Elins vannvittige vannverden (side 6)

I går 30.sept var den store auksjonen og det var virkelig stort! Trodde aldri det skulle bli tomt for fisk og planter.. hehehe. Jeg var ikke hjemme før ti på midnatt :s Da var det vanning og akklimatisering utovernatta så jeg var glad jeg ikke skal stort i dag.

Uheldigvis var jeg ikke så velstående som jeg skulle ønske så jeg kom ikke hjem med alt jeg ville ha. Jammen godt for da hadde jeg fylt et hus fyllt av akvarier. Utrolig mye fint der!

Jeg fikk mine skjønnheter corydoras sp. black før auksjonen som avtalt. 5 fantastiske små. Se bilder

Ellers kjøpte jeg Geophagus Brasiliens, 7 stk og Galaxy rasbora, 4 stk. Prøvde å ta litt bilder av dem og men det ble ikke så bra. Viser litt fordeom bildene er dårlig.

Ble ikke noen apistogramma mouthroders på meg som jeg ønsket meg. De ble så dyre, men det skjønte jeg jo fra før. Neste auksjon skal jeg ha mere penger med meg. OG ei pute å sitte på!
Mer bilder av gullungene. Som er coyr'ene: arcuatus og black hehe. Arcuatusene er en tanke større enn black'ene og ser litt trillrunde ut. Kanskje jeg må fore dem mindre? Eller fortsette som før å få tønnefisk som jeg alltid ender opp med *ler*.

Det er så søtt med disse black at de er lysere på magen og de har blå øyne. På mange av bildene lukket de øynene og da ser det for meg nesten ut som de ikke har øyer! Bare på mine dårlige bilder da. De er aktive små saker og utforsker rundt. Gøy å se på. Tok ett bilde der det ser ut som cory black sier hei til en venninne (ho kakadueciklide) på andre siden av skilleveggen.
Siste bilder for i dag av corydoras black og arcuatus.
Ellers så jeg at ancistrus sp. oppdretts pappa har sluppet ut yngel i dag. Litt for små til å ta bilder av. Er ikke første oppdrett på disse, langt ifra, men første i 63 literen de går i nå så hurra for dem.

Ellers litt nye bilder av corydoras bittesmå yngel. Er nok corydoras aeneus albino som dere ser på bildene. Er en mørk som jeg tok bilder av også. Pluss at det har kommet nye som er enda mindre, de er også albino. Se bilder
Og tilslutt noen bilder av corydoras sterbai barn og noen av de flotte bolivianske sommerfugl barna. Sommerfuglene var utrolig vanskelig å ta bilder av for de står helt i ro med finnene utstrakt også poff piler de avgårde hehe.
Nå har jeg skaffet Galaxy Rasbora'ene ett nytt hjem. Hadde en 30 liter som jeg en gang i tiden trodde jeg skulle bruke til killi. Den ble innredet med torv under grusen. Jeg klarte jo kun å klekke en killi så da etterhvert ble karet til snegleklekkeri. Og når jeg fisket opp en kloreke med masse yngel ble det oppdrettskar for reker. Hele tiden har det luktet som kloakk! Helt ufyselig drittlukt.

_men så kom jeg på en god ide hmm galaxy kar? Og dermed ble alt tatt ut. Kloakkstinkende grus ble kastet. Noen mindre pene snegler fant ett nytt hjem hos en kulefisk eier. Rekebarna fikk ett nytt lite kar frem til reolen er i hus. Se bilde Jeg laget bakgrunn av svart søppelsekk. Hadde nok svart grus til bunnlag og plantet litt bacopa australiens, pluss skruvallisneria og hev oppi en stor dott med mose. Mange rosa epliser fikk fortsatt bo der og være ryddehjelp. Nå er det bare de 4 galaxy'ene som mangler. De skal få bo i halve 160 literen og bli foret opp litt til, men så er det flytting på gang. Kanskje jeg skal kjøpe noen fler også.

Ellers tok jeg noen bilder av mine vakre lilla epliser som ser ut til å være eggleggings størrelse snart

Mer bilder av de svarte. Det første syns jeg ser ut som den sender slengkyss hehe. [External Image]
Prøver meg med bilder fra Photobucket. Her er ett av tubifex foring av cory'ene[External Image]
Her ett av sterbaiyngel[External Image]
Forrige onsdag begynte jeg i ny jobb, eller arbeidspraksis for å finne ut hva jeg skal bli når jeg blir stor. Er under yrkesrettet attføring. Arbeidspraksisen er i produksjonen på et dataselskap, så jeg lærer å skru sammen pc'er. Fryktelig mye å sette seg inn i! Går litt utover akvariene å prøve ut nye jobber hehe. Er bare 50%, så fiskene har det bra. Men det skal bli godt at discusen flytter slik at jeg slipper å ta vannbytte hver dag.

Uansett så har jeg jo hatt tid til mye akvarie. Har nå i dag telt 4 nye sterbai yngler. Fra liten nål størrelse til knappenålshode størrelse. De er så søte når de vimser rundt og ser ut som hoder med haler Jeg ser de aller minste gjemme seg på siden av bakgrunnen. Nå har vel alle egg klekket. Og i dag fikk alle fisk rødemygglarver så det blir kanskje nye egg snart.

De svarte cory'ene er veldig aktive på grensen til at jeg lurer på om alt er i orden. Alle vannverdier er fine. Arcuatusene er ikke så høyt og lavt som de sorte. De vokser og har fine tykke små mager så jeg håper alt er i orden...

Ellers tok jeg et kjempe vannbytte på Oscarene i dag. 26 bøtter ble fylt på. Trodde jeg hadde tatt mer for finnene til oscarene stakk over vannet når jeg stoppet å tappe ut. Tilsatt litt esha optima så får vi se om det får dem til å legge egg.
Andre nyheter er at jeg har bestilt pygmaeus og L204 som om alt går i orden kan hentes i Langesund snart. Takk Birger

Ellers er det noen andre corydoraser jeg har forhørt meg om som kanskje kommer i uke 42. Jeg krysser fingrenen
Et stort pluss med å ha vært borte i helgen, er at det er mange nye bilder å kose seg med når jeg endelig er på plass igjen :0) Så gøy å lese tråden din, Elin! Men, du, hvilke coryer er det du kanskje får i uke 42 da. Blir jo kjempe nysgjerrig!!
Jeg tør ikke si det for det er så fort gjort at de ikke kommer eller er feil type eller noe! Hehe har "bestilt" noen litt spesielle og krysser fingrene for at selgeren har dem til meg. Dere er de første som får vite det om jeg får dem hehe.
Da krysser jeg fingrene for at du får rett art! Så spennende da!!
Elin Pedersen
De svarte cory'ene er veldig aktive på grensen til at jeg lurer på om alt er i orden.


De bare er sånn De hvirvler rundt i konstant aktivitet og kan se ganske stressa ut i blant, ja

Jeg har mistet to av gruppen på 25 jeg kjøpte i august, og to til ser veldig rare ut, så jeg har medisinert med eSHa 2000, kuren startet i går. Håper jeg ikke mister fler, for de er så utrolig flotte. Men en del av dem har lagt på seg kjempefint og vokst mye Kan snart begynne og si sikkert hvem som er hunner og hvem som er hanner

Hvor mange svarte kjøpte du?
Godt å høre at andre svarte også er like aktive. Jeg kjøpte bare fem for det var alt jeg hadde råd til. Alle fem ser ut til å legge på seg og er så nydelige. En er mindre enn de andre så langt, men den har også fått seg littegranne mage. De har det alle sammen rett etter foring hehe.

Håper du ikke mister flere Mona, men det er jo gode odds 2 av 25 så det var sikkert ingenting. Krysser fingrene for at de andre er friske som fisk!
I går hadde jeg tatt utrolig mange flotte bilder. Var så fornøyd med det ene at jeg tilogmed tenkte dette er jo nesten til å sende inn på konkurransen. MEN så lastet jeg opp fra kamera til pc, mens jeg gjorde andre ting. Kikket ikke så nøye på hva som hadde kommet inn for jeg skulle bare forte meg å ta oppvask osv før jeg satt meg ned med pc. Ellers hadde jeg aldri fått tatt oppvasken. I vandte spor slettet jeg alt på kamera rett etter at jeg hadde plugget fra, fikk opp en liten feilmelding på pc, men den får jeg ofte rett etter å ha fjernet kamera. Om jeg er litt for rask. Satt meg ned og kunne ikke finne min nye bildemappe.... OPS vel jeg fant den tilslutt men da var ca 20% av bildene blitt overført resten: SLETTET. Dette resulterte i en ganske så sur Elin. Gadd ikke engang tenke på å skrive inn noe. Hadde fått tatt bilder av de bitte små nye corydoras sterbai ynglene ved siden av noen litt større og ett kjempefint bilde av gabriel(gibbiceps) *grin*

Ja. jeg er nesten over det i dag og skal få tatt noen nye bilder. Og etterhvert skal jeg få skiftet litt vann på discusene og foret litt. Jeg er bare så giddalaus i dag!

Gleder meg til helgen, for jeg får kanskje reolen da Og den trengs. Jeg vil ha ut geophagusen fra 160 literen for de prikker og hopper i fødenettet for å få artemia'en til å dette ned. Ganske smart, men det stresser nok de 40 corydoras albinoene... Forresten er det ganske komisk at de gjør dette for de er jo jordspisere. De skal jo rote rundt nede ikke oppe! Rune sammenlignet dem med statsansatte som graver rundt omkring som om det skulle vært en religion. Mine er tydeligvis for små til å ha skjønt at de har den jobben. De skal jo ansettes i Oscar karet, men først må de komme ut av passeimunnen størrelse. Kanskje like greit at de gasser seg i artemia... fra toppen *himle med øynene*
Nå har jeg irritert meg over alle algene i 128 literen i noen dager. Er slike store baller av dem og det ser ikke videre pent ut, men så kikket jeg næremere på en slik ball og hev meg over kameraet. Legger inn bildet så kan dere selv se hvorfor jeg nå ikke vil luke ut.

[External Image]
Har også tatt bilder av corydoras albino ynglene og fikk tatt med det ene yngelet som er farger på. Lurer på hva slags cory den ender opp med å bli hehe. Forresten er det bedre med de små eller store bildene?

[External Image]

[External Image]
Mer bilder Ett av den ene flotte oscaren min. Jeg syns det ble litt morro at man nesten kan se inni han/hun

[External Image]

Ett av Geophagus brasilens yngel:

[External Image]

Og ett av gabrielgibbi og linselusa heros:

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap