Chilodonella, Gyrodactylus eller Dactylogyrus?
I går flytta vi MASSE Guppy/Endlers/Black molly/Platy-yngel fra et akvarie på ca. 12 liter til et på 63 liter. Alle fiskene så friske og fine ut, men i dag var alle halene sammenklistra og gjellene er ganske stor/oppblåst. De flytta fra et akvarie med litt dårlig vann og ingen pumpe, til et med litt vann ifra 375 literen og litt nytt vann, og pumpe. (pumpa er litt kraftig, blir litt mye vannbevegelse)
Tok kanskje for mye vann ifra springen.
Hva kan ha skjedd? Hvilken sykdom er dette?
Jeg har prøvd å se på fiskene med forstørrelsesglass, men ser ikke noe parasitter.
Vannverdier:
Nitrit: Ingenting
Ph: 6
Kh: ca. 4-5
Gh: 6
Prøvde å ta bilder, men de ble ikke så bra..
Nå har vi tatt et vannbytte på ca. 70 %, også tok vi bare vann ifra 375 literen. Vi tok også litt salt i.
Tok kanskje for mye vann ifra springen.
Hva kan ha skjedd? Hvilken sykdom er dette?
Jeg har prøvd å se på fiskene med forstørrelsesglass, men ser ikke noe parasitter.
Vannverdier:
Nitrit: Ingenting
Ph: 6
Kh: ca. 4-5
Gh: 6
Prøvde å ta bilder, men de ble ikke så bra..
Nå har vi tatt et vannbytte på ca. 70 %, også tok vi bare vann ifra 375 literen. Vi tok også litt salt i.
Postet 03.07.07 kl 19:47
Postet 03.07.07 kl 20:48
Endret: 03.07.07 kl 20:48
Men har akkurat kjøpt Kh/Gh tester, men det var ikke bruksanvisning på norsk/svensk/dansk/engelsk.. :-S
Men jeg og mamma fant ut at det var antall dråper, til den endra farge.. (for vi fant en norsk bruksanvisning på nette). Men tror det ble noe feil på den Kh testen..
Skjekka faktisk ikke Ph'en i det andre akvariet :-S
Men jeg og mamma fant ut at det var antall dråper, til den endra farge.. (for vi fant en norsk bruksanvisning på nette). Men tror det ble noe feil på den Kh testen..
Skjekka faktisk ikke Ph'en i det andre akvariet :-S
Postet 03.07.07 kl 20:56
Med en Ph på 6 blank, og en Kh på 4,5, må du ha svimlende 135mg\L co2i vannet. Og det har du ikke, med levende fisk i karet
Når det gjelder sykdommen, kan finneklemmingen være stress-relatert.
Men siden både finner og gjeller ser infiserte ut (din påstand, bildene er ikke til mye hjelp her), kan det dreie seg om både hud og gjelleparasitter.
Jeg ville sett det hele ann ett par dager, og så behandlet med enten flubenol 15 eller prazi pro. Begge fins det tonnevis av info om her på AF
Når det gjelder sykdommen, kan finneklemmingen være stress-relatert.
Men siden både finner og gjeller ser infiserte ut (din påstand, bildene er ikke til mye hjelp her), kan det dreie seg om både hud og gjelleparasitter.
Jeg ville sett det hele ann ett par dager, og så behandlet med enten flubenol 15 eller prazi pro. Begge fins det tonnevis av info om her på AF
Postet 03.07.07 kl 21:19
Postet 03.07.07 kl 21:51
Den eneste av de nevnte sykdommene du kan kurere med dine medisiner er Chilodonella.
Men å medisinere uten å ha daglig tilsyn er galskap. I tillegg er det i alle fall 2 av disse som krever daglig dossering.
Får bare håpe at dette ikke er sykdomsrelatert, ellers kan karet være skrekkelig tomt når dere kommer av ferie.
Men å medisinere uten å ha daglig tilsyn er galskap. I tillegg er det i alle fall 2 av disse som krever daglig dossering.
Får bare håpe at dette ikke er sykdomsrelatert, ellers kan karet være skrekkelig tomt når dere kommer av ferie.
Postet 03.07.07 kl 23:22
Postet 04.07.07 kl 00:40
Postet 04.07.07 kl 19:07
Hvordan er vannverdier\ temperatur i karet? Tempen er sikkert noe høyere enn normalt, med tanke på været vi her nord opplever.
Kan egentlig ikke si noe om hva som er galt uten å ha noe mer konkret å sette fingeren på.
Test vannet, tempen, og sørg for god gjennomlufting av vannet. Ett ekstra vannbytte, på tross av medisinering (erstatt utbyttet medisin) kan også hjelpe på.
Kan egentlig ikke si noe om hva som er galt uten å ha noe mer konkret å sette fingeren på.
Test vannet, tempen, og sørg for god gjennomlufting av vannet. Ett ekstra vannbytte, på tross av medisinering (erstatt utbyttet medisin) kan også hjelpe på.
Postet 04.07.07 kl 19:16
Postet 04.07.07 kl 19:27
Malin.P[QUOTE=Frank Angell]Test vannet, tempen, og sørg for god gjennomlufting av vannet.
Kan teste vannet litt etterpå. Temperaturen er på 27.
Hva mener du med gjennomlufting?
Gjennomlufting får en med bruk av luftepumpe, eller annet som sørger for massevis av bevegelse i overflata.
27`C sammen med medisin fortrenger noe O2 fra vannet, men burde på langt nær være grunnen til at fiskene vandrer i stor stil..
Postet 04.07.07 kl 19:34
Postet 04.07.07 kl 19:37
Postet 04.07.07 kl 19:54