Echinodorus harbii

Kjøpte en sverdplante her om dagen, merket Echinodorus harbii.
Såvidt jeg kan se er ikke dette et gyldig navn.
Bilde finnes hos grossisten: http://www.aquadistri.nl/site_fr/aquafleurvoorraad.php?details&id=51

Har noen et tips til hvilken sverdplante dette egentlig er ?
Finner såpass med info om planten på nett, at jeg ikke helt forstår at det ikke skal dreie seg om riktig navn

Om det er feil, syntes jeg at den ligner mest på E. Cordifolius "ovalis".
Når det er sagt; det er svært mange planter i slekten som er meget like, og vanskelig å skille fra hverandre
Jeg finner også litt av hvert på nettet om denne, men jeg finner ikke "harbii" som gyldig artsnavn i f.eks. "International Plant Names Index" (www.ipni.org), Integrated Taxonomic Information System "ITIS" (www.itis.gov), Catalogue of Life (www.catalogueoflife.org) el.l.. Jeg lurer derfor på om det er feil navn, et "handelsnavn" på en annen art eller en "akvarievariant".
Jeg vektlegger ikke manglende info i de basene De har større huller enn lommeboka mi

I henhold til denne siden skal det dreie seg om en reel plante, og ikke en hybrid.

Noe av grunnen til at den kanskje ikke finnes i mange lister ennå, er at beskrivelsene av Echinodorus har vært revidert mer enn en gang. Resultatet av jobben har ett par ganger vært middelmådig, som igjen har medført at masse arter er tatt ut av slekten, for så å puttes sporadisk tilbake...
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap