Chilodonella, Gyrodactylus eller Dactylogyrus?

I går flytta vi MASSE Guppy/Endlers/Black molly/Platy-yngel fra et akvarie på ca. 12 liter til et på 63 liter. Alle fiskene så friske og fine ut, men i dag var alle halene sammenklistra og gjellene er ganske stor/oppblåst. De flytta fra et akvarie med litt dårlig vann og ingen pumpe, til et med litt vann ifra 375 literen og litt nytt vann, og pumpe. (pumpa er litt kraftig, blir litt mye vannbevegelse)

Tok kanskje for mye vann ifra springen.

Hva kan ha skjedd? Hvilken sykdom er dette?

Jeg har prøvd å se på fiskene med forstørrelsesglass, men ser ikke noe parasitter.

Vannverdier:

Nitrit: Ingenting
Ph: 6
Kh: ca. 4-5
Gh: 6

Prøvde å ta bilder, men de ble ikke så bra..

Nå har vi tatt et vannbytte på ca. 70 %, også tok vi bare vann ifra 375 literen. Vi tok også litt salt i.
Det rimer ikke helt at du bare har ph på 6, når du har kh på 4 til 5? Skulle tro ph da var mye høyere enn 6.

Men var det ph 6, helt sikkert, i den lille 12 literen du hadde dem i fra før også? Kan hende de fikk et aldri så lite "vannsjokk".
Men har akkurat kjøpt Kh/Gh tester, men det var ikke bruksanvisning på norsk/svensk/dansk/engelsk.. :-S
Men jeg og mamma fant ut at det var antall dråper, til den endra farge.. (for vi fant en norsk bruksanvisning på nette). Men tror det ble noe feil på den Kh testen..

Skjekka faktisk ikke Ph'en i det andre akvariet :-S
Med en Ph på 6 blank, og en Kh på 4,5, må du ha svimlende 135mg\L co2i vannet. Og det har du ikke, med levende fisk i karet

Når det gjelder sykdommen, kan finneklemmingen være stress-relatert.
Men siden både finner og gjeller ser infiserte ut (din påstand, bildene er ikke til mye hjelp her), kan det dreie seg om både hud og gjelleparasitter.
Jeg ville sett det hele ann ett par dager, og så behandlet med enten flubenol 15 eller prazi pro. Begge fins det tonnevis av info om her på AF
Et par dager? :-O
Vi drar på ferie i morgen..

Og de medisinene jeg har er: Esha exit, Esha 2000, og Punktol 1000 (tror de skrives sånn)..

Har sikkert bare målt feil med den Kh'en :P

Nå ser alle fiskene bedre ut. Før vi bytta vann lå mange på bunnen, men nå er de fleste å svømmer rundt.
Den eneste av de nevnte sykdommene du kan kurere med dine medisiner er Chilodonella.
Men å medisinere uten å ha daglig tilsyn er galskap. I tillegg er det i alle fall 2 av disse som krever daglig dossering.

Får bare håpe at dette ikke er sykdomsrelatert, ellers kan karet være skrekkelig tomt når dere kommer av ferie.
Tok Esha exit og Esha 2000 i akvariet nå. Noen Black molly og Guppyer er døde..

Hun som passer fiskene/fuglene, får ta i siste dosen på torsdag.
Fiskene dør som fluer.. Alle Black mollyene er død, og mange Guppyer. Men ingen Platyer er døde.

Hva er det som skjer? Dette har hendt en gang før også med yngelene mine, men skjønner ikke hva som skjer...
Hvordan er vannverdier\ temperatur i karet? Tempen er sikkert noe høyere enn normalt, med tanke på været vi her nord opplever.

Kan egentlig ikke si noe om hva som er galt uten å ha noe mer konkret å sette fingeren på.
Test vannet, tempen, og sørg for god gjennomlufting av vannet. Ett ekstra vannbytte, på tross av medisinering (erstatt utbyttet medisin) kan også hjelpe på.
Frank Angell
Test vannet, tempen, og sørg for god gjennomlufting av vannet.

Kan teste vannet litt etterpå. Temperaturen er på 27.

Hva mener du med gjennomlufting?
Malin.P
[QUOTE=Frank Angell]Test vannet, tempen, og sørg for god gjennomlufting av vannet.

Kan teste vannet litt etterpå. Temperaturen er på 27.

Hva mener du med gjennomlufting?
Gjennomlufting får en med bruk av luftepumpe, eller annet som sørger for massevis av bevegelse i overflata.

27`C sammen med medisin fortrenger noe O2 fra vannet, men burde på langt nær være grunnen til at fiskene vandrer i stor stil..
Frank Angell
27`C sammen med medisin fortrenger noe O2 fra vannet, men burde på langt nær være grunnen til at fiskene vandrer i stor stil..

Så hva burde temperaturen stå på?

Pumpa er veldig stert, skal jeg sette en luftpumpe på i tillegg?
Jeg ville om mulig satt ned tempen til 24-25`C. Delvis for å øke mettningen med O2 i vannet, delvis for å senke smittepresset.

Du må nesten selv vurdere om det er god overflatebevegelse eller ikke i karet ditt. Men det skader nok ikke å kjøre luftepumpe i tillegg til innvendig pumpe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap