Sykdom eller skade

Har i dag sett at ho-dvergguramien min har noe som ligner et sår ved munnen. Det er rødt og ser hovent ut. Hun er ikke like aktiv som hannen og har egentlig gått alene i hele dag. Som om hun gjemmer seg. Har lest gjennom artikkelen om sykdommer og ikke funnet noe jeg synes matcher. Er det noen som har vært borti dette før? Alle vannverdier er fine og normale.
Hadde dette på min, aner ikek om det er sykdom eller skade. Hunnen kom seg i alle fall etter å få være litt alene i en 10-liter, men hannen fikk det også senere.

Jeg konkluderte i grunn med at dverggurami er drittfisk. Ikke særlig konstruktivt, desverre.
Er det noen der?
Noen som kan se på bilde hva dette er?
Sår er det iallefall... enten det er bakteriellt eller påført av annen fisk...
Jeg ville uført litt førstehjelp i form av et solid vannskifte, og hvis du kan isolere fisken i et ledig kar eller balje, og så fortsette hyppige vannbytter der...
Vet ikke hvor mye salt slike fisker tåler, så jeg tør ikke anbefale saltkur...
Eneste ledige kar jeg har nå er en gullfiskbolle. Kan jeg la henne gå alene her eller blir det for liten plass? Ca 10 liter. Bør jeg medisinere på noe vis eller holder det med daglige vannbytter?
Jeg ville issolert henne i denne bollen, selv om den er liten. Der ville jeg sørget for opptimale forhold med vannbytter daglig, mye ro og hvile (dekk til bollen minst 15 timer i døgnet), tilførsel av vitaminer i vannet (anbefaler eSHa Optima), og snadderfòr.

Når det gjelder årsaksforhold, velger jeg å tro at dette er en skade.
Det kan dreie seg om sykdom, mulighetene er mange, og så lenge dette ser ut som nå, er det ikke noen vits å tenke så langt som behandling engang (rett å slett fordi en ikke vet hva en skal behandle med)
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap