Stort akvarium

Inaktiv bruker
Jeg skal ha meg et kar som er stort nok til paroonhai, og da tenker jeg 4000-5000liter. Er dette noe jeg må lage selv eller går det ann å få kjøpt kar som er så store i det hele tatt? Om det er noen her som er erfaren med store kar hadde det vært veldig fint for meg om dere kunne dele litt tips, triks og råd om dette Et siste spørsmål er vel hvor mye noe sånt ville koste (akvarium, møbel, pumpe, etc)?

Mvh
Inaktiv bruker
Har aldri hørt om butikker som kan skaffe eller har et akvarium på 4000 liter. men det finnes dem som har 2000litere som går ann å slå sammen.

det vil bli dyrt, men nesten den eneste muligheten.

Lager du selv går forsikringen i vansken hvis du finner legligheten og naboens full av vann .
Inaktiv bruker
Målt og regnet litt, og funnet ut at 3000liter holder lenge (Om paroonhai skulle trives der når den blir større vet jeg ikke helt da?) til der karet eventuelt skal stå.

Dyrt vil det bli.. men verdt pengene garantert=)

Jeg bor i hus, så tror ikke naboen trenger å være redd
Tipper vi snakker om 50-100 000 for et 3000 liters kar med alt.
Kanskje du kan inspireres av dette

Her
Elisabeth Haukeland
Kanskje du kan inspireres av dette [URLBLOCK1]


Sinnsykt rått
Akvarieudstyr i danmark lager kar etter mål.
Ett kar med målene 350*120*80(maks høyde de lager)(3360L), kommer på ca 39.000 +mva, toll og frakt.
De har en feil i fraktberegningen, denne oppgis til hyggelige 150 Det kan du neppe forvente å få ett kar med denne størrelsen levert i.

Selv ville jeg nok vurdert å få karet laget der det skal være.
Ett kar i denne størrelsen, veier såpass mange hundre kilo, at det er ett he... å flytte på. I tillegg; å drive å bære på noe med disse målene, krever for de fleste riving av både vegger og mer
Ja ikke sant! og ikke i nærheten av hva Håvard snakket om i bygge pris.

£700 (ca kr 8 300) for glasset og £ 800 (ca kr 9 500) for fiberglass gjør jo hele prosjektet tilgjengelig for alle forbeholdt at man har plass nok til 18 000 liter

Men det må jo bety at et tilsvarende setup men skalert ned til 4 000 l ikke burde koste allverdens.
Når man skal ha ett akvarie er det ikke bare glasset som koster..... Varme, lys, filtrering, sand, røtter, planter +++++ Koster penger det også
Elisabeth Haukeland
Ja ikke sant! og ikke i nærheten av hva Håvard snakket om i bygge pris. £700 (ca kr 8 300) for glasset og £ 800 (ca kr 9 500) for fiberglass gjør jo hele prosjektet tilgjengelig for alle forbeholdt at man har plass nok til 18 000 liter ;) Men det må jo bety at et tilsvarende setup men skalert ned til 4 000 l ikke burde koste allverdens.

Veeeeel... Du skal se at glass her i Norge koster mer enn som så For 8300 spenn, får jeg ikke glass lokalt til å bytte front og bakglass i 375litern

I tillegg må naturlig nok både vegger bak, og gulvet, være beregnet for både vekta\ trykket og det våte element.

Å lage ett slik kar som det som er linket til, vil for min del ha kostet, komplett med lys, filter etc minst 200 høvdinger.
Bare lyset jeg ville hatt (400W HQI*10), ville stukket av med ca 60 høvdinger For ikke å nevne omlegging av elektriske annlegg etc.

Det koster å være kar
Inaktiv bruker
Hva for en pumpe/filter trenger jeg til et så stort akvarie? Og trenger jeg noe annet utstyr eller noe sånt?
Inaktiv bruker
hvor mange liter sån ca. har du ?
Ser du er 17. Bor du hjemme fremdeles? Ville nok tatt diskusjonen med foreldre eller husvært før jeg startet byggingen... Lykke til.
Inaktiv bruker
Nå vet ikke du hvem som er med på prosjektet eller hva som er tenkt. Alt jeg trenger er svar på spørsmålene mine slik at planleggingen av dette går som det skal.. De som ser dette forum innlegget og har lyst å hjelpe meg på vei kan bare hjelpe og komme med tips og råd, for det setter jeg veldig pris på. De som ser innlegget og tenker "Han er bare 17 år, hvordan i he***** skal han få til dette?" trenger ikke å bry seg om innlegget og bare bla videre i forumet.
Bygg tanken i rustfritt stål. Med avstivninger burde gå bra med ca.4-5mm godstykkelse.

Da trenger du bare noen til å sveise + j****g tykt akrylglass. Viss man gjør som i den linken og deler opp en stor glassvegg i mindre, vill nok akryl være sterkt nok. Ellers må akrylen være profilert, som feks kuleformet. Men da snakker vi enorme beløp. Forhør deg feks med nærliggende industri. Fort gjort at noen har en tank som bare er i veien. Kapp ut en side og erstatt med akrylglass.

Forhør deg med offenlige bygg (vaktmestere) i nærheten om de har sirkulasjonspumper liggende fra tidligere utskiftinger. Disse skiftes ut med gjevne mellomrom pga driftsikkerhet.

Når det gjelder lys i et så stort kar kan det være en fordel med forholdvis lite planter og heller satse på industrielle halogenlamper. Disse avgir også mye varme som kan komme godt med.

Uansett hvordan du velger å gjøre dette, kommer det til å bli dyrt. Og gi deg mange arbeidstimer i år fremover.

hvordan er kloakken tiltenkt her? mange bøtter å bære ser det ut til.
Grim
Nå vet ikke du hvem som er med på prosjektet eller hva som er tenkt. Alt jeg trenger er svar på spørsmålene mine slik at planleggingen av dette går som det skal.. De som ser dette forum innlegget og har lyst å hjelpe meg på vei kan bare hjelpe og komme med tips og råd, for det setter jeg veldig pris på. De som ser innlegget og tenker "Han er bare 17 år, hvordan i he***** skal han få til dette?" trenger ikke å bry seg om innlegget og bare bla videre i forumet.


Huff. Ikke meningen å skape uvennskap. Kan forresten tipse deg om at det er en fyr på Halhjem/Haugland som skal ha laget et enormt akvarium (skal visstnok dekke en hel vegg). Hvis du snakker med henne som driver Zoo-butikken på Flåten vet hun hvem det er og kan kanskje sette deg i kontakt med ham. Da kan du sikkert få se hvordan det er gjort og...
På det konkurrerende forumet er det en lang tråd om et stort betong-akvarium.

Les og lær!
Grim
Hva for en pumpe/filter trenger jeg til et så stort akvarie? Og trenger jeg noe annet utstyr eller noe sånt?

Tenk stort - svært stort.

Selv ville jeg hatt en sump på 4-800L til filter, alt etter hvor stort karet blir, og hvor stor belastning som tenkes.
Du må i tillegg ha en del varme, om det skal være varmere enn rommet karet er plassert i.
Lys trenger du nok også en del av, enten du velger HQI eller rør.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap