Hvor ofte skal jeg rense filteret?

Hvor ofte skal jeg rense filteret til pumpa?.. Det er sånn pumpe som er inni akvariet liksom.. Hvis du ser på profilen min, så skjønner du det sikkert..
jeg renser bare pumper når jeg ser at effekten er merkbart redusert. dvs.. ganske sjelden.
Jeg antar at det originale filteret ennå er i karet?

Dette inneholder oftest svamper\ vatt med ulik farge\ grovhet.
-Fint filter\ filtervatt, vil tetne etter ett par uker. Dette renses da, eller byttes (produsent oppgir ukentlig bytte, unødvendig)
-Sort filtersvamp. Dette er ett kullfilter som skal byttes hver 4. uke. Kull er unødvendig, og svampen kan derfor erstattes med en blå svamp med samme grovhet.
-Grønn svamp. Nitrat-svamp. For å opprettholde nedbrytingen av No3, må denne byttes hver 6. uke.
-Blå svamp, både fin og grov. Trenger ikke å byttes på kanskje flere år. Renses når vannmenden som passerer gjennom filteret er merkbart redusert.

Rens\ bytt aldri mer enn ca 30% av svampene i uka.
Jeg blåser litt liv i denne tråden og spør: Jeg har Eheim 2026 og 2229 til mitt 540 liters akvarium. Hvor ofte bør jeg rengjøre/tømme/skylle disse?
McLaren
Hvor ofte bør jeg rengjøre/tømme/skylle disse?
Så skjelden som overhodet mulig. Med en godt tilpasset filterkapasitet, snakker vi om maks en gang i året.
Frank Angell
[QUOTE=McLaren]Hvor ofte bør jeg rengjøre/tømme/skylle disse?
Så skjelden som overhodet mulig. Med en godt tilpasset filterkapasitet, snakker vi om maks en gang i året.

Aha... Så deter ikke noe man trenger å gjøre hver uke altså =)
McLaren
Aha... Så deter ikke noe man trenger å gjøre hver uke altså =)

Å herre min, nei ikke i nærheten engang Hadde tørna koko om jeg måtte rense 35-40L filtermasse i uka
Frank Angell
[QUOTE=McLaren]Aha... Så deter ikke noe man trenger å gjøre hver uke altså =)

Å herre min, nei ikke i nærheten engang Hadde tørna koko om jeg måtte rense 35-40L filtermasse i uka

Hehe.
Ser for meg at det er ganske grumsete oppi. For etter jeg fyllte vann oppi første gangen, var vannet meget gromsete. Jeg Satte på pumpen etter en dag og da var det borte i løpet av et par dager.
Når bør jeg rengjøre den første gangen?
McLaren
Når bør jeg rengjøre den første gangen?
Når reduksjonen på gjennomstrømmingen etter rens av slanger, kun gir ca halve gjennomstrømmingen sammenlignet med ett gullende rent filter.

På 2028-filteret jeg hadde, lot jeg dette stå til det tilslutt var så møkkete at det sirkulerte ca 200L\t. Det var da så tett, at det begynte å trekke inn luft rundt tetteringen, i stedet for vann gjennom filtermassen
Dje.... skittent, er rette uttrykket :p
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias H
Reklame for plussmedlemskap