molly som skifter kjønn

hva er det som får black molly til å skifte kjønn??
fikk høre at dette også gjelder sverddrager... å at de kun kan gå fra jente til gutt ikke andre veien...
Jeg kjenner ikke til dette med molly, men for sverddragere er det visstnok ikke snakk om reellt kjønnsskifte. De er egentlig "forkledde" gutter hele tiden... Det snakkes om tidlige og sene hanner, og de er også ganske forskjellige i form. De tidlige hannene blir mye "lavere" og strømlinjeformet, og blir ikke på langt nær så store som de sene hannene.

Hvorfor det er slik vet jeg ikke helt, men hos meg virker det som om antallet synlige hanner hele tiden er begrenset. Hvis en hann flyttes eller dør, trer det fram en ny. Det skjer selvfølgelig ikke sånn over natta, men det er det mønsteret jeg synes jeg ser.

Tror nok det er skrevet en del om dette på forumet, så du kan prøve å søke - når det gjelder sverddragere, altså. Jeg har faktisk ikke hørt at dette også skjer hos molly, men så har jeg heller aldri hatt den arten.
Både sverdrager og mollyhanner finnes i to eller flere utgaver(morpher).

Vi kaller disse for stor morph og liten morph. Store morpher utvikler mannlige atributter svært sent og kan derfor forveksles med hunner. Store morpher kalles derfor "sene" hanner De ulike morphene har ofte forskjellig kroppsfasong, farge og tegninger.

De har også svært forskjellig atferd og kurtiserings strategi.
Interessant tema, dette. Det hersker endel usikkerhet om årsakene, etter det jeg har forstått. Vet man hvilken form som "lønner seg" i forhold til å få videreført genene sine?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap