Hva er forskjellen på passiv og aktiv Co2-reaktor?

Jeg synes ikke min Co2-reaktor (av den passive typen) fungerer særlig bra. Enten gjør jeg noe galt, eller så fordeler den ikke Co2'en skikkelig i akvariet.

Siden det finnes en såkalt "passiv" reaktor som jeg har, så må det vel finnes motsatsen også; en "aktiv" reaktor? Hvordan ser de ut? Noen spesielle å anbefale?

PS!
Ferdig kjøpt type. Ikke hjemme-mekk, det orker jeg ikke
Den passtive reaktoren lar co2 bobler stige sakte, opp igennom en stige\spiral, og dermed holder co2'en lengre i karet.

Den aktive reaktoren, drives av en powerhead, eller står montert på tilbake slangen, på et utvendig filter.
Inne i den blir co2'en oppløst i bitte små bobler, og spredd ut i karet.

Har sett at i Amano's kar, står det glassdiffusorer.
Disse er jo lettere å gjemme bort, såfremt du ikke kjøper en reaktor for å montere på utvendig pumpa.(settes i skapet)
Hører fryktelig mye fint om Duppla sin aktive reaktor for utvendig montering (Dupla S), uten at jeg har prøvd den selv. Den koster litt, men ikke mer enn at man visstnok sparer det inn på lavere CO2 forbruk. Slik jeg forstår det klarer den å løse opp mesteparten av CO2'en og eventuelt overskytende sendes som ørsmå bobler inn i karet, noe som også skal være ekstra bra for plantene. Ser at [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1036&HKatID=]tropefisk [/URL]har denne på lager, men prisen er stiv - godt mulig den kan finnes utenlands til en bedre penge.

Dupla har også en rimeligere modell som kun kan monteres innvendig (Dupla 400). Har ikke hørt så mye om denne, men den er også aktiv og ganske sikkert mer effektiv enn trappemodellen til JBL.

Andre løsninger som skal være effektive er å kjøre CO2'en inn i et lite innvendig filter, f.eks. Fluval 1 plus eller 2 plus. Tanken er at filtersvampen forsinker boblene på vei opp slik at store deler løses opp, før de knuses i impelleren, og blåses ut som ørsmå bobler i karet. Vurderer å prøve denne metoden til gjærsatsen min i stedet for Nutrafin trappetrinn-rekatorene jeg bruker i dag. Høres dog ut som om det kan bli noe støy fra en sånn anretning.

Men må den drives av noe? Hva trenger jeg i tillegg til reaktoren du linket til?
Det er en såkalt aktiv reaktor ikke sant...? Eller?

Jeg fant en fra AquaMedic hos Webzoo, men til halve prisen av Dupla sin. Den så nesten helt lik ut den fra Dupla. Ser ut til å være samme opplegget, så den er vel aktiv reaktor da..?

Skjønner ikke helt forskjellen enda jeg. Er det slik at aktiv reaktor drives av en form for pumpe, mens passiv bare lar boblene passere gjennom (forsinket)?

dev
Hører fryktelig mye fint om Duppla sin aktive reaktor for utvendig montering (Dupla S), uten at jeg har prøvd den selv. Den koster litt, men ikke mer enn at man visstnok sparer det inn på lavere CO2 forbruk. Slik jeg forstår det klarer den å løse opp mesteparten av CO2'en og eventuelt overskytende sendes som ørsmå bobler inn i karet, noe som også skal være ekstra bra for plantene. Ser at [URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1036&HKatID=]tropefisk [/URL]har denne på lager, men prisen er stiv - godt mulig den kan finnes utenlands til en bedre penge.
mona o
Men må den drives av noe? Hva trenger jeg i tillegg til reaktoren du linket til? Det er en såkalt [I]aktiv[/I] reaktor ikke sant...? Eller?


Joda, aktiv innebærer at den må drives av noe. De fleste kobles til slangen som fører vann inn i karet fra den utvendige filterpumpen, men man kan sikkert gjøre det anerledes. Poenget er at vann pumpes gjennom reaktoren, og ikke bare flyter tilfeldig forbi slik som en passiv reaktor.

Jeg fant en fra AquaMedic hos Webzoo, men til halve prisen av Dupla sin. Den så nesten helt lik ut den fra Dupla. Ser ut til å være samme opplegget, så den er vel aktiv reaktor da..?


De som har prøvd litt forskjellig sier at Duppla S ikke kan sammenlignes med de andre - jeg har ikke prøvd noen av dem, og skal ikke påstå hverken det ene eller det andre. Duppla 400 koster også under halvparten av Duppla S.

Skjønner ikke helt forskjellen enda jeg. Er det slik at aktiv reaktor drives av en form for pumpe, mens passiv bare lar boblene passere gjennom (forsinket)?


Det tror jeg er nokså riktig oppfattet, men det er altså vann som pumpes gjennom reaktoren slik at en CO2'en kommer i kontakt med mye mer vann og blir fortere/bedre oppløst.
Dupla med èn p skal det vel være. Litt trøtt i morgentimene

Ser også at jeg klarte å skrive tropefisk med lenke til webzoo i tidligere post *sukke oppgitt*
Aktiv CO2 reaktor
Som det blir fortalt her drives en aktiv reaktor av ei pumpe. Kort sagt funger de fleste i prinsippet slik at du har et rør, slipper vannet inn i toppen av røret, og presser det ut i bunnen. CO2'en slipper du inn nede i røret. Altså vannet beveger seg nedover og gassen oppover. Så trenger du noe i røret for å senke farten på gassen som vil bevege seg opp. Dupla og andre bruker bl a bioballer. Hensikten er å bryte opp gassen i så små bobler som mulig og la gassen være i kontakt med vannstrømmen så lenge som mulig.

Den gassen som ikke blir blandet med vannet stiger opp å danner etter hvert ei gasslomme oppe i reaktoren. Dette er jo selvfølgelige ikke ønskelig, og gjennom å regulere vanngjennomstrømningen og mengde gass inn finner du den mengde gass som kan løses opp i vannet. Øker du vannmengden kan du løse mere gass.

I de store reaktorene som er beregnet på kar opp til 1000 liter må du bruke ei pumpe som helst leverer over 1000 l/t.
Jeg har selv den som du liket til, Mona. Geir har Dupla sin. De er så og si identisk, med unntak av slangestørrelsene på tilkoplingene der Dupla med fordel kunne ha økt størrelsen på nipplene. Tror ikke at det noen særlig forskjell på kvalitet og bruksegenskapene.

På Dupla S settes CO2 inn i toppen av reaktoren(hvis jeg ikke husker feil).

Skal man benytte en Dupla S så må denne ikke kobles på eksisterende filter da det er meget stor motstand i reaktoren og dette vil gå ut over filtreringen. Jeg benytter et Eheim 2224 for å drive denne. En pumpe på 700 liter timen må nok til for å få drevet denne reaktoren.

Dupla S er en meget god reaktor, men en skikkelig stiv pris for et enkelt prinsipp er det.
Kan man ikke bruke en eller annen powerhead? Som det er festet slange på utblåset på, og den andre enden ned i reaktoren?
mona o
Kan man ikke bruke en eller annen powerhead? Som det er festet slange på utblåset på, og den andre enden ned i reaktoren?


Det tror jeg blir litt klønete. Mulig en slik universalpumpe er bedre egnet, koster vel ikke allverden. Geir har sikkert et klarere bilde av hva som skal til
mona o
Kan man ikke bruke en eller annen powerhead? Som det er festet slange på utblåset på, og den andre enden ned i reaktoren?


Du må ha en pumpe som kan stå utenfor karret.

Som for eksempel:
[URL=http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=35&produktid=2827&Navn=02. Aquarium Systems&HKatID=9]Eheim Compact+ 2000 pumpehode[/URL]
Takk for tålmodige svar, Dev (og alle andre) Og takk til Geir også. Men en Compactpumpe av den størrelsen vil bli en vanvittig turn-over i et kar som bare er 250 liter? Penselalgene er allerede kommet, og de vil vel ikke akkurat bli mindre om sirkulasjonen økes...

Dette med aktiv reaktor istedenfor den passive jeg har, var et slags desperat forsøk på å finne noe som kan hjelpe til å få "plantekaret" mitt på rett kjøl....

Jeg kjenner jeg er i ferd med å miste litt gnisten for dette med Co2-gass og plantekar. Det ser ikke ut i det hele tatt! Det er alger i alle tenkelige farger, former og varianter der, alger jeg ikke ante fantes en gang. Til og med på grusen! På grusen var det en alminnelig algetype da, selv om det ikke akkurat var noen "trøst", men det var den vanlige, grønne plysjaktige typen. Ellers i karet er det former og fasonger som jeg ikke engang har sett på bilder. Noe som ser ut som penselalger har helt feil farge. De er blekt lysegrønne, nesten hvite. Mye sånt som ser helt sykt ut.

Men, ansvarsfull som jeg er, jeg skal forsøke å få det på rett kjøl og i balanse. Har jeg begynt på noe får jeg jobbe med det til jeg får det til!

Så til slutt tok jeg meg sammen, har nå økt vannbyttene til to ganger pr uke, har slamsugd vekk det øverste laget med grus og lagt på et tjukkere, nytt lag. Algeskrapen er stadig fremme for å renske glasset, men plantebladene får jeg ikke gjort så mye med....
Jeg har økt doseringen av jern (Ferreal fra AquaMedic), tror kanskje jeg har vært litt for sparsommelig med det av redsel for å få alger.... *småhysterisk galgenhumorlatter* Har også økt litt på doseringen Floreal (samme merke), og håper det hjelper. Hvis ikke, kan det vel ikke bli stort verre enn dette...

Tok ut og rensket og vasket reaktoren for første gang forrige dagen, og skrudde den sammen igjen, kjempenøye på at "spiraltrappen" inni ble riktig. Og faktisk, den ble bedre enn før! En smule overrasket ble jeg. Før (fra dag 1) har reaktoren drevet og sluppet ut slike store "promper" med gass hele tiden, støtt og stadig et "kjempeblupp" med gass som kommer ut av den. Nå derimot, sildrer det en og annen liten boble stille og rolig opp fra den. Ingen lyder og "BLUPP" av gass fra karet lenger. Heldigvis. Men jeg har en mistanke om at de småboblene kommer i litt for hurtig tempo... de burde vel egentlig ikke komme i det hele tatt, om reaktoren "hadde gjort jobben sin" og løst dem opp skikkelig inne i spiralen? (NB! Jeg snakker om boblene fra toppen av reaktoren, ikke nederst ved Co2-innslangen)

*sukk*

Nei, jeg vet ærlig talt ikke om jeg gidder å bruke over en tusenlapp (eller en hundrelapp!) på enda mere utstyr til det Co2-karet nå. Jeg får se.

Reaktoren jeg har får være der den er.
Vil det kanskje hjelpe å forlenge den? Jeg har et slikt forlenger-sett til denne, JBL Vario tror jeg det er, og da blir jo reaktorens spiraltrapp enda lenger for gassboblene så tiden i vann økes. Det er jo bare flott, ikke sant?
Reaktoren vil ikke akkurat bli usynlig i akvariet når den blir dobbelt så lang, men herregud... reaktoren er jo nesten dekorativ i forhold til resten av inventaret der for tiden! Plantene ser jo ikke ut.

Så, kan jeg håpe på bedre resultater om jeg forlenger den passive reaktoren jeg har? (Forlengersettet ligger ubrukt i skapet)

Dåde Dupla og Aqumedic er store motstrømsreaktorer som virker ved å presse vann nedover gjennom ganske bredt rør fylt med bioballer. I det tykke røret så går vannet så sakte at co2 ikke blir presset ut, men i innløpet som er smalt kan ikke gassen gå opp mot vanntrykket. Gassen er fanget og virvler rundt i reaktoren blant bioballene til den blir oppløst. Aquamedic 1000 er vel kanskje den mest kurante med 12/16 slangedimensjon. Har lagt merke til at det er denne som er mest anbefalt av reaktorer på APC m fler. Er vel samme dingsen med litt forskjellig innhold mm som Aquamedic bruker som kullfilter, fosfatfilter, nitratfilter mm.

Er det noen som har forsøkt å fjerne bioballene fra en Aqamedic/Dupla forresten?. Jeg ville ikke bli overrasket om den virket like bra uten. Min hjemmelagde variant virket faktisk bedre med bare et tomt rør som boblene hvirvler rundt i. Mye mindre motstand. Det blir en gasslomme øverst i løpet av dagen, men det ser ikke ut til å ha noe å si så lenge den ikke blir så stor at den resterende lengden av reaktoren blir for liten.

Jeg har en Dupla 400. Stort sett samme prinsippet, har en pinne med plater på istedet for bioballer og diverse kanaler i ytterkanten jeg ikke skjønner vitsen med. Reaktoren er mange ganger mindre og veldig lite vanninntak/vannmengde som kan gå gjennom. Min møter veggen ved rundt tre bobler pr sek. Klarer 240 literen men ville ikke klart 530l på langt nær. Kun for innvendig bruk.
Har du noen algespisere oppi der Mona?. Hvis ikke så kjøp en stim på 10-20 små SAE i tetrastørrelse. Fjern de algene du ser og sats på at SAEne tar nye før de blir store. Sjekk at co2 er ok PH/ Kh. Sjekk at bobletakten din er ok. Nåleventiler kan ha en tendens til å minke bobletakten av seg selv over tid.

Hvis du har en gammel slamsuger liggende så har du en temmelig effektiv reaktor hvis du setter en liten pumpe på toppen av den og stikker co2 slangen inn i siden på den i et lite hull. Det ser veldig primitivt ut men det virker bedre enn de fleste innvendige kjøpevarianter.
mona o
På grusen var det en alminnelig algetype da, selv om det ikke akkurat var noen "trøst", men det var den vanlige, grønne plysjaktige typen.


Jeg har slitt en del selv med få til disse plantekarene. I perioder går det veldig bra, og i andre går det helt galt uten at jeg nødvendigvis skjønner hvorfor.

En aha-opplevelse jeg fikk nylig var når jeg fant ut at algene i substratet og på plantene var små kolonier med cyanobakterier (blå-grønne alger), til tross for at utseende ikke minnet om angrep jeg har sett tidligere. Fikk plutselig mistanke en dag, da jeg så et lite parti bakerst i karet som minnet om cyano. Drøste noen korn med salt på algeflekken, og da den ble rød i løpet av kort tid var mistanken bekreftet. En fosfat test avslørte av jeg hadde alt for mye fosfater i karet. Skiftet vann til jeg hadde under 1 ppm fosfat, og mørkla karet i fem dager. Karet er nå så godt som nytt

Jeg har vært aktiv i et par amerikanske forum nylig, og plukket opp et annet tips som har hjulpet meg masse. Det skal nemlig være et visst forhold mellom nitrater og fosfater i karet. Forholdet bør være 15-20 til 1, da unngår man i stor grad både cyanobakterier og de fleste typer grønnalger. Anbefalingen jeg fikk var å holde nitrat mellom 10 og 20 ppm til en hver tid og fosfater rett under 1 ppm. Denne taktikken har gjort underverker for begge karene hvor jeg bruker gjærsats. Jeg har et tredje plantekar med Carbo Plus som sliter med litt trådalger som jeg ikke har funnet utav enda, antar at det har noe med TMG eller jerninnhold å gjøre.

Jeg har i allefall lært meg at en liten saltprøve av algene kan være lurt og at innholdet av nitrat hverken må være for høyt eller for lavt, og må sees i forhold til fosfat. Benytter man seg av store ukentlige vannbytter kan det være lurt å tilsette nitrat selv.

Lykke til med opprenskningen!
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap