Rørdeler til halvautomatisk vannbytte

Tenker å borre hull øverst på bakveggen på endel av akvariene mine for avrenning slik at jeg bare trenger å fylle på vann med slange uten å tenke på tapping og vannstand.

Har sett litt på rørdeler på akvarieutstyr.dk og lurer på om det finnes noe tilsvarende i norske rørleggerforretninger eller akvariebutikker.

Noen tips? Hva bruker du Viggo?

Denne karen har massevis av PVC i sin nettbutikk. Vet ikke om du her finner noe du kan bruke?
Har vært inne på samme tanken, men kom på at i stedet for og borre hull måtte det vel være mulig og plassere et rør for innsug med enden plassert på det nivået i karet som er maks. for uttapping.
Dette røret må stå under trykk ut, altså hevertprinsippet, og ha en vanlig stengeventil og være tilkoplet rør ned i sluk.
Ser for meg at en kan kople flere kar sammen til samme avrenningssystem dersom plasseringen tillater dette.
Når en så skal tappe ut åpner en bare kranen og vannet vil renne.
Har ikke prøvd dette selv men har tenkt en del på at dette kan være et alternativ å prøve før en borrer i karet.
Et annet alternativ om man ikke ønsker å borre i karet. Men selv så ville jeg nok ha borret, virker som en sikrere løsning (slipper bekymre seg for luftboble i overrenningen).
Jeg bruker denne som tankgjennomføring. Lim på et kneledd og evt. en liten PVC stump slik at du kan regulere vannstanden.
Er enig med Håkon K. på større kar..med 6 mm.glasstykkelse eller mindre bruker jeg skapgjennomføring i gummi med 16 mm. eletrikerrør.

Men jeg kjører helautomatisk i de fleste kar..og da blir vannmengden liten alså 2 liter i timen regulert med timers og magnetventiler.
Jeg er ganske forbauset over prisene på gjennomføringer og deler. Det blir temmelig dyrt når det skal installeres på mange kar.
Sitter selv med en smule hakeslepp over prisene på enkelte PVC-deler. Driver derfor en liten leiting etter billigst mulige deler, og til nå er det helt klart Korallrevet sin butikk som kommer gunstigst ut, av de jeg har tittet i. Litt uventet at en norsk butikk konker ut mange utenlandske

Hvilke dimensjoner er det snakk om du trenger til gjennomgangene?
Hei Håvard.

Jeg holder på å bygge automatisk vannskifte. På små kar med 4-5 mm glass har jeg gummi/ plastgjennomføringer for elektriske skap og en 16 mm stiv slange gjennom, som nevnt av Viggo . Men det krever at du borer 25 mm hull i glasset. Andre elektriske gjennomføringer for elektrikkerrør krever tilsvarende hull. For de større karene prøver jeg nå med 16 mm hull i glasset og DIY gjennomføringer i syrefast med flens på begge sider som er sveist og limt på innside og limt på andre siden. Derifra går jeg videre med komponenter fra http://www.dryppvanning.as/
Eller som jeg har kjøpt fra http://www.waterboys.se/Bevattning/
Tror det er de samme produktene, men Waterboys har bedre katalog.
Jeg kjører også automatisk vann inn, og dette er regulert med "dryppknapper" så jeg får prosentvis samme utskifting på alle kar samtidig. Alle avløp går i eget røropplegg til sluk.
Nice and expencive, men jeg tror det kunne vært en god løsning for deg.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap