Plantenæring Tropica Aquacare og nitrit

Jeg tok denne flytende plantenæringen i alle kar for noen dager siden, og i dag målte jeg nitrit; ikke bare i ett, men i alle karene. Det står at den er nitrat og fosfatfri. Vet ikke om det er denne som har skylden, men har en mistanke om det. Dette var ikke noe moro.

Nei, det er nok ikke plantenæringa som har skylda...
Hvis det ikke er så lenge siden du startet karet, så er det helt normalt, men skadelig for fiskene med nitritt... Det er derfor man bør vente med å tilsette fisk til nitrittsyklusen er gjennomgått...
Andre årsaker til nitritt:
-Overfóring.
-Introduserer for mange fisk i karet om gangen...
-filteret er blitt renset for mye, eller i for kaldt eller for varmt vann...
-Filteret har vært slått av ved strømbrudd eller andre uhell...
-Medisinering av enkelte medisiner tar også knekken på filterbakteriene...

Bytt vann hyppig til verdiene er nede på normalen.

I tilfelle du har forvekslet begrepene nitritt og nitrat, så kommer en enkel forklaring her:

Når nitritt brytes ned, blir dette til nitrat. Da kan dette brukes av plantene... En forutsetning er at man har nok planter, at plantene har riktig lys, og at de har tilgang til co2 (fra fiskene eller en ekstern kilde), og at plantene har tilgang på riktig mengde micronæringsstoffer...
Det plantene ikke klarer å bruke opp av nitrat, regulerer man ved hyppigere vannbytter..
Nå fant jeg heldigvis årsaken til nitrit (håper jeg).

Skulle rense strømpa utenpå pumpa, og bak mellom glasset og strømpa, lå en liten død fisk. Hadde sikkert lagt der en stund da den var råtten. Skiftet ut nesten alt vann, slamsugde, og håper at alt er i orden nå.

Deilig når man finner årsaken til trøbbel.
For å forklarer litt om nitritt og nitrat:
Ingen plantenæringer til akvarie inneholder nitritt, eller ammoiniakk for den del. Nitrat, er det ett lite fåtall som inneholder.

Nitrat (No3) i plantenæring kan ikke uten videre omdannes til nitritt (No2).
Nitrat er siste ledd i nedbrytingen, og lite skadelig.

Huske forskjell på No2 og No3? Tenk tallrekka. 3 kommer oftest etter 2, og det gjøre den i nitrogenforbindelser også
hmm, den døde fisken,
den døde fisken var nok årsaken i det ene karet, men hva med de andre..
var det død fisk bak pumpa der også?
heh, hva med døde snegler, mye mat på bunnen, lenge siden du slamsugde osv osv.
Erik
Mulle Mekk
den døde fisken var nok årsaken i det ene karet, men hva med de andre.. var det død fisk bak pumpa der også? heh, hva med døde snegler, mye mat på bunnen, lenge siden du slamsugde osv osv. Erik

Nei, faktisk fant jeg 2 eplesnegler som hadde tatt kvelden. Dette fant jeg kvelden etter. Luktet pyton. Men jeg tar skikkelige vannbytter likevel daglig inntil det viser 0 i begge karene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap