Kan svevealger spre seg fra akvarium til akvarium?

Hørte nylig at svevealger kunne "smitte" fra akvarium til akvarium hvis man brukte samme utstyr eller ved flytting av fisk, men kan dette stemme da?
Ja,svevealger får god plass i en dråpe vann. Og fraktes da den dråpen til et annet kar så vil du ha de der også. Men så skal det sies at har man et kar i god balanse så burde ikke dette by på problemer.

Du kan lese mer om alger under akvarieskole delen her på AF
Hjertlig takk for svar.
Har lest artiklene om alger her på AF, men fant ikke svar på akkurat dette spørsmålet.
Selv har jeg fått svevealger i et oppfòringsakvarium. Dette tror/trodde jeg har kommet pga. mye fôring og også at det har kommet endel sollys direkte på akvariet. Har nå tenkt å flytte fisk derfra og over til et større akvarium som har "gått" i 8-9 mnd. Tenkte det ikke var noe problem når akvariet var "i balanse"?
Normalt er det ikke noe problem å flytte fisken. Det er ikke mye vann som følger med.

Om du er redd for å smitte det større karet, setter du rett å slett yngelen med minst mulig infisert vann, i en bøtte med akvarievann fra det større karet noen minutter.
Du tynner da ut "algevannet" til så små mengder algesporer, at det skal godt gjøres å herpe ett helt kar
Tusen takk for svar.
Yngelen har jeg solgt, med svevealger og det hele. (Håper jeg ikke har skaffet ham masse prakk med svevealger no).
Selv har jeg kun en ancistrus igjen der,som jeg skal flytte over til "storakvariet". Skal følge rådet ditt, med å ha den først over i ei bøtte med akvarievann uten svevealger
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap