Hvor fort vokser skalare

Har i snart 2 år ønsket meg skalare, men har for lite kar. Har forgjeves forsøkt å få tak i P.Leopoldi, men kjenner jeg er i ferd med å gi opp.

Går med stygge planer om å kjøpe 250-325l om en stund, og da er det jo greit.
Om jeg kjøper små skalarer til 160l, hvor lang tid har jeg da på meg for å få et større opp og gå?
Hvor fort en fisk vokser, kommer mye ann på tilgangen til plass å vokse på, og tilgangen på føde.
Andre faktore som lek, sykdom, vannverdier\temp og ikke minst genetikk, spiller selvsagt inn.

Nå er ikke scalare det jeg har mest peiling på, litt av samme grunn som deg. De jeg vil ha, får jeg ikke tak i...
Men de jeg hadde for en del år siden, mener jeg vokste fra ca 5cm til ca 10 cm på ett par drøye måneder.
Fôringen var hardt, plassen grei, og da gikk det som det måtte gå, de ble noen flotte fisker på kort tid (helt til sykdomsbølgen tok både meg og fisk...)
Såpass mye på et par mnd.... Det var litt av en fart

Da har jeg med andre ord en mnd på å skaffe kar etter fiskekjøp.

Skjønner det er flere ting som spiller inn når det gjelder hvor fort fisk vokser og hvor gamle de blir. Det er jo ikke sikkert mine kommer til å vokse like fort, men det er greit å ha en anelse om hvor god tid man har.

Siden dette er en fisk som kan bli ganske gammel tenkte jeg den vokste seint, men så feil kan man ta.
Har det for vane å fôre opp fisk fort og brutalt
Daglige vannbytter, rikelig med kvalitetsfôr flere ganger om dagen, og passe med plass, er det som skal til for å få fisk til å makse ut fort å flott

Det betyr jo ikke at man ikke kan ta det litt mer med ro i svingene
Har 3 scalare i 660 L diskus karr-den ene er VF og er ca. 1 år, den har vokst fra litt over størrelsen av et krone stykke til det den er nå-ihvertfall 15 cm høy-vesentlig høyere en oppdrettsparret jeg har, de er ca 3 år.
Den VF blir enda større, ser godt at det er en ung fisk, så ja jeg mener de bør gå i store karr, og ha tilgang til mye mat, da vokser de noe vanvittig-spesielt den VF, men også oppdretts varianten. Veldig stor forskjell på oppdretts fisken og den VF, den vf er vesentlig større, i de fleste tilfellene ihvertfall.
Når jeg snakker om vf scalare, så er det den som ofte går under navnet Peru Altum, noe som er totalt misvisende-men rå fisk
Det blir vel ikke altum på meg, men "vanlig" skalare. Større kar er under planlegging.

Det neste jeg lurer på er hvor mange man kan ha ilag feks i en 250l, 300l. Har skjønt at man bruker å kjøpe endel skalarer i påvente at noen skal danne par. Jeg har ikke tenkt å drive oppdrett, så jeg lurer på hvor mange voksne som kan gå i karet. Blir det bare krangel om to danner par, leker og legger egg, eller går det å ha flere voksne i lag?
Finnes ingen "fasit" i akvarium bransjen.
Egentlig så er karret ditt på 160 L akurat på grensen til at du kan ha scalarer(karret er for lite), kan ha endel scalarer i 250-300L setter dem inn små og ser om det blir noe parr dannelse etterhvert.
Ikke sett inn bare 3, da blir fort en mobbe offer, så husk flere enn3.
Ken Myrseth
Egentlig så er karret ditt på 160 L akurat på grensen til at du kan ha scalarer(karret er for lite)

Jeg skjønner det av begge innleggene dine Ken
Det er derfor jeg ikke har anskaffet skalare på disse to årene og heller prøvd å få tak i P.Leopoldi. Da jeg nå skal kjøpe meg et større kar, tillater jeg meg å planlegge dette og spørre om råd her.
Er helt enig i at de bør gå i store/høye kar så derfor lurte jeg på hvor fort de vokste
Det er ikke slik at jeg skal i dyrebutikken i dag.....
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsenr
Reklame for plussmedlemskap