Cory-oppdrett

Til dere som driver med oppdrett av Coryer,får dere oppdrett(egg) på de selv om de går sammen med andre fisk,eller bare i oppdrettskar?

En kammerat av meg fikk først egg når han flyttet stimen med "adolfi"(eller hva de heter) i eget karr-men om det går i selskapskarr og, det er det sikkert flere her som vet. Men av de lille jeg selv har drettet av andre fisker, så har jeg klart større overlevelses % på de som går i eget "drette karr"/ arts karr enn på de som går i selskapskarret. Men det er L maller jeg dretter da(og diskuser
Mona O har greie på coryer, så håper hun kommer innom her etterhvert.
Jeg har ikke funnet Corydoras-yngel i akvarier der det er andre fisk enn Corydorasene selv. Men i alle mine rene arts-kar (dvs kun en Corydoras-art) så popper det før eller siden frem yngel som lever opp til de blir voksne. Noen ganger blir det nesten litt for mange etterhvert Jeg tror f.eks. Corydoras panda-karet mitt må "tynnes ut litt" snart, det må være godt over 20 yngel der nå, i tillegg til de 17 voksne (all yngelen har dukket opp det siste halvåret).

I en 128 liter jeg har, er det 4 Apistogramma og 4 tetraer i tillegg til 10 Corydoras caudimaculatus. Coryene leker jevnt og trutt, men både egg (og evt yngel) blir spist temmelig kjapt. Det har aldri dukket opp noe Cory-yngel der. Jeg ser ofte eggmerker på glasset, der Coryene har lagt egg, men som de andre fiskene har nappet løs og spist.

En god del javamose, og vi snakker stor mosedott, bredd utover en del av bunnen og delvis over en trerot (som ligger på bunnen) vil hjelpe. Corydoras dytter gjerne egg inn i mose når de leker (det er et yndet eggleggingssted), og yngelen (hvis egget overlever til klekking) søker instinktivt skjul under ting som mose, røtter og stein. Små sprekker er det første stedet de øyeblikkelig suser til når de klekkes.

Så i teorien kan du få noen yngel iallefall til å overleve i et selskapskar, om du forsyner karet med masser av gjemmesteder på bunnen der ikke andre, større fisk kan klemme seg inn og ta dem.
Tusen takk for svar,det var nok det jeg var redd for ja. Men de legger altså egg selv om de går sammen med andre fisk?
I så fall kan jeg prøve å ta ut eggene( hvis jeg er der når det skjer ) og ta de over i et annet kar.
Har nemlig så lyst å ha noen Sterbai sammen med Regnbuefisk i det nyoppsatte 190 literen . Men det hadde jo vært stas med yngel og da. De kunne da evt. vokse opp i et annet kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap