Hvordan velge form på akvariet?

Jeg er nybegynner med et søyleakvarium. 68 liter. synes det ser stilig ut, men blir sprø av det, fordi det er vanskelig å innrede.

og så synes jeg allerede det begynner å bli lite. har hatt det siden litt før påske. men jeg har ikke plass til et stort akvarium med standard form.

hvordan er hjørnekar? er det noen som kan gi meg pluss og minus med et hjørnekar?
vi har vinduer og dører over alt. ingen steder å ha et vanlig et.
Klassisk eksempel på begynnende litersyke... ;D
Hvis jeg hadde pengene og skulle satse på et hjørnekar, så ville jeg satset på et skikkelig stort et... Husk på at det ikke bare er literne som oppfyller kravene til en del fisker, men også svømmestrekningen... Du finner info om minste lengde i profilen til de enkelte fiskene i basen...
Det lureste er å tenke på hvilke fisk du virkelig ønsker, og så gå ut fra kravene de stiller...


Det finnes forresten kar som er 100x50x50 cm de er økonomiske med plassen samtidig som de rommer 250 liter (yttermål). Trenger du flere av disse karene, så kan du sette tre over hverandre i porsareol
Disse karene får du som regel mye rimeligere enn et hjørnekar.. På aquazoo.no koster ett slikt kar rundt 1500 +frakt.

Det store minuset med hjørnekar, er dårlig belysning. På grunn av fasongen, er det få og små rør som passer, og det begrenser seg selv hvor tett disse kan stå.
Har tilgode å se ett hjørnekar med noe som kan sies å være nært tilfredsstillende med hensyn til plass til lys
En annen ulempe med mange av de større hjørnekarene, er at det er ganske langt bak til bakkanten, og nederste hjørne. Selv jeg med mine 193cm sliter med å nå ned i bakre hjørne på store hjørnekar - med mindre jeg klasker hele overkroppen i karet samtidig da :p