Apistogramma-vennlig innredning

Hei,
jeg vurdere å anskaffe meg Apistogramma-arter og i den forbindelse er jeg ute etter tips på hvordan man kan lage en best mulig biotop for Apistogramma. Ble inspirert av alle gode forslagene som kom i tråden om " Hvordan innrede et Malawi akvarium" og tenkte å starte en lignende tråd om Apistogramma. Har fått med meg at de liker fint bunnmateriale, passer mørkt eller lyst bunnmateriale best (evt. navn på sanden)? Hvilke planter passer inn?
Hvilke andre arter går sammens med Apistogramma (og som i tillegg kommer fra "samme" område, tenker da på evt. algespisende fisk)?
Hvilke Apistogramma-arter vil dere anbefale? Er det noen av disse artene som passer veldig godt sammens hvis man skal ha 2-3 arter i akvariet?

Fint om dere kan legge ved linker/bilder av akvarier.
Jeg tror ikke det er så lurt å sette inn 2-3 arter av Apistogramma vanligvis, i "normal size" akvarier. De kupper samme terriotorier og trenger samme område på bunnen, og de er stor risiko for slåssing og kjeppjaging dagen lang. Noen vil også muligens tape og ende sturende i et hjørne, da de ikke tillates av "sjefene" å komme frem.

Det er selvfølgelig mulig å lykkes med et par arter i samme kar, iblant har man flaks også Men det er nok helst hvis man har innredet karet med omhu og laget mange oppdelte "soner" ved hjelp av røtter, stein og planter på bunnen. Da slipper stridshanene å glo hverandre rett i fjeset hele tiden, da røtter sperrer veien for innsyn i hverandres territorium.
Men igjen; karet bør ha en viss størrelse. Når jeg ser det bunnarealet et enkelt par kaprer som sitt, så ville ikke jeg blandet to arter i samme kar, egentlig. Med mindre det var snakk om minst 300 liter eller noe slikt.

Man bør ha et ganske stort kar for å mikse Apistogramma-arter.
Og man bør også velge to arter der hunnene er veldig ulike av utseende, for å unngå risiko for kryssning og hybrider. Mange arter Apisto-hunner er uhyggelig like!
Da holder jeg meg til èn type Apistogramma, bare litt vanskelig å velge Synes både Apistogramma panduro og Apistogramma cacatuoides er kjempeflotte Liker også Boliviansk sommerfuglciklide

Vet at dette blir litt feil tråd, men vil kardinaltetra fungere bra med disse artene, og har dere noen gode algespisere/"oppryddere" å anbefale sammens med disse fiskene?

Hvilke akvarieinnredning, bunnmateriale, planter mm. vil anbefales for disse ciklidene? Jeg vil gjerne skape et best mulig miljø for de
Jeg vekker opp igjen denne tråden, lurer på dette selv.

Kira29
Hvilke akvarieinnredning, bunnmateriale, planter mm. vil anbefales for disse ciklidene? Jeg vil gjerne skape et best mulig miljø for de :)
Jeg vil anbefale sandbunn til disse. Har sett at de av og til siler sanden etter mat.

Anbefaler i tillegg et godt utvalg med huler. De oppholdte seg mye i skjul under røtter og krukker når de hvilte, ble engstelige og når de døste på natta. Hvert individ må ha minst ett skjulested hver, siden de ikke er særlig sosiale med artsfrender, annet enn under lek. Under lek brukte mine både en blomsterkrukke og gravde seg rom under ei rot, ikke samtidig da Tror ikke de er så nøye på materialet, men hunnen foretrekker en liten inngang, helst så lavt som mulig slik at hun kan flytte på sanda for å gjøre åpningen akkurat passe stor til henne og for liten til hannen. De graver litt som sagt så pass på at eventuelle huler plasseres stødig og ikke kan falle sammen å sperre fisken inne.

Jo flere planter du har desto færre problem får du med jaging. Spesielt under lek er det mye aggresjon mot de andre fiskene i karet. Med nok planter så dempes dette litt. Det man ikke får øye på er heller ingen trussel Dessuten ser det ut som de koser seg når de sniker seg innimellom buskaset og røttene. Kan tenke meg at de føler seg mer skjermet for rovfisk med en slik innredning. Disse er jo forholdsvis små fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap