uv-filter

Lurer litt på om jeg skal koble ett UV-filter til det eksterne filteret mitt.

I den forbindelse lurte jeg litt på hvor store er egentlig disse filteren? Har sett ett bilde hvor det så ut som om uv-filteret var like stort som det eksterne filteret. Stemmer det ?

Har sett litt på dette fra [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2480&HKatID=]Aqua Medic[/URL]. Noen som har noen erfaringer med det ?

Akvariumet mitt er på 350 l med ett Eheim 2028 Pro. II filter.
De UV-filtrene jeg har sett er betydelig mindre enn en 2028 Det er jo "bare" en boks med lys, som vannet skal passere gjennom.

Husk at mange utvendige filtre har alt for stor gjennomstrømming i forhold til hva UV-sterilisatoren er beregnet for. Dette vil da redusere effekten med ganske mange %, siden hver mikroorganisme er så mye mindre belyst enn den skal være for å ødelegge genmaterialet.
Frank Angell
Husk at mange utvendige filtre har alt for stor gjennomstrømming i forhold til hva UV-sterilisatoren er beregnet for. Dette vil da redusere effekten med ganske mange %, siden hver mikroorganisme er så mye mindre belyst enn den skal være for å ødelegge genmaterialet.


Jepp, har tenkt på det 2028 har vel 750 l/t hvis jeg ikke husker feil. Den fra [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2480&HKatID=]aqua medic[/URL] som jeg har sett på påstår at den skal takle 1000l/t. Så med tanke på at de overdriver litt så tenkte jeg at det ville holde.

Alternativet hadde vel vært å koble det til en egen sirkulasjonspumpe. Da kunne jeg kjøpt ett mindre uv-filter. Hmm, kanskje mer økonomisk det...
JohnC
Alternativet hadde vel vært å koble det til en egen sirkulasjonspumpe. Da kunne jeg kjøpt ett mindre uv-filter. Hmm, kanskje mer økonomisk det...


Tenker at det ville ikke være så lurt å gå ned på effekten av UV filtret. Som Frank er inne på er du avhengi av å få en tilstrekkelig stråling av mikro organismer for å drepe dem. Stråletiden og stryrken er de parameter som er viktig.

Hensikten med Uv filteret har også en betydning. Vet ikke om jeg ville kjøre et Uv filter på et vel innkjørt akvarie. Gode vannskifterutiner og mekanisk / biologisk filter er nok viktigere for meg. At UV filtret varmer opp vannet er også et problem, spesielt nå på sommeren. Men helt klart hadde jeg hatt et UV filter ville jeg nok ha brukt det, spesielt når jeg hadde nye fisk i karanteneakvariet, eller ved sykdommsutbrudd.

Partikkelfjerning er viktig. Det ville ikke være en god ide å sette bare en pumpe for å drive vannet gjennom UV filtret. Du må ha et godt mekanisk filter som fjerner partikler foran UV filtret. Har du partikler i vannet vil de kunne skygge for mikro organismene slik at de ikke blir drep av UV lyset.

En mulighet er å dele vannstrømmen etter filtret ditt og bare ta en del av vannstrømmen gjennom UV filtret.
Nils Vollstad
Hensikten med Uv filteret har også en betydning. Vet ikke om jeg ville kjøre et Uv filter på et vel innkjørt akvarie. Gode vannskifterutiner og mekanisk / biologisk filter er nok viktigere for meg. At UV filtret varmer opp vannet er også et problem, spesielt nå på sommeren. Men helt klart hadde jeg hatt et UV filter ville jeg nok ha brukt det, spesielt når jeg hadde nye fisk i karanteneakvariet, eller ved sykdommsutbrudd.

Hensikten med uv filteret er sykdomsutbrudd. Har vært litt plaget av sykdom som jeg ikke blir helt kvitt. Alt virker bra men så blir en fisk dårlig og dør. Har prøvd med vannbytter, slamsuging og medisiner uten at det ser ut til å ha hjulpet :-/. Uv-filteret hjelper kanskje ikke det heller, men tenkte det kunne være ett forsøk.

Nils Vollstad
Partikkelfjerning er viktig. Det ville ikke være en god ide å sette bare en pumpe for å drive vannet gjennom UV filtret. Du må ha et godt mekanisk filter som fjerner partikler foran UV filtret. Har du partikler i vannet vil de kunne skygge for mikro organismene slik at de ikke blir drep av UV lyset.
Godt poeng. Var jo derfor jeg i hadde planer om å koble det til filteret mitt i utgangspunktet. Hadde glemt det igjen nå
Vil bare nevne at ett UV-filter aldri er noen garanti for sykdomsfritt akvarie. Til det er det for mye ulumskheter som aldri vil passere sterilisatoren.
Husk at UV-lyset må av ved behandling med en rekke medisiner. Står det ikke spesifisert ang medisinen at den kan benyttes med UV på, må denne av, ellers har man bare kastet bort penger
Frank Angell
Vil bare nevne at ett UV-filter aldri er noen garanti for sykdomsfritt akvarie. Til det er det for mye ulumskheter som aldri vil passere sterilisatoren. Husk at UV-lyset må av ved behandling med en rekke medisiner. Står det ikke spesifisert ang medisinen at den kan benyttes med UV på, må denne av, ellers har man bare kastet bort penger :)
Er klar over det. Godt mulig at det egentlig bare er bortkastet med penger. Har jo lest om endel som er strålende fornøyd med invisteringeringen. Men vi hører vel kanskje ikke så mye fra de som fant ut at det ikke var noen god ide.
Jeg skal til å koble til mitt uv-filter fra aqua medic i dag, på mitt helt nye eheim 2026pro || filter! kobler dette inn på utblåsen, da det ikke er alverdens med partikkler der som kan sette seg fast.. jeg snakket litt med en fjomp som jobbet på en dyrebutikk her.
Han sa at man burde overdimensjonere uv-filteret en del om man skulle koble det til filteret, bare for at alt kan bli belyst lenge nok til å dø.
Hold oss oppdatert på utviklingen vis du innstallerer uv lys.
Har tenkt litt på tanken jeg og, men foreløpig så mener jeg det er bortkastede penger(mulig jeg bommer stygt der). Mange watt uv lys hadde jeg trengt til en Fluval FX5??
"Fjompen" har nok rett. De fleste UV-filtre er spesifisert for en lavere gjennomstrøming enn det filteret til karet kan levere.
Jo kraftigere lys, jo raskere gjennomstrømming er UV-sterilisatoren beregnet for.
Jeg har en eheim 2026pr 2 pumpe som har en gjennomstrømming på 650l/t her har jeg satt på et uv-filter på 9W som skal kunne takle en gjennomstrømning på 500l/t, men nå har det seg sånn at jeg har bare et kar på 130liter for øyeblikket og derfor kan ikke jeg ha denne pumpen på max da alle fiskene blir liggende i et hjørne.. ikke så bra.
Har hatt uv-filteret oppe å gå nå siden lørdag og det ser ut til å fungere veldig greit, har nesten ingen svevepartikler i akvariet lengre, men detta en nok også mye på grunn av det nye filteret, da jeg tidligere bare hadde en eheim 2011 classic på dette karet...

Så om det er bortkastede penger eller ikke, vet jeg ikke helt, men psykisk syntes jeg det hjelper! er jo en liten sikkerhet å ha i bakhånd!

PS: et uv filter gjør ikke sånn at man slipper å skifte vann regelmessig! Det står veldig tydelig skrevet i bruksanvisningen på filteret også, at ingen ting erstatter vannskifte!

Vet ikke om denne posten var mer til forvirring enn opplysning, men...
Sant det uv filter erstatter ikke vannskift-kun vannskift som fjerner NO3(Nitrat)i vannet-vis noen skulle være i tvil om det.
Neida sikkert ikke bortkastete penger så lenge enn har brukt for det, og det dreper jo noen parasitter.
Men jeg håper jeg aldri skal bli "tvunget"til å sette inn uv filter, og mye skal vel til for det nå-aldri brukt det i alle årene jeg har drevet som akvarist.
Og så lenge du synes det virker(om det er psykisk eller ikke), er jo det som teller, så fortsatt lykke til.
Åssen fisker er det du har, ^Raven^, som ikke tåler såpass med strøm i karet? Har selv stort sett kun kar med høy vannbevegelse, og både fisk og planter setter stor pris på dette her
F.eks 375litern, der har jeg pr dato 1700+2500L\t sirkulasjon
En idè kan være å ta kontakt med Dahls Dyrerikei Moss. Han forhandler nemlig UVC-lys fra AA. Disse fåes helt opp til 36 watt, har egen blåmatte på innsug og powerhead på utblås. Fungerer helt knirkefritt i dammen min ute. Veldig praktisk da man er uavhengig av type pumpe. 36 watt har vel powerhead på 600 liter om jeg ikke husker feil. Hva prisen er på de husker jeg ikke i farta, men de var ikke avskrekkende dyre iallefall.
Når jeg setter min pumpe på max er det glødebåndstetraene og de siamesiske algespiserne som blir liggende i motsatt hjørne i karet. ser ut som de virkelig må jobbe for å ikke bli sugd fast på innsuget.. det ser også ut som black ghost sliter litt, men den vet jeg at kan komme seg vekk.. ser det med en gang jeg slår av lyset.
Nå er ikke jeg den mest erfarne akvaristen da, så jeg er nok ingen mester i dette..

Sorry OT!
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap