190 liters selskapskar





Har tatt en pause med Tanganyika-cichlider en stund og har nå laget 190 liters Juwel hjørnekaret om til et selskapskar.

Hadde en stor einerot stående i hagen som ble gravd opp i fjor sommer.
Denne var det veldig fristende å bruke i dette karet
Den har blitt høytrykkspylt ørten ganger og bark og jord fjernet.

Så nå er den omsider på plass i karet. Noe særlig med fisk er det ikke enda i det,går å venter utålmodig på at de skal komme i hus.

Men en flokk med glødebåndstetra og 3 praktboriaer koser seg noe verre med alle krinkelkrokene
Et par bilder til av roten fra andre vinkler

Utrolig kul rot, håper virkelig den vil fungere!
Takk for det og håper det jeg og. Den er jo litt fersk,så skal nok følge litt med den fremover.
Da har 5 stk. Boesemanier(2 hanner og 3 hunner) kommet i hus.
Fant også noen flotte Guppyer som jeg måtte ha og.Første bilde er en hun,de 2 neste hanner.

En nydelig leksgruppe med Cor. Sterbai(6 stk.) har også funnet veien hit fra Fredrikstad De går foreløpig i et eget kar men skal over i dette(dårlig bilde,men de er bare helt nydelige

Utrolig flott rot!
Du vet ikke hvilket treslag det er snakk om?
Einer
Frank Angell
Utrolig flott rot! Du vet ikke hvilket treslag det er snakk om?

Hun skrev einerot... Dar går jeg ut fra at det er rota til en einer (enebærbusk)...
Aggi
[QUOTE=Frank Angell]Utrolig flott rot! Du vet ikke hvilket treslag det er snakk om?

Hun skrev einerot... Dar går jeg ut fra at det er rota til en einer (enebærbusk)...
Au! Klasket meg tilstrekkelig i panna nå

Einer er ganske3 sure, men har meget hard ved. Vil tro at denne kan stå i mange år før den begynner å råtne vekk, om den da ennå ikke er for fersk.

Tro om jeg skal ta meg en tur i skauen og plyndre ett einefelt for røtter :p?

Ut i fra størrelsen på rota, var det nok ett temmelig gammelt tre som her ble felt
Den har stått i hagen vår i 20 år så noen år har den jo på seg. Ble gravd opp i fjor sommer og har stått ute siden. Så får jo bare krysse fingrene at det går bra. Så langt har den ikke påvirket Phèn,men uansett hadde det ikke gjort noe om den ble litt lavere,har ganske høy ph i springvannet.
Utrolig flotte corydoras! Er det julii?
Phen synker ofte i et karr, jo lengre det har vært i drift.
Har selv PH8 i springvannet og mellom PH 6-6,5 hoved karret uten å tilsette noen PH senk i det hele tatt. Og dette er en normal reaksjon, så ofte vil PHen synke i innkjørte karr, så pass påvis du begynner å senke den ved hjelp av div. akvarium middler-så den ikke detter for fort og for mye.
Men uansett, fin rot du har funnet deg, driver selv og samler div. røtter jeg og, ute i moder natur. Og har til dags dato ikke merket noe negativt på vannet i karrene mine pga. av det.
trosetti
Utrolig flotte corydoras! Er det julii?



Ja ikke sant Det er forreste Sterbai.
Ken Myrseth
Phen synker ofte i et karr, jo lengre det har vært i drift. Har selv PH8 i springvannet og mellom PH 6-6,5 hoved karret uten å tilsette noen PH senk i det hele tatt. Og dette er en normal reaksjon, så ofte vil PHen synke i innkjørte karr, så pass påvis du begynner å senke den ved hjelp av div. akvarium middler-så den ikke detter for fort og for mye. Men uansett, fin rot du har funnet deg;), driver selv og samler div. røtter jeg og, ute i moder natur. Og har til dags dato ikke merket noe negativt på vannet i karrene mine pga. av det.



Det høres litt betryggende ut at andre bruker røtter fra naturen og, og at det går bra

Ang. karet så har det vært oppe å gå i mange år,men har vært brukt til Malawi og Tanganyika-cichlider,så ph en har vært høy der hele tiden.
Har jo skiftet vann ,men sanden har jeg ikke skiftet,så kanskje det har noe med saken og gjøre?
Men merker i andre kar jeg har og at jeg ikke får phèn under 7 hvis jeg ikke har torv oppi,så jeg vurderer å putte en liten pose med kokt torv i for å se hvordan det går.
Hvor mye Ph faller i karet, bestemmes av hvorfor den er så høy i krana.
Om dette skyldes ett natrulig høyt innhold av karbonater, vil man se dette på Kh.
Om dette skyldes de mer moderne rensemetodene med marmor, vannglass etc, vil den falle til der både Ken og jeg har den
Er sanden brukt til malawi karr tidligere, så er nok denne kalkholdig-så da er det beste å bytte den, vis man har problemer med for høy PH.
Greit og sjekke sanden først da, så man er sikker på at det er denne som "fucker" med PHen i karret ditt da, og ikke noe annet.
Frank Angell
Hvor mye Ph faller i karet, bestemmes av hvorfor den er så høy i krana. Om dette skyldes ett natrulig høyt innhold av karbonater, vil man se dette på Kh. Om dette skyldes de mer moderne rensemetodene med marmor, vannglass etc, vil den falle til der både Ken og jeg har den :)




Skal se om jeg kan få målt Khèn.

Men hva mener du med "de mer moderne rensemetodene med marmor, vannglass etc, vil den falle til der både Ken og jeg har den " ?


Ken Myrseth
Er sanden brukt til malawi karr tidligere, så er nok denne kalkholdig-så da er det beste å bytte den, vis man har problemer med for høy PH. Greit og sjekke sanden først da, så man er sikker på at det er denne som "fucker" med PHen i karret ditt da, og ikke noe annet.




Har ikke så helt lyst til å skifte sanden nå da men...

Hvordan skal jeg forresten sjekke sanden?
Har målt de forskjellige verdier nå :Ph: 7,3, Kh :6 , Gh :6.
Vannet i kranen er 7,5.
Er Kh-en 6 i springen, har dere naturlige karbonatforekomster i bergmassene rundt drikkevannskilden, som øker mengden karbonater i vannet.
Er den 6 i karet, og lavere i springen, er det noe i bunnlaget som avgir karbonater. Hvite stein, skjell og koraller (også rester) er typiske "syndere".

Det jeg mente med det over, er at dagens måte å rense vannet på er annerledes enn for mange år siden.
For å ta den lokale situasjonen:
Vannet har en Kh på 0,2 før rens. Ph ligger på 4-4,5 på de målingene jeg har tatt i vannet (har ikke tatt vintermålinger etc).

Etter rens, med marmor for partikler og boosting av vannet, og UVC for sterilisering, er plutselig Ph 8-8,2 (avhengi av hvor i ledningsnettet det tappes), og Kh er økt til 1,8. I tillegg er det så store mengder Co2 i vannet, at det bobler Co2-en tilsettes rett å slett for å frigjøre karbonater fra marmorstøvet, og for å stabilisere verdien.

Etter ett døgn har Ph-en endret seg fra 8,0 til 6,8. Kh forblir den samme. Det litt gåtefulle, er altså at utluftingen av de store mengdene Co2 gir redusert Ph, i stedet for å øke den, slik vi opplever i akvariesammenheng

Ph reduseres ytterligere i karet, på grunn av produksjon av ymse syrer der
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap