. koraller som lever av nitrit.

Jeg har jo kjempelyst på en liten sjøstjerne, men fikk vite at de kan være slemme med koraller. Ikke bra.

Skal ha peppermyntereke, den er bra for glassroser og alger. Pluss at de også plukker evnt parasitter (hvis jeg ikke husker helt feil her).
De hadde noen kjempenydelige neongobyer (turkise), og jeg vet min kjære har veldig lyst på Nemo
Og siden de er veldig fredelige og greie i mindre kar må han kanskje få viljen sin.

Og jeg MÅ ha en bunngoby eller to.
Lurer på om jeg har plass til tre? Eller fire kanskje? *knis*

Og jeg skal ha børsteormer!!
Stina Engerud
radiator = 1500 verkstedfiks = mellom 2500 - 2700 :( (har ikke verktøy selv +++) alle har lov til å være nybegynner på nye ting, gutta på SF er ganske greie sånn ;)

Kanskje det kan lønne seg å bli noobi i et bilmek-forum (hvis det finnes)?
Og kanskje er du enda heldigere og finner en som mekker dette gratis for deg

Her er et lite bilde av en børsteorm

De hadde noen helt fantastisk nydelige på Jan Holt.
Noen veldig oransje, og noen som gikk i hvitt og rosa/ lilla.
Aggi
Kanskje det kan lønne seg å bli noobi i et bilmek-forum (hvis det finnes)? :D Og kanskje er du enda heldigere og finner en som mekker dette gratis for deg ;)


tanken har slått meg....

ligningen ser da slik ut:

spille dum og blond og få billig bilfiks = penger spart
penger spart = penger som kan brukes til saltvannskar...


hmmmm...
MC Darup
Her er et lite bilde av en [URLBLOCK1] :) De hadde noen helt fantastisk nydelige på Jan Holt. Noen veldig oransje, og noen som gikk i hvitt og rosa/ lilla.


stilig, er de nanokompatible ?
Jippi jeg slipper visst å ringe dem for å finne ut hvilken hai det var :p

Hvordan er prisnivået på saltvannsdyr kontra ferskvann? Er det jevnt over dyrere eller finnes det billigere sorter også?

Stina:
jepp, heldigvis er de det!
Jeg kan ikke ha anemoner, men vil ha noe som blafrer og beveger seg Og da er disse perfekte.
Og den hvite med rosa/ lilla lever visst best i sanda og siler den. Kjempeflott

Fredrik:
Må ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt så mye på det.. men jeg har skjønt at det finnes i forskjelluge prisklasser.
Som klovnefisk (Nemo), den er lett å få oppdrett på i fangenskap og dermed ikke så kostbar
Har sett de solgt privat for 50,- stykk.
Gleder meg til å se dette, MC Og du skal slett ikke føle deg dum, det er ikke en kjeft av oss som er utlærte - eller kommer til å bli det

Jeg ser virkelig nytte i denne tråden, her tror jeg mange kan snappe opp en del viktige tips & triks. Det eneste som irriterer meg litt, er tilgangen på saltvann her nord. Kan ikke minnes å ha sett annet saltvann enn det som er i atlanteren her oppe

Stina;
Du får lokke noen med en kopp kaffe og litt kake, så bytter de radiatoren på ett blunk.
Verkstedpris på noe så enkelt som dette var småstygg...
Hadde jeg bodd noe nærmere, skulle jeg gladelig stilt opp for deg for å fixe dette.
Er ikke mekaniker, men mekker gammel bil stadig vekk. Seinest i går lå jeg under den med trynet fullt av gearolje

Har nå lært litt om vannbytter!
Siden jeg satser på å kjøpe osmosevann slipper jeg litt forberedelse.

Det jeg må gjøre er å tilsette ønsket mengde salt i vannet, la vannet stå i en bøtte over natta med luftpumpe eller sikulasjonspumpe i og med en varmekolbe i.
Eller la bøtta stå et sted med rett romtemperatur.

Nå vil nok osmosevannet stå i kanner i romtemperatur, så jeg tror den delen vil løse seg selv ganske bra

Siden det bare er 58 L trenger jeg ikke lage masse nytt vann, har lest at anbefalt vannbytte er 10% hver 14dag.
Eller mindre oftere.
Syns 10% høres lite ut, er jo vant til 30%.
Så det er ikke mange literne jeg skal bytte hver gang!
Frank Angell
Stina; Du får lokke noen med en kopp kaffe og litt kake, så bytter de radiatoren på ett blunk. Verkstedpris på noe så enkelt som dette var småstygg... Hadde jeg bodd noe nærmere, skulle jeg gladelig stilt opp for deg for å fixe dette. Er ikke mekaniker, men mekker gammel bil stadig vekk. Seinest i går lå jeg under den med trynet fullt av gearolje :D


he he, ingen dum ide
det som faktisk er problemet per d.d. er å finne et verksted som har tid før i slutten av august... fellesferie er noe herk sånn

har siklet på saltvann lenge selv og da særlig det samme karet som MC har kjøpt, hadde EGENTLIG småplaner om å kjøpe det når skattepengene kom men man ser jo hvordan det gikk
MC Darup
Skal ha peppermyntereke, den er bra for glassroser og alger. Pluss at de også plukker evnt parasitter (hvis jeg ikke husker helt feil her). De hadde noen kjempenydelige neongobyer (turkise), [B]og jeg vet min kjære har veldig lyst på Nemo[/B] ;) Og jeg skal ha børsteormer!!

Vi har allerede Nemo, Dorri og alle de andre fra filmen i form av gullfisk. Har en sønn på syv som så gjerne vil ha de ekte. Utrolig fine.
Frank Angell
Du får lokke noen med en kopp kaffe og litt kake, så bytter de radiatoren på ett blunk. Verkstedpris på noe så enkelt som dette var småstygg... Hadde jeg bodd noe nærmere, skulle jeg gladelig stilt opp for deg for å fixe dette. Er ikke mekaniker, men mekker gammel bil stadig vekk. Seinest i går lå jeg under den med trynet fullt av gearolje :D

Hei Jeg har masse som trengs å fikses og pusses på... Kaka står allerede klar... Kan jeg lokke med en ukes "ferie" i Bergen?
Du tar vel den på strak arm, eller?
Osmoseanlegg

Nå har jeg fått tilbud om å kjøpe et lite osmoseanlegg, det kan produsere 90 L osmosevann i døgnet.

Det heter aqua medic easy line 90, noen som vet noe om dette?
Kjenner ikke til dette osmosefilteret, men her er i alle fall manualen. Står sikkert en del nyttig der
Får ikke åpnet filen selv, a-readern har vist fått herpes i dag...

I går startet vi opp karet, men kun rent vann for å sjekke at alt fungerte og for å samtidig få vasket litt i systemet.
Det viste seg at sirkulasjonen som er innebygd er rett og slett rævva :S

Jeg hadde kjøpt en liten sirkulasjonspumpe i tillegg uansett (500 L/T), og må definitivt ha to- tre til.

Dro innom butikken for å høre om dette virkelig var tilfelle, at det kun var et lite siv av vann.
Er spent på hva de sier, han vi snakket med synes ikke dette var en god patent.
Du smitter oss, Darup! :)
Hvordan går det med karet, MC Darup?
Jeg har et kar til disposisjon, nå, så jeg lurer litt på om jeg skal omrokkere litt i karene mine, og gjøre datteren min sitt helglass til et saltvannskar... Men jeg lurer på et par ting, først...

Lukter et saltvannskar?
Kan man bruke innvendig blåfiltermatte som filtrering, eller må man ha utvendig filter? Jeg har en pumpe som sirkulerer 1000 liter i timen. Dette burde vel være topp? Den tåler saltvann..

Hvis jeg tar sjangsen på dette, så kommer jeg ikke til å forhaste meg... Det blir langtidsplanlegging...

Min datter hadde likt å få seg noen nemoer

Som jeg nevnte, vi er ikke fornøyde med pumpen i dette akvariet så foreløbig står det bare der med ferskvann i

Vi diskuterer litt hva vi skal gjøre, får høre hva de sier på butikken.

Har sett litt på 130 L red sea max, men da må alt settes litt på hold for å selge/ planlegge plass.
Kan man bytte et kar som har vært vann i?

Jeg håper vi får utvidet saltvannsbasen nå... Med bilder og masse info

Da vi snakket med de virket det som om det var forståelse hvis vi ville gjøre dette til en reklamasjonsak.
Og hvordan kan man vite om det virker hvis man ikke har vann i det?

Vet ikke om man får byttet slik i alle butikker eller hva som er praktis dog.
MC Darup
Og hvordan kan man vite om det virker hvis man ikke har vann i det? ;)


Nei, du har helt rett...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap