Nybegynnerspørsmål - testsett

Jeg innser at jeg trenger et sett for å teste vannverdier. Jeg trenger i alle fall noe som måler Ph, Gh og nitritt. Går det an å måle oksygeninnhold også?

Jeg har Platy, snegler og reker, så jeg holder ganske hardt vann med høy Ph. Sneglene er hovedinteressen. Karet er relativt lite, så balanse er vanskelig uten nøyaktige målinger.

Noen som kan anbefale tester jeg bør kjøpe, helst ikke for dyrt?
Selv foretrekker jeg tester fra JBL. De har en rekke tester, og de fleste av disse er lavere skalert enn Tetra sine. Dette gir mer korrekte og nøyaktige målinger.
At de har tre ulike Ph-tester er også en fordel. En generel fra lav til høy, med litt bred skalering, en for lav Ph i karet med 0,2 skalering, og en for høyere Ph med samme skalering.
I tillegg får en kjøpt refiller til disse, slik at en slipper å sitte der med masser av måleglass, sprøyter og fargekart unødig.

JBL er noe mange nettbutikker fører, vil anbefale Tropefisk på alle måter.

Og ja, det finns test for O2-innholdet
Takk for svar!
Jeg har lest en del negativt om trips-tester og har også dårlig erfaring med tetra sine "5 in1". Er JBL bedre på dette området? Eller må jeg ty til dråpetester?
Og er O2-test å anbefale?
Tror teststrips er dårlig uansett merke... Dråpetester er best, og veldig enkle i bruk.
Litt skummelt å være uenig med Frank Angell, men jeg synes JBL sin pH-test var vanskelig å lese av. Har kun erfaring med den generelle som kan måle pH-verdier fra 3 til 12 (ikke helt sikker på de verdiene, men er noe sånt iallefall). Fargene på denne testen er relativt "blasse", og det er ikke alltid like lett å se forskjell på dem. Lurte ofte på om testvannet egentlig var lysegult, lysegrønt eller kanskje litt mørkere gult.
Vi bruker nå Tetra sine tester, og jeg synes pH testen deres er mye lettere å lese av. Fargene er skarpere og er lettere å skille. Også mulig å få skalering på 0,5 med Tetra sin pH test ved å doble vannvolumet man bruker til å teste (står om dette i bruksanvisningen). Tetra tester er også lett å få tak i i nettbutikker, og det finnes også refill for disse.
Tarald
Takk for svar! Jeg har lest en del negativt om trips-tester og har også dårlig erfaring med tetra sine "5 in1". Er JBL bedre på dette området? Eller må jeg ty til dråpetester? Og er O2-test å anbefale?

Selv har jeg aldri testet vannets O2-innhold - og har heller aldri hattt behov for dette. Jeg mener derfor at denne testen for de aller fleste av oss er unødvendig.

Ang strips, er dette samme ulla enten det står eSHa, Tetra eller JBL på boksen. Mere bortkasta penger Dråpetester av kvalitetsmerker er min anbefaling (og da ramlet Prodac rett ut)
Pernille
Litt skummelt å være uenig med Frank Angell, men jeg synes JBL sin pH-test var vanskelig å lese av.
Ja, bare pass deg. Våge seg til å motsi meg! Fnys

Alle meninger er velkommne, ikke vær redd for det
Pernille
Har kun erfaring med den generelle som kan måle pH-verdier fra 3 til 12 (ikke helt sikker på de verdiene, men er noe sånt iallefall). Fargene på denne testen er relativt "blasse", og det er ikke alltid like lett å se forskjell på dem. Lurte ofte på om testvannet egentlig var lysegult, lysegrønt eller kanskje litt mørkere gult. Vi bruker nå Tetra sine tester, og jeg synes pH testen deres er mye lettere å lese av. Fargene er skarpere og er lettere å skille. Også mulig å få skalering på 0,5 med Tetra sin pH test ved å doble vannvolumet man bruker til å teste (står om dette i bruksanvisningen). Tetra tester er også lett å få tak i i nettbutikker, og det finnes også refill for disse.

Har selv ikke testet den brede testen til JBL, men er meget fornøyd med den med Ph 6.0-7,6.
Aldri før har det vært så lett å teste vannets Ph, og så nøyaktig for min del.
Legger med ett scannet bilde av fargekaret, bare for å illustrere spranget mellom de ulike nyansene på ett så lite område av Ph-en som måles.
Her er fargekartet for JBL sin brede pH-test (bør IKKE printes ut og brukes dersom noen har mistet sitt fargekart for denne testen, fargene blir nesten helt sikkert ikke gjengitt 100% riktig!).

Synes nå det var litt vanskelig å skille mellom fargen for f.eks 6,5 og 7 jeg. På den brede pH-testen blir det også viktigere å lese av riktig. Sikkert ikke katastrofe i noen av tilfellene, men det er værre å bomme med 0,5 enn 0,2 i pH. Skjønner forøvrig heller ikke hvorfor den brede testen går helt ned til 3, det er vel ytterst få fisker som vil trives så surt vann?!?! Håper heller ikke noen har vann med pH 3 i springen.
Tusen takk for svar!
Da er tester bestilt. Takk for gode råd!
Pernille
Synes nå det var litt vanskelig å skille mellom fargen for f.eks 6,5 og 7 jeg. På den brede pH-testen blir det også viktigere å lese av riktig. Sikkert ikke katastrofe i noen av tilfellene, men det er værre å bomme med 0,5 enn 0,2 i pH. Skjønner forøvrig heller ikke hvorfor den brede testen går helt ned til 3, det er vel ytterst få fisker som vil trives så surt vann?!?! Håper heller ikke noen har vann med pH 3 i springen.

Syntes egentlig at fargene var vel like mellom 5,5 og 7. For like, til å få en fullgod avlesing, spesielt siden det ikke er de tomme lommene man setter fargen over som på den jeg la ved... Jeg syntes dette med å sette den utfargede prøven over noe hvitt, og ha ett glass med tilsvarende mengde rent akvarievann over fargen, gir mest nøyaktige avlesinger (fargeskjæret i vannet kan fort påvirke det faktiske resultatet).

Og jeg er helt enig, det er ytterst få arter som lever i vann i ytterkant av denne brede testen, både opp og nedadgående.
Fordelen med å kunne måle Ph så lavt, er jo dersom en plutselig får ett dropp i Ph som ellers ofte stanser på f.eks 5 (har selv målt akvarievann ned i 3,5 i Ph...)
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap