60 åring med litersyken

Jeg har hatt mange kjæledyr gjennom årene. Undulater, nymfeparakitt, katter, hund, marsvin og mus. Bare MÅ ha noe levende rundt meg. Nå hade jeg vært uten noe levende i flere måneder, og merket savnet.

Min ekssvigersønn hadde for mange år siden et 250 l saltvannskar som jeg passet i feriene. Synes fiskene var helt utrolig flotte. For 10-12 år siden dro jeg på en måneds ferie til Trinidad og Tobago. Bodde hos en indisk familie og fikk se livet deres fra "innsiden". De dro meg med overalt. Bl.a på snorkeltur utenfor Tobago (The Great Barrier Reef). For aller første gang prøvde jeg å snorkle. Holdt på å sluke hele havet da jeg fikk den ene opplevelsen etter den andre da jeg så hvordan livet florerte og pulserte under havflaten. Prøvde i min begeistring å snakke til den person som var min medhjelper, men det skulle jeg jo ikke gjort.

Fantastiske farger, koraller osv. Helt utrolig. En opplevelse som vil sitte i meg livet ut. Tenk et levende korallrev som åpnet seg midt ute på havet. Krystallklart vann og alt som hører med.

Har en stund tenkt på tanken å ha et akvarie, men det ble kun med tanken helt til 5. juni i år. Like før dette, fant jeg dette forumet, leste og leste, og ble mer og mer interessert. På impuls kjøpte jeg da mitt første akvarium på 54 l. Hadde ikke peiling på noenting. Visste ikke en gang hvordan jeg skulle feste pumpen. Men ved hjelp av dette forumet, klarte jeg det utrolige. Å få til det som var nødvendig. Når jeg er engasjert i noe, satser jeg 110%, og har med hele meg i de prosjekter jeg holder på med.

Torde først ikke si til familien min at nå var det fisk som sto i hodet mitt og intet annet. De kjenner meg og vet hvordan jeg er, så jeg ventet en ukes tid med å fortelle det. Barnebarnet mitt på 12 år er heldigvis interessert og vil lære mer.

2 små ancistrus var de aller første beboerne. Så ble det Black Molly, og for ikke å snakke om snegler. Fikk hakeslepp da jeg så alle de vakre fargene på eplesneglene. Disse bare måtte jeg ha.

For å gjøre en lang historie kort, så sitter jeg her med 5 akvarier rundt meg. Bor på 40 kvm hybel, stue komb. med kjøkken på 20 kvm er nå fylt "til randen", og ennå et kar får jeg tilkjørt til helgen. Bare Må ha den og den fisken, men de må ha eget kar fordi...og det må disse også fordi.... Ja, den ene unnskyldningen etter den andre kommer på løpende bånd. Som enslig gjør jeg akkurat som jeg vil. )

Jeg kan sitte i timesvis bare å se på livet som utspiller seg rett foran øynene mine. TV slår jeg ikke på før nyhetene på kvelden. Har ikke et kjedelig øyeblikk; alt er som det skal være. Helt i begynnelsen ante jeg ikke hva litersyken var, og hvorfor det ble så mye skrevet om den, men....... NÅ vet jeg det av egen erfaring. Jeg elsker å holde på med akvariene. Testing av vannverdier, vannskifte, fòring, studering av enkeltfiskene osv osv. Uten dette forumet hadde jeg aldri kjøpt akvarium, så derfor sier jeg tusen takk.

24l, 40l, 2*54l, 60 l + 60 l om noen dager.

mvh

Elisabeth

Litersyken er skumel den, snart kommer det et kjempe karr hjemme hos deg, kan ha så mye flere fiske arter når man får et karr med litt størrelse.
Så jeg vil bare ønske deg lykke til vidre med hobbyen din.

For et herlig innlegg!
Og jeg tror mange her kjenner seg igjen i din historie
Hei blackmolly.

Koselig å lese. Jeg synes jeg ser for meg din leilighet. Snart er det vel ut med alt annet av møbler - og inn med flere akvarier.

mvh
Lillian Ulriksen
Hei blackmolly. Koselig å lese. Jeg synes jeg ser for meg din leilighet. :-) Snart er det vel ut med alt annet av møbler - og inn med flere akvarier. :-) mvh

Hm. Hvordan visste du det? Akkurat nå har jeg gitt bort en tung, gammel mikrobølgeovn for å ha plass til ... tja, et akvarie til.

Har tømt kjellerbod, skaper etc for saker jeg ikke behøver og selger unna. Mer penger til fisk, og ting man ikke bruker eller husker at man har, er det like greit å gi bort eller selge for en billig penge.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap