Eplesnegler og parring

jeg har da to hvite eplesnegler og ei tigersnegle det er litt størrelse på. De siste 3 kvarter har den ene eplesnegla blitt fraktet rundt av tigersnegla. Kan det være mulig at de parrer seg, og i såfall så blir je ikke det noe. Kan jeg da gå ut fra atbegge eplesneglene er gutter og tigersnegla er jente?
Noen ganger sitter de på skallet til hverandre uten å parre seg...

Men hvis du ser at den stikker noe innunder skallet på den underste sneglen, så parrer de seg. Tror ikke det blir noe av det...

Har en fornemmelse av at snegler er omtrent som Marsvin, et hull er nok

Men ja, en kan anta at eplesneglene dine er hanner hvis de ikke parrer seg med hverandre, men prøver seg på en annen art...

Det blir jo bare gjetning, med en viss ledetråd....

Skal du avle på eplesneglene dine, så er det smart å ha flere for å være sikker på at du har av forskjellige kjønn...
Tigersnegle og eplesnegle er to vidt forskjellige arter, og vil ikke krysse seg. Ikke om de prøver hardt engang
Eplesneglene er ikke så nøye på hvem de parer seg med. jeg her også observert en av mine posthornsnegler prøve å pare seg med en annen art, men posthornsneglen må være hokjønn, for det resulterte i posthornsnegleegg, som selvsagt ikke var fruktbare.
Da jeg kjøpte nr. 2 var det heldigvis en hann, så nå har jeg akvariet fullt av posthornsnegle-babyer. Og flere skal de visst bli.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap