Ang. PH senk i innkjørt akvarium.

Hei å hå.
Når jeg begynte med diskus karret mitt for ca. 1 1/2 år siden, så måtte jeg bruke PH senk for å holde PHen der den skulle være.
Har PH 8 i spring vannet og PH 6 i diskus karret(uten noen tilsettninger), Hvorfor synker PHen så mye i et innkjørt karr??
Kan noen forklare??
PHen min er stabil så jeg er bare ute etter lærdom.
Bytter minimum 10% vann om dagen, karret det hjelder er 660 l og inneholder mye røtter og planter.
Du opplever nok det de fleste av oss med "moderne" vann opplever.
Vannet i springen har høy Ph (for å hindre tæring på rørene). Vannet har lav Kh, men en Co2-mengde som ikke ligner grisen...

Hos meg er Ph 8, og Kh 1,8. Dette skulle tilsvare en Co2 på rett under 1... Det eksakte tallet på Co2-mengde i vannet her er jeg usikker på, det er såpass høyt at det ikke lar seg måle...

Det jeg fikk opplyst hos vannverket er, var at Co2-en ble tilsatt for å stabilisere vannets Ph på topp...
Altså tvert motsatt av hva vi ellers opplever at Co2 gjør med vannet vårt.

Den eksakte kjemiske prosessen som vannet gjennomgår, det var vist for hemmelig til å kunne dele med en sivilist.

Dette er uansett en kjent formel, som kan forklare i alle fall deler av fenomenet
2 HCO3- + Ca++ CaCO3 + CO2 + H2O

Forklaring:
CaCo3=kalsiumkarbonat (eksempelvis marmor, som benyttes her jeg bor til filtreringen.)
Co2=Sur gass.
H20=Vann.
Dvs at alle momentene er på plass for å få denne kjemiske reaksjonen, som gir 2 HCo3-molekyler(Co3=karboant=Ph stiger) og ett rent Ca atom med dobbel positiv ladning (gir utslag i Gh).

Så langt er det hele enkelt;
Men hvordan forsvinner denne Hco3-en over natta? Det har jeg mer enn en gang undret meg over... Reverseres noe av prosessen?
Jeg har aldri orket/ hatt tid til å forske videre på dette selv, og kaster stafettpinnen over til en eller annen kjemiker

I tillegg til den rene senkingen av Ph i vannet, tilføres det massevis av syrer hele tiden i ett akvarie.
Alt fra garvesyrer, urinsyre, aminisyrer +++++ Alt dette trekker Ph ned, selv om det er små verdier det er snakk om
Takker for en fornuftig forklaring Frank-men det stiller enda et spørsmål som du nevner-hvordan forsvinner hco-3 over natta??
Men det letter meg som diskus eier for endle jobb å slippe PH senk hele tiden, med såpass mye vann bytting.
Slenger meg litt inn på denne tråden, selv om det er et par mnd siden dere nevnte det. Syns sånne "nøtter" er spennende å prøve å finne frem til svaret på... Dvs finne frem til de som kan svare på sånne

Det må da, innpå dette forumet, være en eller annen EKTE kjemiker som kan svare på dette?
Etter oppfordring i en annen tråd (hvor jeg avslørte meg som kjemiker!) skal jeg forsøke meg på en enkel forklaring på mysteriet.
Føst en liten avklaring:

Det er forskjell på hva som påvirker KH og GH i karene våre:
CaCo3 er meget stabilt og spaltes ikke så lett. Derfor opplever vi GH som stabil uavhengig av pH og CO2 nivå. Det som evt. påvirker GH er om vi har kalkholdige materialer/stein/bunnsubstrat tilstede som frigjør dette molekylet - også kalt kalk.

NaHCO3 derimot er en "luring" og er den kjemiske forbindelsen vi strever med når det gjelder å regulere pH, CO2 og KH for våre små venner.
Den kjemiske reaksjonen du snakker om Frank, er denne og den foregår i to trinn:

NaHCO3 -----> Na+ + HCO3-

HCO3- + H+ -----> CO2 + H2O.

Det blir ikke helt korrekt å kalle CO2 for en "sur gass". I et planteløst kar f.eks. vil det være meget lite oppløst CO2 og med høy KH (les mye NaHCO3) vil spaltningsreaksjonen over skje når pH vannet blir "mettet" ved ca pH lik 8-8,2. Da stiger CO2 nivået mens KH og pH holder seg ganske stabilt fordi vi er på metningspunktet. Dette er forøvrig kjempegunstig for cyanobakterier eller BGA, men det kan jeg ta i en annen tråd når jeg får tid!

Hvorfor opplever vi da av og til at KH (eller HCO3 - som dere skriver om over) synker?

Jo, i et plantekar med mye røtter vil vi oppleve at det både skilles ut syrer (i reaksjonen over er det H+ som er syreatomet!) og produseres/forbrukes CO2 avhengig av natt og dag (fotosyntesen). CO2 tas opp av plantene (faktisk også litt når det ikke er lys til stede) og det produseres oksygen O2.
Det er grunnen til at det i kar med mye planter og utslipp av syrer fra røtter, oppleves at KH synker. Sjekk reaksjonene over igjen - NaHCO3 spaltes til Na+, CO2 og H2O.

Enkelt sagt - plantene "spiser opp" Carbon fra CO2 og frigjør O2. Syrene fra Røttene H+ setter igang reaksjonen over og vips - KH og pH synker!

Hm.... ble dette for vanskelig forklart? Håper det hjalp litt!
En liten presisering til......

Om natten går ikke fotosyntesen, og plantene frigjør CO2. Dette forsterker ytterligere en pH senkning samtidig som spaltningsreaksjonen over pågår. Derfor oppleves det kanskje som om NaHCO3 (KH) forsvinner "over natta" !

Noen som tør å hive seg innpå og kommentere om dette er forståelig?!

I tillegg vil en oppleve at plantene går løs på NaHCO3 ved lave CO2-mengder.
kH synker og pH synker.
Veldig bra forklaring. Takker for den, men det dukker opp et spørsmål til, når jeg leser forklaringen på synkende PH/KH.
Og det er: Hvorfor skjer det bare av og til at PH/KH synker?
Jeg har opplevd det en gang som jeg vet om(da så jeg på fiskene at noe var "galt") og jeg har drevet noen år med akvarium, derfor så inntressert i hvorfor det "bare"skjer av og til.
Geir Kristiansen
I tillegg vil en oppleve at plantene går løs på NaHCO3 ved lave CO2-mengder. kH synker og pH synker.

Det stemmer, men Carbonet i NaHCO3 er "vanskelig" tilgjengelig for plantene og dette skjer først når CO2 er veldig lav. Men har man tilnærmet null oppløse CO2 i vannet og masse planter, vil en oppleve en senkning av KH pga dette også. Derfor er det en grunn til at vi ikke putter masse planter i et Malawikar - i tillegg til å være tro mot biotopen da )

Ken - kan nok ikke svare deg helt sikkert på hvorfor du opplever KH og pH senkning bare av og til. Men det kan ha sammenheng med et noen faktorer:

Har du veldig variabelt CO2 nivå i karet ditt? Dette sammen med mye planter kan gjøre at spaltningsreaksjonen over vil gå raskt/sakte. Vil også variere med hvilken nivå du normalt prøver å holde KH på. Du vil også kunne merke variasjoner hvis du putter i røtter som avgir syre, eller venter lenge mellom vannskiftene. Det kan være mye oppløst CO2 i springvannet ditt og lite i karet etter en stund. Da kan reaksjonen "plutselig" starte eller stoppe avhengig av hvor KH normalt ligger.

Legger ved en link til en tabell det kan være nyttig å studere. Måler du både KH, pH og CO2 nivå, så vil du kunne lese av hva som skjer!

Tabell

Takker for hjelpen/forklaringen.
Etter tabellen så ligger jeg innenfor det grønne, og da har jeg forstått at det er bra med co2 i vannet.
Ikke målt PH/KH på 1 ukes tid(skal måles idag), men vannverdiene skal holde PH.6-6,5 og KH på ca.2-så det blir spennende å se om vannverdiene er der de skal være-bruker PH/KH+-ellers så hadde PHen vært på 4-5 og KH på nesten null.
Sist jeg hadde PH dropp(eneste PH droppen jeg vett om i karret mitt, da hadde den falt fra ca.ph 6,5 til under 5 på et døgn-da så jeg virkelig at diskusene mine ikke trivdes(de pustet vesentlig fortere enn normalt)og da var KH så og si fraværende i vannet.
Men etter at jeg stabiliserte KH på rundt 2 så har jeg foreløpig ikke opplevd noe PH dropp. ette gjelder et karr uten tilsetning av co2.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap