Red Parrot ( papegøyefisk)

Hei.For noen mnd siden kjøpte jeg en papegøyefisk,så etter en stund en til.Så oppdaget jeg at de har lagt egg på ei rot,de passer veldig godt på egga.
Mitt sp,mål er hvet noen hvordan jeg skal berge disse,skal jeg flytte rota over i et annet akvarium,og da i så fall " mamma og pappa" bli med.
Eller hvis de skal være der hva med når jeg slamsuger osv.
Mvh uvitende
Det er store muligheter for at eggene ikke er befruktet, siden dette er en hybridfisk.

Dette er en blanding av forskjellige fiskearter, og er som mulldyret(blanding av esel og hest)eller blanding av tiger og løve, i pattedyrverdenen steril.

Eggene blir nok hvite og dør i løpet av noen dager. Foreldrene vil passe en stund, for så å spise eggene opp. Etter en stund, vil de begynne å grave og legge nye egg, osv. osv.osv
Jeg ville under ingen omstændigheder opdrætte disse fisk. Det er en deformeret hybrid og efter min mening hører dette ikke hjemme i akvariehobbyen.
Jeg er enig med Kim her. Detter er ikke en fisk man bør avle videre på. Dersom du ser på fiskene dine kan de ikke lukke munnen ordentlig, de har problemer når de spiser, de må nesten suge maten inn i munnen. Dette er fisk som vi mennesker har avlet frem mest for morro skyld og fisken har det ikke godt. Når det er sagt, mener jeg du bør få svar på spørsmålet du stiller også :0)

Dersom eggene er befruktet, og foreldrene passer på, så går nok dette helt fint av seg selv.

Dersom det ikke blir noe av eggene, så kan du kanskje bytte disse fiskene ut med en art som er frisk og naturlig, men som også vil gi deg gleden over å få egg og yngler?
Palett ciklider er en art som er lett å få frem, og det er en vakker fisk, med stor personlighet.

Ikke ta innspillene våre ang papegøyefisken som kritikk av noe slag. Du er ikke den første, og vil ikke være den siste som kjøper denne fisken. Det er når kunnskaper om arter og avl kommer at man begynner å se at det er dumt å støtte slike eksperimenter ved å kjøpe dem.

Lykke til videre med hobbyen!
Papagøyefisk
Her var det mye politisk korrekt om fremavlede fisk! Har dere hatt disse fiskene selv siden dere er eksperter på om de trives eller ikke?
Jeg har 4 papegøyefisk med tydelig knekk i pannen, alle er naturlig oransje.
De har nå begynt å legge egg. Alle 4 er muntre krabater. De spiser cicklidesticks, havregryn, røde mygglarver og favoritten opprevede tubifex helt uten besvær.
Ikke kom og fortell meg at disse fiskene ikke fortjener å få lov å leve.
Inaktiv bruker
de fortjener å leve, men det er ingen grunn å leke med naturen på den måten når verdenen allerede har utallige fiskearter fra før av!! å mange av de hybridfiskene får også problemer med å spise og svømme, så ikke kom å fortell MEG eller noen andre at det er en eneste grunn til at de forbannede vitenskapsmennene skal leke med naturen!!!
Seff fortjener de å leve, når noen først er så "tjukk"i hue og kjøper disse.
men å avle vidre på deformerte inndivider, er ihvertfall tull.
skulle vært forbudt og selge slike fisker.
Jeg anbefaler kjøp
Jeg vil derfor anbefale alle med stort nok akvarium å kjøpe disse søte fremavlede oransje golfballene og se selv at her har vitenskapsmennene gjort en fremragende jobb, til stor glede for både akvaristen og akvariefiskene selv.

PS! mine fisk har nettopp lagt egg for første gang. Ganske festlig at alle 4 fisk skiftet på å grave og passe eggene! Første runde med egg ble likevel dessverre hvite og forsvant i løpet av 2 døgn.
Jeg tar gjerne imot råd fra andre som har forsøkt seg med oppdrett på denne flotte fisken!!

Sterk kjøpsanbefaling!!
Josef K
[B]Jeg vil derfor anbefale alle med stort nok akvarium å kjøpe disse søte fremavlede oransje golfballene og se selv at her har vitenskapsmennene gjort en fremragende jobb, til stor glede for både akvaristen og akvariefiskene selv.[/B] Sterk kjøpsanbefaling!!


U gotta be kidding me!!!

Det er greit å bli irritert over at folk kritiserer denne fisken, men vær så snill og fortell at du tuller med det utsagnet her da!!

Hvorfor i alle dager skal man oppfordre folk å kjøpe hybrider??? På hvilket grunnlag er det ok å støtte oppunder akvariebransjen sitt salg av slike fisker som golfballer og papegøyefiskene??

Bare lurer jeg.
Selv legger jeg mye stolthet i å ha rene linjer på malawiene jeg dretter og kan derfor ikke skjønne hvorfor noen skal "oversvømme" markedet med hybridfisker som etter min mening hadde hatt det bedre i fiskehimmelen.
Inaktiv bruker
det der var tragisk av deg josef!!!! du anbefaler at folk skal kjøpe disse fordi folk lager dem?? det er helt idiotisk å lage disse fiskene ved å LEKE med naturen!! fisken har det faktisk ikke aldtid bra når den ser fin ut, som golfball/slørhale, de har problemer med å svømme... å du anbefaler det??!!!! er det mulig å være så tjukk i huet?
Jeg anbefaler å kjøpe fisken fordi det er en aldeles henrivende fisk. Du finner ikke maken til denne i akvarieverdenen etter min mening!!

Dette med rene linjer - ren rase. Tja, det prøvde man jo med mennesker også. Jeg synes det er fint hvis vitenskapsmennene klarer å fremavle noe som overgår naturen - og her er Papegøyefisken et godt eksempel.
Inaktiv bruker
går det ann '!!!! du syntes det er bra med modifisering av fisk? du syntes det er bra at folk leker med naturen?
du kaller det kanskje vitenskap, jeg kaller det voldtekt av naturen!!!
Ja, modifisering kan være positivt tror jeg. Kommer litt an på vitenskapsmennene. Alle vitenskapsmenn er vel ikke onde? Kan man ikke tro at de også kan prøve å designe fisk som ikke sliter med å svømme og spise?
Mine fisk sliter hvertfall ikke! Og på samme måte som Edison måtte forsøke noen ganger for å skape lyspære, så må man kunne tro at vitenskapsmennene også må prøve og feile litt for å skape nye harmoniske arter.
Inaktiv bruker
ja, men hvorfor selge feilvarene sine da? tomas edison solgte ikke ødelagte lysepærer??xD
Helt enig! Ikke selg feilvarene, men selg de vellykkede resultatene.
Med andre ord; selg Papegøyefisken. Det er litt av en humørspreder.
Men du bør ha råd til mye fiskefor. For maken til appetitt skal man også lete lenge etter!!
Inaktiv bruker
fortsatt ikke enig i å selge hybrider... for det er voldtekt av naturens fisker, som har brukt flere milioner år på å utvikle seg, så må vitenskapsmenn gjøre dette på under uka??xD
Litt kjipt for både vitenskapsmennene og oss hvis de må bruke millioner av år, er det ikke det? Kan man bruke under en uke på å skape en sunn og harmonisk akvariefisk så synes jeg det er supert.
Inaktiv bruker
sunn? nei... harmonisk, kanskje?? men hvorfor skal man lage fisk når naturen har alle slags type fisker å tilby???? er dem ikke fornøyd med naturen??
Etter min mening er Papegøyefisken helt unik. Kan ikke komme på noen fisk som likner den.
Skal man stoppe all videreutvikling fordi verden allerede har mye å by på?
Inaktiv bruker
man bør i hvertfall ikke modifisere fisk for å tjene penger, for det er det alt går ut på!! penger!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap