Hvordan velge form på akvariet?

Jeg er nybegynner med et søyleakvarium. 68 liter. synes det ser stilig ut, men blir sprø av det, fordi det er vanskelig å innrede.

og så synes jeg allerede det begynner å bli lite. har hatt det siden litt før påske. men jeg har ikke plass til et stort akvarium med standard form.

hvordan er hjørnekar? er det noen som kan gi meg pluss og minus med et hjørnekar?
vi har vinduer og dører over alt. ingen steder å ha et vanlig et.
Klassisk eksempel på begynnende litersyke... ;D
Hvis jeg hadde pengene og skulle satse på et hjørnekar, så ville jeg satset på et skikkelig stort et... Husk på at det ikke bare er literne som oppfyller kravene til en del fisker, men også svømmestrekningen... Du finner info om minste lengde i profilen til de enkelte fiskene i basen...
Det lureste er å tenke på hvilke fisk du virkelig ønsker, og så gå ut fra kravene de stiller...


Det finnes forresten kar som er 100x50x50 cm de er økonomiske med plassen samtidig som de rommer 250 liter (yttermål). Trenger du flere av disse karene, så kan du sette tre over hverandre i porsareol
Disse karene får du som regel mye rimeligere enn et hjørnekar.. På aquazoo.no koster ett slikt kar rundt 1500 +frakt.

Det store minuset med hjørnekar, er dårlig belysning. På grunn av fasongen, er det få og små rør som passer, og det begrenser seg selv hvor tett disse kan stå.
Har tilgode å se ett hjørnekar med noe som kan sies å være nært tilfredsstillende med hensyn til plass til lys
En annen ulempe med mange av de større hjørnekarene, er at det er ganske langt bak til bakkanten, og nederste hjørne. Selv jeg med mine 193cm sliter med å nå ned i bakre hjørne på store hjørnekar - med mindre jeg klasker hele overkroppen i karet samtidig da :p

Jeg har ett hjørnekar som jeg er veldig fornøyd med. Fordelen med hjørnekar er at det opptar litt "mindre plass" ved at du får utnyttet hjørnene i rommet på en litt bedre måte. Alt er selvfølgelig avhengig av hvordan rommet er . For min del så var det hovedgrunnen til at jeg valgte hjørne kar. Ett vanlig hadde ikke passet så godt inn i leiligheten min og jeg måtte nok valgt et mindre akvarium for å få plass.

Du har såvidt jeg vet tre forskjellige typer hjørnekar.
Buet front, Rett front og panorama.
Linkene viser bare hvordan disse ser ut. Det finnes sikkert mange flere alternativer.

Alle disse har vel sine fordeler og ulemper.

Har selv ett med buet front. Syntes det ser veldig bra ut. Eneste ulempen med det er at fiskene kan se ut som de er litt større enn de er, i hvertfall hvis de svømmer inne i hjørnet. Glasset har en liten forstørrelses effekt.

Rett frontet blir vel litt mindre liter, men du slipper forstørrelses effekten.

Panorama er når fronten er delt i tre. En stor flate foran og en vinkel på hver side. Syntes selv ikke så mye om disse. Ulempen er en fisk som svømmer ved denne vinkelen kan du se to ganger.

Som sagt veldig fornøyd med mitt. Det er ett Juwel Trigon. Jeg har imidlertid byttet ut den innvendige pumpen med en utvendig. Men burde vel ikke være nødvendig ved normal belastning. Fordelen er jo at du fjerner den sorte kassen, får flere liter og større filter effekt

Når det gjelder ulempe med hjørnekar er vel den største for min del å faktisk komme til hjørnet når jeg skal rengjøre. Må stå på en stol og lene meg godt over akvariet. Men er heldigvis ikke så ofte jeg må gjøre det. Det kommer jo litt an på hvor stort hjørne kar du velger og hvor lange armer du har

En annen ulempe som ofte blir nevnt er at det ofte ikke er bra nok lys i hjørnekarene. Det har foreløpig ikke plaget meg i noen stor grad. Godt mulig at plantene mine hadde trivdes bedre med mer lys, men det ser ut som om det går bra slik det er nå.

Det er det jeg kommer på nå
Frank Angell
Har tilgode å se ett hjørnekar med noe som kan sies å være nært tilfredsstillende med hensyn til plass til lys :) En annen ulempe med mange av de større hjørnekarene, er at det er ganske langt bak til bakkanten, og nederste hjørne. Selv jeg med mine 193cm sliter med å nå ned i bakre hjørne på store hjørnekar - med mindre jeg klasker hele overkroppen i karet samtidig da :p

Godt poeng, Frank! Du minnet meg på den gangen jeg mistet puppen i karet, og det var ikke hjørnekar en gang.... ;D
takk for svar.

jeg er ikke så veldig høy (165), så det blir kanskje litt knotete å gjøre rent. ille nok med det jeg har nå, fordi jeg må ta av meg på overkroppen for å komme ned i bånn. armen går i til skulderen.

jeg har tilgang på pappas gamle på 160 liter. 40x40x100. hvor dumt vil det se ut skviset inne i et hjørne? alternativt under et lavt stort vindu.

mulig jeg må ommøblere fullstendig.
skrev jeg målene i feil rekkefølge?

det er kanskje 100x40x40 det skulle stått?

så mye å lære
Tipper det er mange som har ommøbelert for å få plass til et ekstra kar... Meg inkludert

Godt poeng, Frank! Du minnet meg på den gangen jeg mistet puppen i karet, og det var ikke hjørnekar en gang.... ;D

Det gjør jeg til stadighet og jeg har heller ikke hjørneakvarium. (Ikke her jeg spes store/sie pupper heller) Merkelig. Må være en dameting det der...
SoVe
Det gjør jeg til stadighet og jeg har heller ikke hjørneakvarium. (Ikke her jeg spes store/sie pupper heller) Merkelig. Må være en dameting det der...

Vi damer har jo som regel kortere armer enn mannfolka, og med pupper i tillegg, så mister vi enda mer lengde... :O
Frank Angell
Det store minuset med hjørnekar, er dårlig belysning. På grunn av fasongen, er det få og små rør som passer, og det begrenser seg selv hvor tett disse kan stå. Har tilgode å se ett hjørnekar med noe som kan sies å være nært tilfredsstillende med hensyn til plass til lys :)


Dette stemmer trolig med standard armatur, men dersom du lager noe selv så kan du få forholdsvis bra lys. Jeg har et 320L hjørnekar hvor jeg har laget armatur selv og fikk plass til 3x24W og 3x39W T5 med reflektorer. Synes ikke det er så galt og plantene bobler i vei.
er vel egentlig ferdig med denne tråden, men må bare legge til at broren min har noen lyse ideer. hvorfor ikke bare sette hele greia på hjul,så kan den dras fram for rens. kanskje jeg kan ha meg et lite hjørnekar likevvel.
Du skal ha bra solide hjul med bra solide kulelager eller lignende for å tåle vekten av et stort kar... Og hvordan blir stabiliteten? Tipper det blir en veltepetter, jeg..
Hjul under er en dårlig løsning.
1. Hjulene synker ned i gulvet, når karet står i ro (unntak hardgulv)
2. Hjul kan ikke vatres opp, og du risikerer ett problem du ikke har lyst på.
3. Å flytte 200-250kg, derav mye vann, er ett sølete prosjekt. For ikke å snakke om tungt, og skadelig for gulvet.
4. Ett akvarie er ganske høyt, og vekten er sentrert i den øverste halvdel. For å ha dette stabilt på hjul, må du ha hjul som er plassert meget langt ut fra karet, på en ramme. Tror det er noen som kommer til å brekke noen tær om du skal ha en sokkel som strekker seg en meter ut forbi karet :p For ikke å snakke om den bakre del av sokkelen, som må gå gjennom en vegg

Skrinlegg hjulene først som sist, det er mitt råd til deg og din bror
Har ikke Juwel endelig innsett problemet med dårlig belysning i hjørnekar og kommet med T5 belysning som alternativ i noen av sine hjørnemodeller? Leste det for ikke så lenge siden.
Vanlige akvariemodeller fra Juwel kommer også med T5 belysning nå.

REDIGERT:
Joda, Juwel tilbyr nå T5 belysning i sine akvarier.
Her er et hjørnekar med T5
ok.ok tar hintet. ingen hjul.
mona o
Juwel tilbyr nå T5 belysning i sine akvarier. [URLBLOCK1]
Og der var det til gjengjeld mer lys enn de fleste kan nyttegjøre seg :p Ikke noen mellomting når Juwel først finner på noe "nytt"
Therese

Så morro å se enda en sambygding bitt av litersyken. Lykke til med hjørneplaner.
Ps. Sandefjord akvarieklubb trenger flere medlemmer, vi er heeelt ferske.
Tilfeldig bekjentskap
© Karl Kristian
Reklame for plussmedlemskap