Mat til hujet gjedde.

Nettopp kjøpt meg en hujet gjedde, som nå er ca 10cm lang. Skikkelig rovfisk, det der. I dyrebutikken sa de jeg kunne fore med levende neontetra, men da jeg har hørt dette er ulovlig og jeg i tillegg ikke liker tanken på det lar jeg det være. Har i dag noen kardinal tetra sammen med den, men den prøver seg ikke på disse.
Gir den pellets beregnet på rovfisk, men den virker ikke interessert i maten. Kanskje det er fordi den er vandt til å bli foret med levende fisk? Litt kjedelig om den skal sulte ihjel rett foran maten...
Men for alt jeg vet kan det jo være den spiser det som har sunket ned på bunnen når jeg går ut av rommet. Den er nemlig veldig sky, og vil ikke spise når jeg ser på... Så har begynt å gå ut av rommet etter jeg har gitt mat, men vet da ikke om den får i seg maten... Kunne jeg prøvd noe mer fristende, som rent kjøtt? Kylling f.eks?

Den virker frisk ellers, og er så livlig som en gjedde kan bli.
Må nesten spørre om hva en hujet gjedde er for noe

Forsøk å fôre den med levende føde som fluer, biter av meitemark, melorm, og annet levendefôr med litt størrelse.
Forsøk gjerne også med biter av fisk, reker etc. Mager fisk som torsk er snadderfôr for mange fisk.
Husk at dette er mye mer energi og proteinrikt enn tørrfôr, og det trengs helt andre mengder for å fôre opp ett slikt beist
Legger ved et bilde av gjedda Blir omtrent en meter lang, som fullvoksen.

Takk for tips Se om jeg får i den litt fisk og evt ut og grave litt mark Hehe. Den er fryktelig sky, så regner egentlig ikke med å få den til å ete noe mens jeg er der. Men den spiser vel det som havner på bunnen når jeg ikke er der. Hehe
Dette er vel en Ctenolucius hujeta

Har en av disse og har hatt den en stund.
Denne tar ikke mat fra bunnen. Den er utrolig vanskelig, min tar ikke en gang dø fisk som ikke rører på seg, den må ertes med bevegelse.
Den ser ikke på ting som ligger rolig som mat. Er du heldig kan den ta noe som flyter rundt i strømmen fra pumpa.

Det er veldig vanskelig å få denne til å ta noe annet en levende, men det er ikke umulig.
Det jeg gjorde var og la den sulte en stund, ikke pent det men.

Så prøvde jeg forskjellig mat reker, fiske filet og annen sjømat.
Det som er lettest å få min til å ta er faktisk blekksprut arm.
Uansett du må prøve selv.
Ta maten på en pinne og hold maten ned i vannet og rør litt på den, ikke rett ved gjedda men litt på avstand.
Tar en del tid dette her, men etter en stund så går den til angrep,
og for et angrep min hopper nesten ut av tanken.

Det er også noen som bruker en snor, men dette liker ikke jeg den tygger nemlig ikke maten men sluker den hel og da har du fort fisk i snøre og det er ikke så stas
Lykke til
Takk for tipset ditt! Sultet den noen dager, og nå fikk jeg den til å spise torskefilet! Tror den var temmelig sulten, for det tok 10 sekunder fra jeg stakk pinnen med kjøttet i vannet, til den hadde det i munnen
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap