Snegleoppdrett og nødvendige saker

Vet det er ørten forskjellige tråder med dette innholdet, men spør igjen.

Hva er nødvendig i et kar for å drive rent eplesnegleoppdrett?

Pumpe og varmekolbe? Noe bunnsubstrat og flate steiner?
Du trenger egentlig bare noe til å holde på vannet (balje, akvarie etc) og ett filtersystem som er velfungerende.
Tempen trenger ikke å økes over normal romtemp, bunnlag trenger en ikke, og mye tålmodighet trenger en heller ikke.

Det en trenger, er tilgang til rikelig med fôr til sneglene (eter som noen uvær), og vilje til å bytte vann hyppig. Husk at snegler forbruker det som fins av kalsium i vannet for å bygge husene, så en Gh på ca 10 er ypperlig.
Denne etterfylles ved vannbytte (kontroll med dråpetest ukentig hva Gh er på).
Husk også at Ph må være over 7,0, helst opp mot 7,5.
Tror jeg gir opp dette snegleoppdrettet. Å ha et lite kar for hver farge, gjør meg helt "gal". Så nå går alle eplesneglene sammen. Regner ikke med at de vet hvilken farge de er :) så når lilla, blå og hvite parrer seg, blir vel avkommet fargeløse, tenker jeg. Selv om jeg har kjøpt snegler for mange hundrelapper, får ikke det hjelpe. Sånn er livet!

Har kun et lite kar nå med gule og store eplesnegler, og de får være i fred enn så lenge.
Alternativet er jo å ha den fargen du helst vil drette over i f.eks en "leksbøtte" med redusert vannstand. Når eggene er lagt, setter du sneglene tilbake, og lar to andre med like farge overta bøtta. Du har da 2-3 uker på deg fra første eggklase er lagt, til klekkingen begynner, og bøtta ikke lengre egner seg for lek.

Bøtte kan erstattes med mange typer plast\ glassbeholdere, alt etter plass, kostnad og tilgjengelighet.
Ja, det går jo an. Får se hva jeg gjør i løpet av helgen.

Nå har armer og hender vært så mye i vann i dag at huden snart faller av.
blackmolly
Nå har armer og hender vært så mye i vann i dag at huden snart faller av. :-)
Kjenner meget godt til fenomenet
Rene hender har i alle fall vi akvarister. )
Frank Angell
Alternativet er jo å ha den fargen du helst vil drette over i f.eks en "leksbøtte" med redusert vannstand. Når eggene er lagt, setter du sneglene tilbake, og lar to andre med like farge overta bøtta. Du har da 2-3 uker på deg fra første eggklase er lagt, til klekkingen begynner, og bøtta ikke lengre egner seg for lek. Bøtte kan erstattes med mange typer plast\ glassbeholdere, alt etter plass, kostnad og tilgjengelighet.

Har nå lagt 3 gule eplesnegler i et bitte lite terrarium, og brukt gladpack som lokk. Forhåpentlig er det ikke samme kjønn. Squash, spinat og noen pellets som fòr. Kanskje det lønner seg å legge ned en liten faxesteinbit?

Må vel da fjerne slam og bytte vann daglig. Skal få tak i flere slike små terrarier. Om det er så enkelt, så skal jeg vel orke det.
Det så ganske lite ut, eller er sneglene svært store ?

Du får forsøke noen dager, for å se om de trives godt nok til å starte med egglegging.
Vil ikke gi noen garantier, det er levende vesner, og de kan være noen skikkelige fjotthuer til tider
Frank Angell
Det så ganske lite ut, eller er sneglene svært store :)? Du får forsøke noen dager, for å se om de trives godt nok til å starte med egglegging. Vil ikke gi noen garantier, det er levende vesner, og de kan være noen skikkelige fjotthuer til tider :D

Sneglene er veldig store. Men det er jo ikke mer enn ca. 1 liter vann i, tror jeg.

Skal la de være et par dager, og så får jeg se hva som skjer oppe i der.
Det du har oppi der er eplesnegler, og min erfaring er at de ikke legger egg i noe mindre enn en 60-liter... Ville heller gått for å raide en dyrebutikk for pestsnegler.
Har flyttet eplesneglene tilbake dit de var - i 54 l.
Jeg hadde 7-8 voksne eplesnegler i en 75 liter, og de la egg ca 1 gang i uken. 75% av eggklasene ble klekt og jeg har fortsatt ikke blitt kvitt alle av de flere hundre - kanskje nærmere 1000 sneglene jeg fikk i fjor sommer.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap