Og så skal jeg prøve meg på saltvann... :) (side 7)

Finnes det ikke noe man kan hente i sjøen her? Slik som blåskjell, for eksaempel? Eller vil ikke norske sjøorganismer overleve i varmen?
Litt forskjell på tropisk saltvann og "norsk"saltvann. Vis det er tropisk dere diskuterer da.

Jeg snakker i allefall om tropisk

Så norske farvann er neppe egnet.
nei, da er nok kke norske farvann egnet nei

Gleder meg hvoldsomt til jeg selv skal begynne med saltvanns karr igjen-sender deg lykke ønsker med ditt nye saltvanns karr igjen jeg.
Jeg hadde nok falt for fristelsen likevel;P
Bare putte oppi et bittebittelite blåskjell... bare for å se hvordan det går... -Hadde nok jeg tenkt...
Aggi ja det er lurt-tror det hadde kostet det mere enn det hadde "smakt". Positivt for vannmiljøet at noe ligger å råtner i karret(kunne fort ha kostet deg mang tusen kroner), på at andre dyr hadde død(koraller, fisker, osv).
Så ikke begyn med saltvann før du har lært mere.
Det er litt mere "avangsert" enn ferskvann.
Ken Myrseth
Aggi ja det er lurt-tror det hadde kostet det mere enn det hadde "smakt". Positivt for vannmiljøet at noe ligger å råtner i karret(kunne fort ha kostet deg mang tusen kroner), på at andre dyr hadde død(koraller, fisker, osv).

Ja, jeg skjønner jo at det er mer avansert med saltvann enn fersktvann, men det hjelper jo ikke på min kunnskap at ekspertene snakker i gåter
Hva mente du egentlig med det du skrev nettopp...?
Det jeg prøver å si på en enkel måte er:Prøv å sette inn en fisk fra norsk natur, inn i ditt tropiske akvarium-den vil dø, og mest sansynlig forurense vannet i karret ditt veldig + at du kan få inn mikroorganismer som ikke er bra for det tropiske livet i karret ditt.
Og det samme gjelder saltvann akvariumer, bortsett fra at de "tåler" enda mindre vann "forurensning". Dette er en veldig enkel forklaring, det finnes 100 vis av grunner til for ikke å putte ting fra norsk fauna opp i et tropisk karr(det vil gå galt) og koste deg masse penger og fortvilelse.
Ikke meningen å snakke i gåter, men saltvanns akvarium er morsomt, pent, utfordrende-men man må lære det grunnleggende før man begynner(jeg kastet bort mange tusen når jeg drev med saltvann)pga. for liten peilling på det. Men kommer sterkere tilbake
Hei Ken, om du vil gjenoppta saltvann kan du få kjøpe karet mitt? Har ikke tid til det, så jeg synes noen andre som har bedre tid kan holde det i live......
Ken Myrseth
Det jeg prøver å si på en enkel måte er:Prøv å sette inn en fisk fra norsk natur, inn i ditt tropiske akvarium-den vil dø, og mest sansynlig forurense vannet i karret ditt veldig + at du kan få inn mikroorganismer som ikke er bra for det tropiske livet i karret ditt. Og det samme gjelder saltvann akvariumer, bortsett fra at de "tåler" enda mindre vann "forurensning". Dette er en veldig enkel forklaring, det finnes 100 vis av grunner til for ikke å putte ting fra norsk fauna opp i et tropisk karr(det vil gå galt) og koste deg masse penger og fortvilelse. Ikke meningen å snakke i gåter, men saltvanns akvarium er morsomt, pent, utfordrende-men man må lære det grunnleggende før man begynner(jeg kastet bort mange tusen når jeg drev med saltvann)pga. for liten peilling på det. Men kommer sterkere tilbake;)


Joda, det er en kjent sak at råtnende organismer forgifter vannet. Det var derfor jeg tenkte at man kanskje kunne prøve med noe som er bittelite. Det er ikke sjelden jeg har sett blåskjellklaser med blåskjell som bare er noen millimeter store...

Men tenkte ikke på andre skadelige organismer.... Var det innvollsorm og slikt du mente? Det kan vel også tropisk viltfanget fisk være befengt med?

Hvordan er det forresten å ha karantenekar til saltvannsfisk? Er det i det hele tatt mulig? Og hvordan er evt. oppsettet?

Siden jeg har et lite kar er jeg veldig redd forgiftninger.
Derfor jeg må unngå feks sjøpølser. Dør en slik er nok det meste dødt på kort tid.

Man bør oppføre seg slik som med ferskvann ang karantene, dvs ha et akvarie til kun karantenebruk.

(Noe jeg ikke har eller kommer til å ha med det første..)

Det har ikke skjedd noe veldig spennende siden sist, men kommer med en liten oppdatering.
Karet står og putrer, jeg har byttet vann noen ganger og renser skummeren jevnlig.
Den funker i allefall for den får et brunt belegg i seg og i lokket

Det har kommet endel alger, helt etter forventningene.
Også endel av disse nydelige "algeboblene", de ser ut som bittesmå glassperler.
De er nydelige, men de er nok alger og ikke noe man bør dyrke fram etter hva jeg har skjønt.
(Selv om det kan se ut som om det er det jeg prøver på.. *flau*)

Det fulgte jo med en lysrosa kjempefin polyppsak/ korall?, og den har flyttet seg! Den har blitt større, og er åpen masse av tiden.

Skal bytte vann igjen i morgen (saltvannsbøtta står klar og koser seg), og regner med å kjøpe de første koraller/ polypper og levende dyr snart!!


I dag har jeg endelig handlet!

10 eremitter, 2 pussereker og 1 ildreke.
5 turbosnegler og 2 små røde sjøstjerner.



Bilder kommer når de er i karet!!
Heia! Gleder meg til å se bilder
MC Darup
Har til nå sett to små stripete snegler, [B]en laaaang (den krøp fra ett hull i steinene til et annet, så jeg så ikke hele på en gang, men iallefall over 5 cm!!!) tusenbeinaktig sak,[/B] masse små "lopper" og i allefall tre små børstemark :D


Eh, jeg ville ikke hvert helt trygg med den "ormen" for etter jeg leste det du skrev der, så kom jeg på en saltvannstråd på Nettakvariet som heter Eurythoe complanata - et monster. Så tenkte jeg skulle linke deg til den tråden, så du kan se m det er den, bare for sikkerhets skyld. Vel, her er den hvertfall... Heter som det står i den tråden Fireworm...=D

Iiiii, nå klør det over hele kroppen min *grøss*
Har ikke sett noe mer til ormen, og jeg fikk høre at det kunne ta lang tid før jeg ser den igjen- hvis jeg noengang ser den igjen.
Har en skarp saks liggende ved siden av karet hele tiden hvis den dukker opp, da klippes den i to og dras ut :S
Usj! Plutselig ble det mindre fristende å starte saltvannsakvarium! :S
Hehe, nå følte jeg meg veldig gledesdreper her!=P
.. bilder

Skal nok litt mer til for å skremme meg i allefall.
Føler meg full av lus etter å ha sittet å sett lenge i akvariet, det kryr jo av bittesmå kryp overalt.. men sånn er det

La inn bilder på profilen min nå, litt uklart vann og ikke spesielt bra, men jeg bare måtte vise litt fram

nano- karet mitt
Det var flotte polkagriser du har (De stripete rekene)

Sjekk forresten hvor lang favorittlista, på profilen min, er...
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap