500+ akvarium i andre etasje

Jeg har planer om et stort akvarium på rommet mitt..
Altså ett akvarium på 500++ liter..

Men spørsmålet er, vil det tåle det?
NÅ står det en 200 og 120 liter på den plassen 500++ skal stå..
Også en 54 liter forren der igjen.. I samma område altså..

Har gått ned å sett å studert..

Rett under der akvariet skal stå.. Er gangen, der vi går inn i huset :P

Se for dere dette da:

Første etasje under der akvariet skal stå..
Der er gangen, og til høyre for gangen er trappa opp.
Og til venstre for gangen er gjestedassen.

Og bredden på gangen er 1-1,5 meter og lengden er kanskje 2-2,5 meter.

JEG TROR i hvertfall det ikke skal bli no problem å ha en 500+++ kar ståenes over der..

Eller hva tror dere?
Bjelkelaget i en "normal" etasjeskiller skal tåle en en vekt på ca 900 kg pr kvadratmeter. I allefall hvis det er et relativt nytt hus. Det man kan gjøre er å legge en ramme under bordet bygd i f.eks 2"x4". Dette for å fordele trykket fra beina til karet på større flate. Slik jeg forstår deg skal også karet stå mot yttervegg. Tviler på at gulvet ditt vil klage så veldig mye på det karet.
Har selv en eldre 2 manns bolig, som leieboeren ikke hadde fått lov tl å ha 500L+ på det gulvet i 2 etg(men det er jo i mitt hus
Har selv 3 karr i stuen 180, 220 og 660 L. De står omtrent på samme plassen i stuen, jeg har betong gulv mellom kjeller og 1 etg. Men jeg satte opp "stendere" rett i bakkant og i forkant av karret(i kjelleren selvfølgelig), og tro det eller ei, gulvet har satt seg, var litt "slark" i noen av "stenderne/avstiverne"-men det er det ikke lengre-så her har gulvet merket vekten, men så er det jo mellom 1-2 tonn jeg har på stue gulvet.
Men gulvet er fortsatt rett(vatret det her om dagen).

Men det er jo bare å sette opp, vis foreldrene dine går med på det. Men at gulvet skal tåle det, ja det er jeg ikke i tvil i-eller så må det være et veldig gamelt hus, og da hadde jeg ihvertfall nektet-kjedelig åfå svai i gulvet/taket-dyrt er det og, vis man skal/må rette det igjen også.
Regner med at det kommer te å gå kjempe fint..
Siden bordet jeg skal lage blir med to rammer.. Altså en på golvet, for å fordele.. Og en på toppen, og ben i mellom..

Det er yttervegg ja.. Ikke så langt ifra den andre ytterveggen :P Noen meter.. Så det blir ikke så langt ifra hjørnet av huset
Har planlagt hvordan jeg skal gjøre alt.. Skal bygge opp bord med panel og sånt.. også få til no metode for å bytte vann på karet..

Men først må jeg finne ut ossen jeg skal få innstallert vann og avløp her oppe..
Takkie
Har planlagt hvordan jeg skal gjøre alt.. Skal bygge opp bord med panel og sånt.. også få til no metode for å bytte vann på karet.. Men først må jeg finne ut ossen jeg skal få innstallert vann og avløp her oppe..
Har du ikke gjestedassen da? Sett på en overgangskobling og bruk en slange.. tømmer du karet i dass( ikke karet altså men vannet) og fyller på ved vasken.
Ossen skal jeg få slangen ned til gjestedassen da..
For åfå slangen ned til gjeste"dassen", så må du enkelt og greit kjøpe lengre slange. Eller er det andre hindringer, så slangen ikke når "dassen"??
Og når du er ferdig med å tappe ut det du skal, så kobler du slangen til vasken og fyller opp igjen(med kobling som selvfølgelig passer på blandebatteriet på vasken).
Fylle vann er ikke no problem..
Men planen min var å få til noe lettere..
Noe så lett som å bare trykke eller vri på no..
Ken Myrseth
Men at gulvet skal tåle det, ja det er jeg ikke i tvil i-eller så må det være et veldig gamelt hus, og da hadde jeg ihvertfall nektet-kjedelig åfå svai i gulvet/taket-dyrt er det og, vis man skal/må rette det igjen også.


Det er vell og slik med gamle hus at bære bjelkene i gulv og vegg er rimelig godt overdimensjonert, håper jeg siden vi har et 101 år gammelt hus og er i full gang med å plassere et 400 liters akvarie på et litt "svaiet" gulvbord.

Men å legge en ramme under bordet bygd i f.eks 2"x4", for å fordele trykket fra beina til karet på større flate er jo en god ide som Pettern i innlegg 2 skriver.

Harald Herikstad
Det er vell og slik med gamle hus at bære bjelkene i gulv og vegg er rimelig godt overdimensjonert, håper jeg siden vi har et 101 år gammelt hus og er i full gang med å plassere et 400 liters akvarie på et litt "svaiet" gulvbord. Men å legge en ramme under bordet bygd i f.eks 2"x4", for å fordele trykket fra beina til karet på større flate er jo en god ide som Pettern i innlegg 2 skriver.

Jeg var nylig innom en antikvar, i Haugesund, som holdt til i et svært gammelt hus. Der hadde de jekket opp gulvet som var begynt å bli svai, og de hadde satt opp en stålbjelke under takbjelkene, med en smal stålsøyle under. Syntes dette var utrolig smart.
Aggi
[QUOTE=Harald Herikstad] Det er vell og slik med gamle hus at bære bjelkene i gulv og vegg er rimelig godt overdimensjonert, håper jeg siden vi har et 101 år gammelt hus og er i full gang med å plassere et 400 liters akvarie på et litt "svaiet" gulvbord. Men å legge en ramme under bordet bygd i f.eks 2"x4", for å fordele trykket fra beina til karet på større flate er jo en god ide som Pettern i innlegg 2 skriver.

Jeg var nylig innom en antikvar, i Haugesund, som holdt til i et svært gammelt hus. Der hadde de jekket opp gulvet som var begynt å bli svai, og de hadde satt opp en stålbjelke under takbjelkene, med en smal stålsøyle under. Syntes dette var utrolig smart.

Kan tenke meg at det var vakkert i et så gammelt hus ja.. Hadde aldri kommet innfor dørene om det var jeg som eide huset.

Hadde for mange år siden en dobbel (1,50x2m) vannseng i 2 etg i foreldrene mines hus som dengang var helt nytt. I etasjen under er det en sånn gang som blir beskrevet. 2 av dørene ble omtrent umulig å åpne/lukke. Et akvarium fordeler vekten på 1/4 av grunnflaten, så det blir tungt ja.
For å være helt sikker ville nå jeg hørt med en tømrer e.l.
Tilfeldig bekjentskap
© John André Hetland
Reklame for plussmedlemskap