Hvilken sykdom?

Jeg tror jeg har sykdomm i akvariet mitt, og jeg lurer på om noen her har forslag til hva jeg kan gjøre annet enn å bytte mye vann.

det har dødd to scalarer, og 1 palettciklide, før de døde ble de slappe og spiste lite, de fikk også anntydning til prikker i annsiktet, det virker som om sykdommen bare går på scalarene og siclidene, fordi alle andre fisker ser og oppfører seg helt normalt.

har dere noen forslagtil hva dette ken være og hva jeg burde gjøre?

takk
Disse prikkene i ansiktet, så det ut som det kunne være huller som var i ferd med å bryte gjennom? De første dagene hullene er "ferske" kan skinnet bli hengende igjen, og det hele ser da ut som en infisert kul.

Siden det kun er ciklider som rammes, kan det dreie seg om hullsyken.

Jeg ville forsøkt å berge fiskene med tilsetting av flytende vitaminer til vannet omgående.
Det ha i alle fall ingen negativ effekt.
Selv anbefaler jeg, og har stanset utbrudd av hullsyken med eSHAa Optima.
eSHa Minaroll er sikkert like effektiv, men det ble nå optimaen som ble brukt hos meg.
Merk; vitamintilsettingen har en bivirkning - fiskene leker som gale, i de fleste tilfeller :p

Til sist må jeg tigge litt om bilder der "fenomenet" kommer tydelig frem postes. Det er alltid lettere å diagnostisere noe med ett godt bilde
De tilsetningsmidlene, forebygger de sykdommen, eller leger de fisk som allerede er syke også?
Erlend Nyheim
De tilsetningsmidlene, forebygger de sykdommen, eller leger de fisk som allerede er syke også?

Jatakk, begge deler

Mange fisk lever under suboptimale forhold, og da kan noe så enkelt som vitamintilskudd være forskjell mellom friske, og ikke helt så friske, fisker.

kan man bruke vitaminer for å trigge lek, eller hvis fiskene skal være uten vannbytte noen uker?
For å "styrke" de litt?
MC Darup
kan man bruke vitaminer for å trigge lek, eller hvis fiskene skal være uten vannbytte noen uker? For å "styrke" de litt?

Vitaminer trigger helt klart til lek. Det gjør de fleste av eSHa sine produkter, forresten (de fleste som har medisinert med medisin fra eSHa opplever plutselig lek på sjuke fisk :p)

Vitaminer i forbindelse med langvarig reise er nok noe jeg hadde spandert på fiskene. De får jo tross alt ikke noe tilskudd av vitaminer i form av tørrfôr i denne tiden
Småfisk og småkryp i vannet er kanskje ikke det som inneholder mest vitaminer

Er usikker på hvor lenge de blir alene hjemme, men jeg får nok noen til å fòre de av og til.
Men når andre skal mate fiskene mine er jeg veldig gnien.
Ber vedkommende gi de mat ca hver tredje- fjerde dag, og kun tilmålt dose.

Kanskje jeg skal spandere litt vitaminer på de

En anbefaling ville vært fint her, Fjank
Jeg hadde nok gitt de en dose eSHa Minaroll uke 1, en dose eSHa Optima uke 2, osv. Såpass må da en "ferievikar" greie
Faren for overdossering er heller ikke noe problem, greide selv å bruke 4x dose med ett uhell. Ikke helt klår i hue ved migrene, og hadde dosen til 375litern i 96litern
Du godeste det vart lek av det

Forresten, vi bør vel holde oss litt i skinnet her, og ikke gå helt OT :p

Tenkte dette var delvis innen tema siden det handlet litt om vitaminer

Takk for tipsene!!
MC Darup
Tenkte dette var delvis innen tema siden det handlet litt om vitaminer :)
Knipe sammen øya litt så går d vel
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap