Nytt akvarierom i Skien ! (side 7)

guttn
hvordan har du tenkt å gjøre det med topp(armatur$) og lignende


Jeg har 3 stk drivhuslamper med ekte sollys på hver 400 watt som skal være hovedbelysning. I tillegg kommer det metall halogen spotter både over og under vann som plasseres på strategiske steder. Disse har også nattlys ( moonlight ) slik at karet aldri vil bli helt mørklagt. Litt av vitsen med såpass mye lys er å simulere lysets naturlige gang så langt det lar seg gjøre. Dermed skal lyset styre fra soloppgang med gradevis tenning til høylys dag og deretter demping igjen til kveld og natt. Tenn sekvensen blir som solen kommer fra øst og går mot vest. Dette blir da med tidsintervallet som da er gitt for Amazonas sin breddegrad.
tenkte mer at fisken kan hoppe ut
guttn
tenkte mer at fisken kan hoppe ut


Discus hopper ikke noe særlig...selv om det skal være rundt 200 av dem i karet
ops glemte det skulle være diskus.
(ler og ser for meg diskusformede kastestjerner flygende opp av vannet.har prøvd å overtale foreldra mine til å få lov til å komme å se en tur til neste sommer)
guttn
ops glemte det skulle være diskus. (ler og ser for meg diskusformede kastestjerner flygende opp av vannet.har prøvd å overtale foreldra mine til å få lov til å komme å se en tur til neste sommer)


Er du på disse trakter så er det selvsagt bare å stikke innom. Vil prøve å legge ut bilder etterhvert som det er noe nytt på denne fronten
nei du må ikkje kvi deg med å legge ut bilder. er spent eg på korleis dette kommer til å se ut.. å eg har virkelig trua på at dette kommer til å bli fantastisk.
har det skjed noe utvikling eller
Vi sveiser og pusser på ramma, så ting går fremover, men hjelpe meg for en jobb. Sveising i aluminium er ikke enkelt
hei
nå driver jeg og å tenke på et akvarierom med et 320 liters diskuskar
Lest igjennom hele tråden. Ett IMPONERENDE prosjekt og slutt resultat Siljan!

Er det lov å komme å titte?
DiscusGeir
Lest igjennom hele tråden. Ett IMPONERENDE prosjekt og slutt resultat Siljan! Er det lov å komme å titte?


Klart det, men ring på forhånd: 95125029
Litt videre på storkaret
Ting går fremover. Storkaret er nå sveiset ferdig i rammeverket, og tak og vegger over vannlinja er kledd med glassfiber og forseglet med toppcoat

Kun en runde med Paintbrush gjenstår. Peter skal male en himmelvelving slik at taket vil fungere som en naturlig reflektor for de forskjellige lyskildene

Har forsøkt å ta en del bilder, men kvaliteten er noe ymse...
Litt fart i fisken også..
Ellers er det litt fart i annet også. 2 kull med discus unger er på vei opp i tillegg til at Sterebai`ene våre har bestemt seg for å Prior i næringa. 100-200 egg 1 gang i uka.....

Har også fått unger på Cory Sp. red, Panda og Simili, så det er rimelig fullt i cory yngel karene.

Morsomt er det også at egne drettede blå-turkis discuser nå har dannet par og er i lek. De øvrige discusparene får ta sommerferie nå.
Blir det ei oppdatering med bilder snart? har lyst å se mer av utviklingen.
Bilder kommer etterhvert, men storkaret er nå ferdig med glassfiber og polyester, samt det første laget med topcoat.

Kommer til å gjøre ferdig de verste grisejobbene med topcoat før jeg tar ferie.

Blir morro etter ferien når jeg skal til med de innvendige innredningene, blomsterkassene og vannsystemet. Målsetningen om å ha vann i karet til jul ser absolutt ut til å være mulig å nå.

Skal ta noen bilder å legge ut senere i uka
Joda, har fått gjort litt i sommer.

Karet er ferdig tett med topcoat og fronten er nesten ferdig med naturstein. Har også fått ferdig sump og filter system, så nå er det kun trekkng av rør som gjenstår.

Innredningen er påbegynt. Blir et sted mellom 8 og 12 m2 med innvendig bakgrunn som skal lages. dette må være ferdig til medio september. Da kommer glassene.
Det begynner å ta form....
En stund siden siste oppdatering rundt byggingen av storkaret, men det hele begynner å ta form.

Etter en heller klissete jobb med glassfiber og topcoat kunne jeg omsider begynne på det som er morro - innredningen.

Basis var å dekke karet innvendig med egne bakgrunner og bygge videre mot taket på de steder som det skal være vannfall og sildrebekker. Over karet på bakveggen er det også satt opp diverse kasser som vil være kombinerte plantekasser og filter.

Enden på visa ble en komplett innbygging av alt inne i karet, med unntak av taket, i isoporinnredninger som nå er formet og forseglete med flislim.

Totalt dekker bakgrunnen ca 17 m2

Er rimelig fornøyd selv og takket være et familiemedlem med kunsterisk sans ble resultatet bra.

Neste steg er nå med malingsprøyta og paintbrush for å gi det hele riktige farger og skyggevirkninger
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap