Fluvalpumpetrøbbel og advarsel

Har for tida tre Fluval-pumper; en 1+. en 2+ og en 3+. 2 og 3 er modifisert med blå filtermatte mens 1'ern er original.

2'ern har svært dårlig gjennomstrømning etter kort tid, så da må blåfilteret ut og vris skikkelig for å få OK effekt igjen. Kan vel bare konkludere med at dette ikke er en tilfredstillende løsning til tross for dobling av filtervolum. Skal kutte ned blåfilteret til det halve i tykkelse og trykke originalsvampene inn på hver side og sette en liten firkant blåmatte under, dette funker utmerket på 3+.

Så en liten advarsel: 1'ern sluker yngel og reker. Tredde en nylonstrømpe over filterhuset i tro på at dette skulle hindre småttiser i å komme seg inn i pumpa, men hullet på toppen der ledningen går inn er stort nok til at yngel og småreker kommer seg inn (men ikke ut). Renset strømpa i går og fant to yngel i filterhuset, den ene var død og hadde nok vært der et par dager. I dag så jeg tilfeldigvis en nysjerrig reke som krabba inn, og da jeg dro ut svampen kom den dettende i bøtta sammen med vannet. Hvis denne åpningen settes over vann, vil filteret dra luft. Har nå tettet hullet med små biter av blåmatte.
Om ett filter tettes etter kort tid, er dette rett å slett ett resultat på at filteret er for hardt belastet.
Større filter, er da veien å gå

Ang dette hullet, ville jeg tettet dette med silicon, om det er ikke ødelegger muligheten til å demontere filteret. Greier ikke å huske akkurat hvordan dette var på dette filteret
Filteret er til innkjøring i karet sammen med et Aqua-El beregnet for karet, Fluval 3+ og Eheim Vitatech 570. Problemet ligger i å trykke filteret fullt av blåmatte, det blir da i praksis kun 3 begrensede områder vannet kan trenge inn gjennom kontra original. Løsningen er som skissert å redusere volumet på blåfiltermatta slik at vanngjennomstrømmingen i filteret blir bedre. Veit ikke om andre har trøbbel med modda Fluvalpumper? 3+ med en litt annen løsning fungerer jo utmerket, og har gått urenset i to og en halv måned.

Jeg er usikker på om hullet i 1+ pumpa har en funksjon, sannsynligvis er det der for at pumpa skal kunne fylle seg med vann uten at man må snu den på hodet. Det er jo støpt i en del, så da kan man få litt trøbbel med luft i utbåsninga hvis man tetter det.
Hvis du lager ett eller flere spor/renner, halveis opp på alle sidene av blåfilter biten.
Da vil du få større flate "ut mot vannet"
I det originale fluvalfilteret har man ganske små "riller" der vannet skal komme til svampen. Husker jeg rett, er et ett sett med slike riller på hver side av boksen.

Når en modder filteret, fjerner man jo bunnen av boksen, og vil da få en ganske lik overflate i kontakt med vannet (1. kontakt).

Alternativet er å rett å slett kappe en del av boksen, eller sette inn en lengre svamp, slik at ennå mer av svampen blir synlig.
Hvor fort svampen tettes har også noe med grovheten på denne å gjøre. Jo grovere, jo lengre tid før tetting.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap