Og så skal jeg prøve meg på saltvann... :) (side 9)

hvor kjøpte du ditt saltvans? hvor mange liter er det? jeg har tenkt til og kjøpe et men kan ikke ha stort
skall ha det i andre tarsje og hvor mye kosta det? vet det er litt frekt og spøre om :P og hvor skjøpte du det?

Alt du spør om står i denne tråden
ok fant prisen
ok fant prisen

men hva er navn på pakken? kjøpte du det på jan holt? jeg er dum!
ohohoho
ohohoho xD de har den i dyrebutikken ved meg! er det aldt du trenger for og begyne med? er det noen nett side for den?

Hvis du leser i tråden finner du svar på dette du spør om, merker jeg begynner å bli litt lei av å svare på ting jeg vet står her

Jeg satte inn ekstra sirkulasjon, og man må selvsagt ha salt og kalk.
Man trenger sand, dette inneholder ofte kalk hvis man kjøper spesialsand for saltvann. Noe jeg gjorde.
Dette kan nok de på butikken si mer om, og jeg vet ikke hvilket utvalg de har i din butikk
de har ikke saltvan idetheletat
de har ikke saltvan idetheletat de har et par saltvans akvarie de har clown og noen andre men ikke noe LS eller LS sand etc
må til oslo får og kjøpe utstyr tenker jeg var på akvariemagasinet for noen uker siden
Da skal jeg også igang
Må si tråden din er en inspirasjon. Skal prøve å lage en tilsvarende tråd om mitt prosjekt, så får vi se om jeg klarer å få det til.

Starter med et litt større kar på 160 liter. Det var et som står hos Dolphin Zoo rett ved jobben min, og hun som driver butikken hadde en plan om å kjøre det opp i butikken, men kom ikke lenger enn kar, skummer, pumper og korallsand.

Nå er det bare å få rydda unna en 60-liter med ferskvann og få karet hjem. Så er det levende stein og etterhvert noen nyttedyr...

Jaja dette var jo din tråd. Får starte min egen når jeg får karet hjem

Morsomt, Kyrre!

I dag har jeg kjøpt mine første fisker, to klovnefisker!
Jepp, det svømmer to sprell levende bedårende Nemoer her hos meg. Jeg blir nok alle barns heltinne :P

De heter Esther og Espen

Kjøpte også to nye koraller, skal ta bilder når korallene har åpnet seg mer og blitt hjemmekjære
Sååh! Når blir det sjokkis og beskuing?
Har du bilder av fiskene? Nå har jeg lest hele tråden og er kjempefasinert. Høres morro ut med saltvann. Jeg vil ha det når jeg blir voksen hehehe.

Tone,
bare kom med et forslag så finner vi nok ut noe
Jeg starter: torsdag?


Elin,
nå fikk du meg til å føle meg som en sånn derre voksen

Jeg skal ta bilder av Espen og Esther, må bare skrape litt alger på glasset og vente til de nye korallene er helt åpne og flotte.
De trekker seg sammen i mørket så det tar litt tid fra lyset kommer på til de er helt åpne.
Pluss at flyttingen fra butikk og hjem ikke er populært har jeg funnet ut.

Startet forresten opp osmose- anlegget i går, og nå sildrer og renner det helt rent vann i en bøtte her.
Skal ta ett vannbytte senere, må tilsette salt og la dette blandes/ tempereres først.
Tenkte å vente med fisker til jeg hadde tatt noen osmosevann- bytter, men jeg klarte visst ikke

Synes vannet fort blir litt for varmt i dette karet så jeg har konstant fòringsluka oppe.


Har lagt ut noen bilder nå
jeg har ikke lest hele tråden, det ble litt mye.. Men jeg gleder meg til å se saltvanns karret. Syns det er kjempe stiligt med saltvann.

Krevde det mye arbeid??
Lenge siden vi har fått en oppdatering her!
På tide at vi får noen nyheter om klovnehotellet?
Oppdatering?

Super tråd, har lest gjennom den en del ganger nå og lysten på saltvann minker ikke akkurat!

Huff, huff.. stakkars akvariet mitt.

Merker at dette med osmose er litt slitsomt, jeg er vant med å bytte vann litt mer spontant. Med dette karet må det mer planlegging til.
Dag 1 lage osmosevann (dette tar noen timer), så tilsette salt og sette bøtte med varmekolbe og sirkulasjonspumpe.
Dag 2 bytte vann hvis vannet er salt nok, evnt tilsette mer salt og i verste fall vente til Dag 3 før vannbyttet..

Har mistet den ene klovnefisken og den ene pussereka.

Hadde en sopp- lignende korall som vokste kjempefort, og jeg tror ikke den trivdes så godt.
Kastet den ut for en ukes tid siden, den begynte da å feste seg fast i den ene store LS (Levende Stein).

Har fått endel ekle rødlige alger som visstnok skyldes fosfat.. må bytte vann oftere, og antagelig sette inn kullfilter for en stund.

Merker at dette er litt slitsomt, enten må jeg ta en full skjrpings.. feks kjøpe større kar- dvs gjøre vanbytter lettere (færre vannbytter, større skummer) eller legge ned hele saltvannskaret.

Jeg har ikke noen akvarier for at de skal gi meg dårlig samvittighet.
Uffda... Det var triste nyheter.

- Og så jeg som nettopp har fått ferten av et helt likt kar...

Hvor ofte mener du at du burde ha bytta vann for at dette skulle vært ideelt oppsett? Og hvor mye om gangen?

Hvor lenge kan man være borte fra et slikt kar om gangen, uten vannbytte og fóring?
Kan skrive under på at saltvann er en del mer arbeid ja. Nå har jeg bare et saltvannskar igjen (pluss en boble med en kampfisk på veggen, riktignok) men med påfylling av osmosevann (ca 25 liter i uka bare der), algevekst ut over det snegler og fisk tar, mating 3-4 ganger om dagen og vedlikehold av pumper, skummer osv så tar det en del mer tid enn ferskvannskaret.

Har også hatt 2 kræsj i karet, først pga syk fisk fra en butikk (kostet mange tusen) og så pga en anemone som gikk i pumpa og forgiftet omtrent alt levende, så begynner det å bli en dyr hobby.

Men jeg synes nå det er verd det, og blir utrolig bra når man legger ned det arbeidet som trengs

Håper du ikke gir deg ihvertfall. Ta heller og konverter noe av søtvannet du har til saltvann, så du har et ordentlig kar med saltvann
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap