Vanskelig å bestemme seg
60 l kar hvor det nå bor 1 kuhliiål, men som snart får selskap av 3-4 ål til. Videre er det 6 røde krystallreker og 10 lilla eplesnegler - ellers ingenting utenom planter, røtter m.m. Denne ene nusselige ålen ser jeg stadigvekk; er veldig aktiv på dagtid.
Synes det er så vanskelig å finne ut hva jeg ellers skal ha i dette karet. Alt for mange fiskesorter å velge mellom, og når jeg omsider finner en fisk jeg ønsker, så er karet mitt for lite.
Da jeg er helt nybegynner, må jeg tenke lenge før jeg går til innkjøp av diverse fisk. Derfor spør jeg nå dere om råd. Vil ikke ha et overbefolket kar. Må være plass til å røre seg for dem. Nå har jeg tenkt en hel uke , men er ennå usikker på hvilke som passer. Er egentlig ikke interessert i fisk som yngler hele tiden i dette karet.
Synes det er så vanskelig å finne ut hva jeg ellers skal ha i dette karet. Alt for mange fiskesorter å velge mellom, og når jeg omsider finner en fisk jeg ønsker, så er karet mitt for lite.
Da jeg er helt nybegynner, må jeg tenke lenge før jeg går til innkjøp av diverse fisk. Derfor spør jeg nå dere om råd. Vil ikke ha et overbefolket kar. Må være plass til å røre seg for dem. Nå har jeg tenkt en hel uke , men er ennå usikker på hvilke som passer. Er egentlig ikke interessert i fisk som yngler hele tiden i dette karet.
Postet 18.07.07 kl 08:10
Postet 18.07.07 kl 09:59
Postet 18.07.07 kl 14:08
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3841
Sitter og titter på denne fisken, dvergotocinclus. Ser den foretrekker bunn og midtskiktet.
Går denne bra sammen med kuhlii og reker? Hva med eplesnegler?
Sitter og titter på denne fisken, dvergotocinclus. Ser den foretrekker bunn og midtskiktet.
Går denne bra sammen med kuhlii og reker? Hva med eplesnegler?
Postet 18.07.07 kl 18:38
Jeg syntes du har bunnarealet dekket bra, og litt til. Ål, snegler og reker er bunnlevende skapninger, og jeg ville derfor ikke aqnbefalt otto her.
I tillegg skal en huske på at både snegler og reker er algespisende skapninger, og å sette inn flere som lever av det samme vil naturlig nok ende med at en av artene utkonkurreres. Desverre er det nok de dyre CRS-rekene som først møter veggen... De sliter nok som det er i kamp med 10 eplesnegler
Jeg ville nok valgt kun fisk som er i den øvre halvdel av karet.
Hvilke vannverdier er det i karet? Tenker på videre anbefalinger.
I tillegg skal en huske på at både snegler og reker er algespisende skapninger, og å sette inn flere som lever av det samme vil naturlig nok ende med at en av artene utkonkurreres. Desverre er det nok de dyre CRS-rekene som først møter veggen... De sliter nok som det er i kamp med 10 eplesnegler
Jeg ville nok valgt kun fisk som er i den øvre halvdel av karet.
Hvilke vannverdier er det i karet? Tenker på videre anbefalinger.
Postet 20.07.07 kl 11:05
Jeg må uansett vente med å kjøpe flere fisk. Har dessverre fått nitrit i det akvariet.
Har brukt Tetra`s NO2`s test. Den var på ca. 0,5.
I dag fikk jeg JBL NO2`s test i posten, og den viser 1,0. mg/L
Uff, nå er det til med vannbytter igjen. Hadde 6 rød krystall reker, men nå er det bare 3 igjen. Kuhliien lever i beste velgående, ser det ut til. Alle eplesnegler er fjernet.
Har brukt Tetra`s NO2`s test. Den var på ca. 0,5.
I dag fikk jeg JBL NO2`s test i posten, og den viser 1,0. mg/L
Uff, nå er det til med vannbytter igjen. Hadde 6 rød krystall reker, men nå er det bare 3 igjen. Kuhliien lever i beste velgående, ser det ut til. Alle eplesnegler er fjernet.
Postet 20.07.07 kl 19:23
Endelig er karet nitritfritt. Har slamsugd (var masse gørr), tatt ut mallehulen da det ikke er behov for den. Helte på 2 kg chincillasand som naturligvis ble skylt godt først. Satte inn flere røtter, tok ut diverse steiner, plantet et par nye planter og har en liten dott av javamose på en flat stein surret i hårnett.
Flyttet så mine 3 guppy (1 han + 2 gravide) over i dette karet. Så ut som
de stortrivdes omgående. De simpelthen elsker brusesteinen som jeg setter i gang av og til. Har i tillegg kun 2 rød krystallreker, noen lilla eplesnegler, sandsnegler og 1 kuhliiål. Skulle kjøpt flere kuhlii, men fiskene er i karantene i dyrebutikken pga varmeutvikling og nedsotet butikklokale sist uke. Henter de lørdag førstkommende.
Har lyst til å ha kun guppyer her. Jeg som nybegynner vil holde meg til enkle og hardføre vanlige fisker. Guppyhannen er nok ikke faren da de var gravide når jeg kjøpte de. Er derfor spent på hvordan avkommet blir.
Det jeg mangler nå, er en del flyteplanter med lange røtter, så er jeg fornøyd.
Jeg jobbet med dette karet sent i går kveld, og ser på bildet at jeg må vaske fronten utvendig. )
Flyttet så mine 3 guppy (1 han + 2 gravide) over i dette karet. Så ut som
de stortrivdes omgående. De simpelthen elsker brusesteinen som jeg setter i gang av og til. Har i tillegg kun 2 rød krystallreker, noen lilla eplesnegler, sandsnegler og 1 kuhliiål. Skulle kjøpt flere kuhlii, men fiskene er i karantene i dyrebutikken pga varmeutvikling og nedsotet butikklokale sist uke. Henter de lørdag førstkommende.
Har lyst til å ha kun guppyer her. Jeg som nybegynner vil holde meg til enkle og hardføre vanlige fisker. Guppyhannen er nok ikke faren da de var gravide når jeg kjøpte de. Er derfor spent på hvordan avkommet blir.
Det jeg mangler nå, er en del flyteplanter med lange røtter, så er jeg fornøyd.
Jeg jobbet med dette karet sent i går kveld, og ser på bildet at jeg må vaske fronten utvendig. )
Postet 25.07.07 kl 08:03
Tror nok at de bunnlaget du har snekret sammen her, kommer til å kolapse big-time.
Syntes det ser ut som elvegrus 2-3mm, sort grus\ sand ala haley, og deretter markedets mest finkornete sand.
Dette vil med tid å stunder snu seg... Sanden renner ned mellom grusen, og siden sand har større egenvekt pr liter kontra grus, ender den til slutt under alt annet...
Syntes det ser ut som elvegrus 2-3mm, sort grus\ sand ala haley, og deretter markedets mest finkornete sand.
Dette vil med tid å stunder snu seg... Sanden renner ned mellom grusen, og siden sand har større egenvekt pr liter kontra grus, ender den til slutt under alt annet...
Postet 25.07.07 kl 14:39
Ja, jeg antar det selv. Men det får ikke hjelpe. Liker ikke slik elvegrus, men fikk litt av hvert av rester i dyrebutikken, og det kunne jeg ikke si nei til.
Når jeg får i gang et kar til, og det er innkjørt, skal jeg flytte alt levende til det nye karet mens jeg ommøblerer etc i det gamle. Har rådasand jeg skal bruke i det nye karet.
Når jeg får i gang et kar til, og det er innkjørt, skal jeg flytte alt levende til det nye karet mens jeg ommøblerer etc i det gamle. Har rådasand jeg skal bruke i det nye karet.
Postet 25.07.07 kl 17:26