Hva heter denne planten?

Kjøpte meg noen nye planter i helgen, og en av de har jeg ikke klart å identifisere. Bildet er tatt like etter at den kom i hus. (Bladene ser litt slitne ut).

Har lett, men ikke funnet den i plantebasen, så jeg blir veldig glad hvis noen kan fortelle meg hva den heter
Bladene ser nesten vannliljeaktige ut...? Husker du hvordan rota så ut? Kanskje noen kan hjelpe hvis du beskriver den?
Ååå, godt spørsmål, med teflonhjernen min er det ikke lett å huske akkurat hvordan denne rota så ut, jeg kjøpte og plantet en del planter samtidig...

Men den ene planten hadde en slags mørk rotknoll, 99% sikker på at det var denne planten. Knollen var ca på størrelse med et kirsebær.
Hmm.. da vet jeg ikke...
Jeg kjøpte en vannlilje der rotknollen så konglelignende ut, og var på størrelse med kongler også...
Det er en japansk nøkkerose

Det er en nydelig plante med karakteristiske lyse\gjennomsiktige områder ytterst på bladene(rundt kanten)


Denne planten vil ikke algene vokse på
Takk for identifiseringen, Rose U! -Og jeg som trodde planten var litt sliten siden bladene var så tynne ut mot kantene, hehe. Nå når jeg vet at den skal være sånn ser den faktisk ut som den av plantene jeg kjøpte som har klart omstillingen helt fint, den har allerede vokst en del også.

Og det med at algene holder seg unna er jo helt genialt!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap