Fisk som spiser egne egg
Sommerfuglciklidene mine la egg i går på en skiferstein, kun to døgn etter at de kom i karet. (går alene i 112l)
Så plutselig at hele steinen var full av egg og at hoa forgjeves prøvde å jage hannen vekk mens han jafset i seg ?
Disse er ganske små og ant.svært unge.
Er dette vanlig ? har paletter og a.agassizii fra før og de har aldri spist egg.
Så plutselig at hele steinen var full av egg og at hoa forgjeves prøvde å jage hannen vekk mens han jafset i seg ?
Disse er ganske små og ant.svært unge.
Er dette vanlig ? har paletter og a.agassizii fra før og de har aldri spist egg.
Postet 30.07.07 kl 20:33
De lærer nok etterhvert, det har i allefall mine gjort. Det sies at disse lærer for hver gang de legger egg. Så de blir bedre og bedre. Er jo ikke sikkert hannen har skjønt dette med egg helt:P Men det kommer seg nok fort etter et par ganger. For de legger egg veldig ofte i mitt kar, synd det er for mange som spiser de opp akkurat nå
Postet 30.07.07 kl 20:40
Thomas MoenDe lærer nok etterhvert, det har i allefall mine gjort. Det sies at disse lærer for hver gang de legger egg. Så de blir bedre og bedre. Er jo ikke sikkert hannen har skjønt dette med egg helt:P Men det kommer seg nok fort etter et par ganger. For de legger egg veldig ofte i mitt kar, synd det er for mange som spiser de opp akkurat nå
Hvem spiser de hos deg ?
Driver nemlig å lurer på hva andre fisk jeg skal ha i dette karet, men vil gjerne få unger også...
Har en større tetrastim i tankene i allefall, glødebånd eller stort neon.
Postet 30.07.07 kl 20:52
Postet 30.07.07 kl 21:58
Postet 30.07.07 kl 22:25
Postet 30.07.07 kl 23:43
SunnivaHar hatt trøbbel med ancistrusene som har spist egg jeg også. Hva med Corydoras rapper de egg ?
Åjada! Særlig eggene til dvergciklider, for dvergciklider legger dem så fint på bunnen akkurat der Corydorasen ferdes om natten på matjakt...
Noen ganger legges eggene i huler (enkelte dvergciklider foretrekker huler, andre legger dem ute i det åpne på en stein eller en grop i sanda), og da har foreldrene lettere for å passe på dem mot Coryer sugne på nattsnacks. En huleåpning er lett å beskytte, så da går det gjerne fint.
Men når de klekkes og ciklidene tar dem med ut av hulen, er det gjerne over etter en natt eller to. Ciklider legger ungene til å sove i en grop i sanden om natta, og da er Coryene på plass...
Men akkurat Sommerfuglciklidene er vel såkalte "open substrate spawners", dvs de legger ikke eggene i huler men ute i det åpne på bunnen (på en stein, en rot, evt grop i sanden), så det hadde nok ikke hjulpet noe å gi dem en hule.
Du skriver at Sommerfuglciklidene dine er unge, så de vil nok gjøre nye forsøk etterhvert. Da har du også muligheten til å sette dem i et eget lekskar uten andre innbyggere som kan spise egg eller yngel. Om hannen ikke skjønner tegningen i løpet av noen runder, men fortsetter å spise eggene, kan du ta ham ut når han...æh.. har gjort sin del av jobben
Fòr paret godt og unngå røde mygglarver (bruk sorte eller hvite), frossen artemia og annet snacks, så blir de snart skinnende og leksklare i fargene og legger nye egg. Dvergciklider har ofte en syklus som går på en egglegging annenhver uke, hvis man først har fått et godt lekspar som trives og fòres riktig.
Du har vel plass til en liten 45 liter eller noe slikt, og kan sette opp et lekskar til sommerfuglciklidene dine?
Lykke til
Postet 31.07.07 kl 02:32
Endret: 31.07.07 kl 02:35
Mona O. Tusen takk for masse info !
De ciklidene jeg har fra før er jo typiske huleboere og har dermed litt større sjangser til å passe eggene sine ja.
Sommerfuglene bor alene i 112l og det kan de godt fortsette med en god stund til, har ikke hast med flere fisk jeg.
Forer med sorte mygglarver og dafnier. Har masse skifer på bunnen og de har tydelig funnet "sin" krok i karet ved en stor skiferplate.
Har en tom 60l i kjelleren, men min kjære synes 4 avarier er nok, så de får bli i 112literen hvor de jo tydeligvis har det topp.
Spennende om jeg får til yngel på disse, har kun fått yngel på levendefødene tidligere.
De ciklidene jeg har fra før er jo typiske huleboere og har dermed litt større sjangser til å passe eggene sine ja.
Sommerfuglene bor alene i 112l og det kan de godt fortsette med en god stund til, har ikke hast med flere fisk jeg.
Forer med sorte mygglarver og dafnier. Har masse skifer på bunnen og de har tydelig funnet "sin" krok i karet ved en stor skiferplate.
Har en tom 60l i kjelleren, men min kjære synes 4 avarier er nok, så de får bli i 112literen hvor de jo tydeligvis har det topp.
Spennende om jeg får til yngel på disse, har kun fått yngel på levendefødene tidligere.
Postet 31.07.07 kl 15:21