malaysiske sandsnegler, normalt at de kryper oppover glasset?

Jeg har en del malaysiske sandsnegler, og har lagt merke til de siste to kveldene at de kryper oppover glasset på kveldstid etter at lyset er avskrudd.
Ganske mange av dem tar veien opp til overflaten, men dette skjer kun etter at lyset er slått av, ikke på dagen.
Mener jeg leste et sted at når sandsneglene dro mot overflaten, så var vannverdiene dårlige!?

Noen med erfaring på området?
er forøvrig 15-20 stykker av dem på 0,5- 1 cm i en 70 liter med rådasand. Det går også 3 eplesnegler der.
Jeg har hørt at det er helt normalt at sandsnelene klatrer på glasset om natta... Så jeg ville ikke bekymret meg
Det hender de gjør det ja, uten at det finnes noen åpenbar grunn. Jeg ville ikke bekymret meg.

Min personlige teori er at hvis mat-tilgangen er dårlig, så legger sneglene ut på vandring for å finne bedre beitemarker Det er nemlig veldig tydelig at de oftere klatrer oppover glasset i helt nyetablerte kar, der det enda ikke er "lagret" særlig føde i sand og gruslaget på bunnen. Men etterhvert som mat og visne planter kommer ned i bunnlaget, slutter sneglene med krypingen. Eller de gjør det ikke særlig ofte lenger.

Jeg har noen sandsnegler i en 19 liter der jeg har bare kirsebærreker. Dette karet får lite mat, sjelden, og da hender det at sandsneglene sitter på glasset. Men så fort jeg har matet litt en periode, så slutter de med det.
mona o
Det er nemlig veldig tydelig at de oftere klatrer oppover glasset i helt nyetablerte kar, der det enda ikke er "lagret" særlig føde i sand og gruslaget

Karret ble satt opp for en uke siden, så det er temmelig nystartet.
Sandsneglenes kryping på glasset indikerer ikke at vannet er dårlig Det er mer om andre snegler, som f.eks eplesnegler kryper opp mot overflaten at dette kan være en indikator på at vannet trenger litt utbytting.
Husk at en del eplesnegler krabber over vannet, av helt andre grunner
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap