Fra filter til powerhead

Noen som har tips om hvordan jeg kan gjøre om et innvendig filter til powerhead?

Jeg har bestilt et Eheim 2028 utvendig filter og det gir for lite vannstrøm til ciklidene jeg har. Men i stedet for å kjøpe et powerhead så tenkte jeg at det filteret jeg har (Eheim 2252, 1.200 l/t) kan brukes og da vil jeg ta vekk de to filter-beholderne for å gjøre det mindre.
Eheim2252
En annen fordel er at den kan supe inn luft, for økt oksygennivå, hvis jeg vil.
Jeg ser for meg at den ene beholderen må være på for å unngå at yngel og rusk blir sugd inn, men er det noen som har annen løsning?
Holder det f.eks å sette den på ei "blåmatte" ?
Nå har jeg ikke brukt akkurat det filreret du har, men det fungerer sikkert ok med litt blåfilter... Ville brukt en grov type, sånn at det ikke blir så fort tett... Jeg har av den groveste, og den sluker ikke yngel selv om hullene er store, så lenge man bruker den som er 5 cm tykk.
2252 er vel det motsatte av det du spør om, nemlig et powerhead ombygd til filter

Du kan fjerne en eller begge kamrene med svamp for å øke gjennomstrømmingen, men husk for all del å sette noe til å hindre at planterester og fisk kommer inn i selve mekanismen. Kommer fisk inn, kommer de alltids ut, men da i form av lettspist fisk for øvrige tank-beboere :o

Jeg ville nok beholdt filteret som det er, men med annen filtermasse. Det er letter å ha med å gjøre som det er nå, enn å sette på ett stykke mindre vanner svamp.
Med annen filtermasse tenker jeg på f.eks bioballer. Tar unna partikler, men hindrer lite av vannflyten. Evt legger du en tynn skive blåsvamp ovr bioballene, bare for å være helt sikker
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap