Vann tester, hvorfor stole på Tetra JBL eller andre..

Huseier sendte nettopp inn vannprøver pga at noe har skjedd med brønnen. Jeg har fortalt han at bla ph har vært lave i følge mine dråpetester fra JBL, TETRA og TROPICAL.. alle sier mellom 5,5-5.7 alt er jo på øyemål så noe feilmargin er det vel fra min side.. men fikk svar tilbake fra de som testet vannet at ph var på 6,5, etter dette ble det sendt inn en ny en, pga at noen hadde rota rundt nede i brønnen. og da var den på 6,1. i vinter var den i følge mine ph tester helt nede i 4,6 4,7.. men da saltet de veien mye (bor 4 meter fra E-39 og har brønnen 1 meter i fra E-39) Noe som var merkelig er at når vi flytta inn hit, i septemper i fjor var vannet helt perfekt til fisk.. nå er det nesten ubrukelig.

Hvem/hva skal jeg stole på..
Jeg antar at det er mattilsynet som har analysert vannet? De målingene bør være pålitelige.

Men noe så enkelt som innholdet av Co2 vil fort kunne endre Ph noe i det skiktet vi her snakker om.
Det luftes nok ut noe Co2 under frakt av vannet til analyse, og dette kan være grunnen til misvisningene.

Forsøk å tappe noe vann i en bøtte eller noe, la dette stå ett par dager å "lufte", mål så Ph.
Siden Ph er verdens letteste sak å løfte, anser jeg ikke dette som ett gigantisk problem

For å illustrere dette med Co2:
Vil tippe at du har en Kh på ca 0,2 i vannet. Tar i alle fall utgangspunkt i det :p
Dette vil med en Ph på 5,6 tilsvare 15 mg\L Co2.
Reduseres Co2 til 2, økes Ph til 6,5...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap