Fra brunt til grønt

Hvur lang vente tiden før disse algene blir grønne ?
Algene skifter ikke farge av seg selv. Brune alger er en helt annen type enn de grønne.

Så snart koloniene med grønne alger begynner å få fotfeste, vil de formere seg relativt fort.
Akkurat hvor lang tid det tar, kommer helt ann på hvor gode vekstforhold algene usettes for.
Frank Angell
Algene skifter ikke farge av seg selv. Brune alger er en helt annen type enn de grønne.


Hei
Synes bare jeg har hørt at brun alger går over til grønnalger etter en viss tid i et nyoppsatt akvarie.
De brune algene har vi hatt i ca 4- uker.
No2 er for det meste lik null
No3 varierer fra 0 til 5
Ph 8
Gh 10
Kh 7

Akvariet blir heller ikke utsatt for sollys, Hadde vell hjulpet på med litt sollys.
De fleste ønsker jo ingen alger (plantekar) , men i et Malawi akvarie må det jo være litt alge ( helst gønn ) synest no jeg.
Stemmer at de fleste opplever brune alger mest i begynnelsen. Oftest avtar hele algeveksten etter denne perioden, da planter har fått mer fotfeste og forbruker næringen.

I ett Malawikar, har man jo skjelden planter, og algene vil normalt komme relativt greit uten alt for mye anstrengelse. Kan nok hende at No3 må opp noe før dere opplever den ønskede algeveksten.
Mener selv å huske at jeg fikk grønne alger på faxekalkformasjonen i løpet av de første 3 ukene, men hukommelsen for slikt småtteri er ikke akkurat det jeg vil skryte av :p
Vi får krysse fingrene og håpe det brune går over til å bli grønnt.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap