Hvorfor synker pH'en??

Jeg har et 360 liters akvarium, og har i det siste hatt problemer med at pH'en synker til 5 støtt og stadig. Har mistet mange av mine ciklider pga dette og kjenner at jeg snart har lyst å gi opp hele greia!!

Vannet i springen her hjemme ligger på ca 8 og jeg skifter 100l vann pr 14 dag. Da er pH oppe i rundt 7 etterpå. Har også brukt pH+ kjøpt i dyrebutikk. Men hvorfor synker pH'en igjen istedet for å holde seg stabil? Må jeg til med hyppigere vannskift à 100 liter??

Help, anybody?!!
Jeg er ikke ekspert på dette, men på denne siden om vannverdier står det mye nyttig. Les om KH og pH.Vannverdier
Tenker da på det med å tilføre natron (kjøpes på matbutikk) for å øke KH, som igjen øker og stabiliserer pH.
Det er flere ting som gjør vannet surere... Co2, urinsyre fra fiskene, røtter, ting som råtner...
Jo større fisketetthet, jo raskere blir vannet surt...

Hvis du bytter vann en gang i uken, vil ikke pH synke så lavt, tenker jeg...
Juster opp KHen, så tror jeg PH droppene dine vil slutte.
Mindre og hyppigere vannbytter er bedre enn et stort.
Har selv PH 8 i springvannet-og i akvariumene som jeg ikke "justerer" vannet i, ligger PHen på 6-6,5. Så som forgje innlegg sier, det er mye som får PHen til å synke-MEN det er ikke noe stort problem åfå den stabil.
Høyt skal du ha PHen?
Ville hatt pH opp på 7,5. Jeg skal ut å kjøpe meg en KH tester... Hvor mye natron bør jeg ha oppi pr liter?
At Ph faller tyder helt klart på en for lav Kh, ofte kombindert med forbruk av karbonater i karet. Det er derfor nødvendig å tilsette større mengder Ph\ Kh+ (f.eks natron), og gjerne hyppigere.
Øker du vannbytteintervallet til ukentlig, vil nok mye av problemet være løst allerede her.

Hvor mye natron en trenger er dønn umulig å si på forhånd. Det kommer ann på blandt annet hvor mye syrer det er i vannet. Det beste er derfor helt enkelt å ta en bøtte med 10L akvarievann, og se hvor mye som skal til for å få Kh opp i f.eks 3 i denne.
Det kan være fordelaktig å ta en 50g pose med natron i en flaske med 500ml vann for å måle dette nøyaktig. Hver ml vil da tilføre 0,1g natron, og regnestykket for å finne den magiske mengden blir ganske enkel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap