yngel på Aenus

Fått frem ca.150 små yngel nå, og med ny egglegging akkurat nå er det en ting jeg lurer på:

Kan jeg fore opp disse på knuste malletabletter, eller bør jeg heller satse på spesielt yngelfor????
Corydoras aeneus er en av de enkleste artene å drette. Yngelen er ikke spesielt kresen, og de spiser det meste.
Men vær obs på at knuste malletabletter o.l. ikke er særlig godt egnet for småtasser i vekst... de vokser utrolig sakte på dette, i forhold til mer næringsrikt fòr for yngel i vekst.
Antageligvis orker du ikke klekke artemia (som gir fabelaktig vekst!), men jeg ville iallefall satset på en del frossentfòr som du hakker opp veldig fint med et barberblad (algeskrapen?) slik at de klarer å spise det.
Ellers kan du gi dem div. fòr beregnet for yngel i vekst.

Men foreløbig, la fòret beregnet til voksne fisk ligge. Det er ikke særlig godt egnet for småtasser som skal vokse mye, synes jeg
Jeg har testet, og det er helt utrolig hvilken forskjell det gjør å gi riktig fòr. Da jeg brukte knuste malletabletter (JBL) kunne jeg ikke se at de vokste i det hele tatt synes jeg, det tok mange uker før jeg synes yngelen hadde blitt noe særlig større.

Nyklekt artemia gjør at yngelen vokser dobbelt så mye, sammenlignet med yngel som vokser opp på vanlig tablettfòr.
såpass ja. har vært å kjøpt en liten boks med yngelfor.



Når det kommer til artemia, har jeg egg liggende og hele greia. men da jeg ikke hadde luftpumpe, og heller ikke fant en grei metode å sile krabatene fra eggrestene falt det prosjektet litt i grus...
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Sliwon
Reklame for plussmedlemskap