- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Problemer med å få opp GH-verdiene!!
Problemer med å få opp GH-verdiene!!
Hjelp! Nå må jeg søke råd her på akvaforum igjen!
Vi har problemer med å få opp GH verdiene! Har prøvd to ulike midler, men ingenting nytter...
Hver gang jeg tester GH ligger den på 3. Nå har jeg kjøpt noe pulver som skal få opp KH og pH, men GH ligger fremdeles på 3, det eneste som skjer er at pH-en stiger til opp mot 8 (den har før ligget på +/- 6,5 uten midler tilsatt).
Nå er jeg ute etter noen gode råd fra erfarne akvarister!
På forhånd takk!!
Vi har problemer med å få opp GH verdiene! Har prøvd to ulike midler, men ingenting nytter...
Hver gang jeg tester GH ligger den på 3. Nå har jeg kjøpt noe pulver som skal få opp KH og pH, men GH ligger fremdeles på 3, det eneste som skjer er at pH-en stiger til opp mot 8 (den har før ligget på +/- 6,5 uten midler tilsatt).
Nå er jeg ute etter noen gode råd fra erfarne akvarister!
På forhånd takk!!
Postet 29.07.07 kl 18:23
Skal en øke Gh, hjelper det ikke særlig å tilsette noe som øker Kh. Faktisk hjelper det ingen verdens ting
Gh økes med å tilsette kalsium og magnesium til vannet. Noen tilsetter dette i form av ferdige mixer, f.eks Gh-salt (75-80%Kalsiumklorid, resterende Magnesiumklorid), eller i form av Gh+ (80-75%Kalsiumsulfat, resterende Magnesiumsulfat.)
Mange velger etterhvert å tilsette kalsium i form av ren gips, da primært alabastergips. Dette er ren kalsiumsulfat.
For plantenes del, anbefaler jeg tilsetting av magnesiumsulfat i tillegg.
Gh økes med å tilsette kalsium og magnesium til vannet. Noen tilsetter dette i form av ferdige mixer, f.eks Gh-salt (75-80%Kalsiumklorid, resterende Magnesiumklorid), eller i form av Gh+ (80-75%Kalsiumsulfat, resterende Magnesiumsulfat.)
Mange velger etterhvert å tilsette kalsium i form av ren gips, da primært alabastergips. Dette er ren kalsiumsulfat.
For plantenes del, anbefaler jeg tilsetting av magnesiumsulfat i tillegg.
Postet 29.07.07 kl 18:36
Postet 29.07.07 kl 22:05
Postet 29.07.07 kl 22:08
Postet 30.07.07 kl 11:08
Postet 30.07.07 kl 11:14
Kan økning av GH på noen måte skade fisken?
Har i det siste jobbet med å øke GH fra ca 0 til ca 15 (burde være bra for gullfisk og platy).
Bruker GH+
Syntes at mallen min (som jeg tror er en Ancistrus oppdretsvariant) er blitt litt blek. er dette et tegn på at den mistrives? eller kan maller kanskje forandre farge når den ligger på lyse underlag?
Øker sakte med en grad per vannbytte (1 gang i uken) for å unngå stress.
ph 6.5
nitritt og ammoniakk er lik 0
nitrat husker jeg ikke i farten men er også lavt.
Bruker GH+
Syntes at mallen min (som jeg tror er en Ancistrus oppdretsvariant) er blitt litt blek. er dette et tegn på at den mistrives? eller kan maller kanskje forandre farge når den ligger på lyse underlag?
Øker sakte med en grad per vannbytte (1 gang i uken) for å unngå stress.
ph 6.5
nitritt og ammoniakk er lik 0
nitrat husker jeg ikke i farten men er også lavt.
Postet 30.07.07 kl 13:21
Postet 30.07.07 kl 13:34
Har kjøpt...
...Noraq Gh/Th+ via internett i dag. Er det OK?
Og en KH tester, så får jeg se hva KH ligger på (etter å ha pøst på med KH salt...)
Så Gh bør være over 8 ?? Vår har vært på 3 konstant.
Og KH bør være??
Og en KH tester, så får jeg se hva KH ligger på (etter å ha pøst på med KH salt...)
Så Gh bør være over 8 ?? Vår har vært på 3 konstant.
Og KH bør være??
Postet 30.07.07 kl 22:17
Det spørs hva slags fisk du har.
Søk på fiskebasen. nederst på siden står det bl.a. hva ph og gh bør være
for exempel her
hvis du kikker nederst ser du at ph bør være mellom 7 og 8 og GH mellom 9 og 19.
Søk på fiskebasen. nederst på siden står det bl.a. hva ph og gh bør være
for exempel her
hvis du kikker nederst ser du at ph bør være mellom 7 og 8 og GH mellom 9 og 19.
Postet 30.07.07 kl 22:27
Postet 30.07.07 kl 22:48
Postet 30.07.07 kl 23:36
Ph verdien
Den var ca 7.5 ved siste måling. Før salt-tilsetting har den ligget nokså konstant på 6.5.
Postet 01.08.07 kl 00:31
Postet 01.08.07 kl 09:20
Nok en gang tusen takk!
Ja, jeg regner med at det stabiliserer seg igjen etterhveret. Så skal jeg være flink å teste både GH, KH og pH - jeg lover! Og holde verdiene på et best mulig nivå med alle saltene mine!
Postet 01.08.07 kl 20:20
Postet 05.08.07 kl 19:48
La-sparkyfins ikke det noe annet en kan bruke for å øke GH da? Har ancistrus og kampfisk, vet ikke hvor høy Ghen skal være...
Se i profilene til artene her på AF, så finner du ut svaret på hvilken Gh som trengs.
Ang tilsetting;
Det finnes en rekke produkter for å øke Gh. Tror de fleste store produsenter lager noe for Gh-økning også.
Her i Norge går det mye i Noraq sine produkter (Gh\Th+ og Gh Salt), og det er jo bra å støtte en Norsk aktør.
Mange benytter alabastergips, gjerne i kombinasjon med magnesiumsulfat til å øke Gh.
En blaning av 75-80% alabastergips og resten magnesiumsulfat, vil helt og holdent tilsvare Gh\Th+
Postet 05.08.07 kl 20:10
Frank Angell[QUOTE=La-sparky]fins ikke det noe annet en kan bruke for å øke GH da? Har ancistrus og kampfisk, vet ikke hvor høy Ghen skal være...
Se i profilene til artene her på AF, så finner du ut svaret på hvilken Gh som trengs.
Ang tilsetting;
Det finnes en rekke produkter for å øke Gh. Tror de fleste store produsenter lager noe for Gh-økning også.
Her i Norge går det mye i Noraq sine produkter (Gh\Th+ og Gh Salt), og det er jo bra å støtte en Norsk aktør.
Mange benytter alabastergips, gjerne i kombinasjon med magnesiumsulfat til å øke Gh.
En blaning av 75-80% alabastergips og resten magnesiumsulfat, vil helt og holdent tilsvare Gh\Th+
hva er TH?
Og hvor mye koster sånn Gh + ting?
edit: leste en plass atkalk fikk opp Gh-verdien,... Kan jeg ikke da putte stein med kalk oppi da ??
Postet 06.08.07 kl 19:56
Endret: 06.08.07 kl 20:03
Th er rett å slett totalhardheten.La-sparkyhva er TH?
Svært varierendeLa-sparkyOg hvor mye koster sånn Gh + ting?
De fleste kalksteiner er bassert på kalsiumkarbonat. Dette vil øke Kh i vesentlig større grad enn Gh, med fare for skyhøy Ph som bivirkning.La-sparkyedit: leste en plass atkalk fikk opp Gh-verdien,... Kan jeg ikke da putte stein med kalk oppi da ??
Det er i tillegg vanskelig å dossere en stein. Er den for liten, må man tilføre Ca og Mg via pulverform, er den for stor, må en stadig bytte vann for å holde verdien nede.
I tillegg:
Med en gjenstand som hele tiden avgir en forbindelse til vannet, vil mengden avgitt stoff variere etter vannbytter. Stabile vannverdier er da umulig å få til.
Postet 06.08.07 kl 20:27
Postet 06.08.07 kl 20:31