Eplesnegler små og uskyldige? NOT!

Hva har skjedd med mine eplesnegler? Trodde de var så snille mot alle andre dyr.... Men nei, når jeg nå tok en titt i karet så var det drap på gang.... Ja, du leser riktig :o)
En guppy yngel som har vært litt tynn og puslete lå i kjeften på en eplesnegle, den levde fortsatt, men når den begynte å røre på seg så jeg at den manglte det bakerste på halen..... Det gikk ikke mange sekundene før det var fire gule epliser som forsynte seg, de dro fisken inn der de har tenner (må jo være munnen), de gnagde på den og det eneste som ligger igjen etter en makaber kamp er ett lite guppyhode......

Er dette vanlig av eplesnegler? Jeg har lett etter en metalltannkarpe hanne, men ikke funnet den og heller ikke skjelett. Har bare to sandsnegler i karet og ellers epliser og yngel, begynner nå å tro at det er eplisene som har tatt metalltannkarpen også.
Noen som har opplevd noe lignende?

Legger ved noen bilder som viser hvordan fest det var i karet......
De spiser jo døde fisk, så hvorfor ikke svake, syke fisk. Det er jo ikke akkurat sånn at de svømmer etter fiskene og tar ett jafs. Natur er natur
Hvis en fisk ikke klarer å svømme fra en eplesnegle, så regner jeg den for å være så godt som død uansett... Sneglene eter ådsel, og det er jo en fin ting, ikke sant
Helt vanlig "oppførsel"på en eplesneile-er som innlegget over sier, greier ikke fisken å kome seg unna en eplesneile er den såog si død allerede.
En snegle er ikke i stand til å fange en fisk som ikke er redusert til ett lite bluss av liv. Det er som det er sagt over, derfor helt naturlig at fisken etes, noen minutter før den trekker siste drag med vann over gjellene.
Takker for svar :o)
Å jeg som trodde de bare spiste planter og fôr, hehe, da har jeg lært en ny ting i dag.
Det må jo være utrolig smart å ha eplesnegler da, ikke bare pga alger.....

Har ganske mange epliser i dette karet og ikke sett noe til alger, heller ikke døde fisker har jeg funnet :o)

Skjønte jo at de ikke hadde klart å fange en frisk fisk, syns bare det var ganske spesielt å finne en sprellende yngel i munnen på en eplis, ikke det jeg hadde forventet meg kan man si :o)
Kan jo hende du har ekstra sultne epliser ;P
Tilfeldig bekjentskap
© marte stensby
Reklame for plussmedlemskap