Elins vannvittige vannverden (side 8)

Ellers er her dagens bilde av sterbai yngel, den går nesten i ett med stein og alger:

[External Image]

Så ett bilde av en geophagus som ville si hei

[External Image]
Må bare få vise dere hvor rotete det er i både 128 literen og 160 literen for tiden. Er masse stygge alger og plantene ser ut som en jungel. Har ikke luket på lenge og jeg har mange gode unskyldninger på hvorfor.

I 160 literen har det fine korte gresset foran tatt helt av etter at jeg fikk t5 lys. Egentlig har vel alle plantene pluss algene tatt helt av. Forresten tror jeg at TMG plantenæringen er noe av synderen i algeoppblomstringen, så jeg går nå tilbake til PMDD.

[External Image]

[External Image]
Siste bildet i dag er av en kirsebærreke. Syns den var rar i fargen, men det er vel første gang jeg har fått til et såpass klart bilde av reke så det blir postet.

Er det en ung ho eller en han?

[External Image]
[QUOTE=Elin Pedersen]Nå har jeg kjøpt litt sand til reolen. Rådasand 0.4 til 0.8 mm.

[External Image]



Angrer litt for skylling er det kjedeligste ved hele denne hobbyen!

Hei Elin, ta å stikk noen hold med gaffel i bunnen på posene å sett de i en bøtte på veradaen. Sett hageslangen oppi, å snart skal du se at det renner rent vann i bøtta! Jeg gjorde det til 720 og 400 min. Virket kjempe bra.
Går ikke med den fineste sanden det. Hull i posen = masse sand ut.
Nå er jeg trøtt og veldig fornøyd. Har hold på med reolen i hele dag. Sammen med hyggelige mennesker så det har vært morro hele veien.

Litt knoting ble det da reolen ikke gikk inn døra, men Kyrre smarting fikk ordna det med å ta av litt av topplisten. Inn gikk reolen og ut gikk discusen og 375 literen. Mye flott rot utover gulvet:

[External Image]

Blir flott etterhvert. Nå er reolen på plass, men den må vaskes og vatres. Jeg gleder meg til i morgen når lyset tillater mere jobb! Slik ser den ut uten kar:

[External Image]


Har noen sett rørtanga mi forresten? :P
Det der blir bra når du får alt på plass!
Nå har jeg funnet ut hvor jeg skal gjøre av kar fremover, jeg skal ha badekar-kar. Flott for oss med plassmangel:

[External Image]

og for de som lurer på hva som skal gå i det:

[External Image]

Fra spøk til alvor hehe, det er ikke så fryktelig morro å skrubbe kar... Men kommer reolen seg fint. Det er utrolig gøy å tenke på den med fisk i!

Har vatret opp skikkelig i dag tidlig. Nå har jeg pause i vaskingen og bare 5 kar igjen. Veldig forskjell på hvor skittene de er. Vurderer om jeg skal ta svart søppelsekk på de som ikke har blå bakgrunn. Tror det er bedre enn å glo i veggen..
Dette gir rom for mye spennende fisk
Gratulerer med reol!

Har du planlagt noen husokkupanter i reolkarene enda?
Jeg planlegger masse mange ganger over hva som skal i karene. Er halve morroa.

Blir nok corydoraser, apistogramma og andre dvergciklider for det meste.

Ett karantene kar og ett til oppvekst for geophagusene mine også. Har noen corydoras sp. black og arcuatus som trenger hjem. Pluss at jeg får pygmeaus som skal inn i reolen. Gleder meg masse!
I dag har jeg fått vasket de siste karene. Skrubbet rammen godt med stålull uten såpe og svamp på glass. Noen av karene hadde blå bakgrunn så de lot jeg være slik. Resterende brukte jeg svart søppelsekk på...

[External Image]

Slik ser det ut med karene i:

[External Image]
Så var det å skuffe oppi sand og selvsagt var det ikke nok sand. Håpte det skulle holde med tre sekker rådasand, men det holdt kun 6 kar, og jeg syns egentlig laget ble for tynt. Må nok kjøpe en sekk til med rådasand til de karene som har fått sand. Kanskje hvis jeg hadde fått mindre sand under sokkene så hadde laget blitt tykt nok. Se bildet for å se sandlaget på gulvet. Beachparty anyone?

De resterende to karene tror jeg det blir biltemasand i. Det siste karet skal jeg ha som karantene og vil derfor ha det uten bunnlag. Nå står reolen med sand og litt vann. Fylte opp kun litt for å teste om de var tette og om jeg måtte vatre mer. Og det måtte jeg, men bare litt på ett bein.

[External Image]

Nå er det matpause for meg. For uten mat og drikke duger diabetikeren aboslutt ikke!
Kult med søppelsekk, det har jeg aldri tenkt på
I går fikk jeg startet alle filterene untatt to i reolen som da var nesten helt fylt opp. I dag fylte jeg den helt fikk ikke filterene til å virke fordeom. Har ikke helt gitt opp, men det får vente til i morgen.

Fikk satt i litt midlertidige lyssystemer slik at jeg kan se hva jeg gjør hehe. Det ble litt rart for alle karene fikk forskjellig farge:

[External Image]

Det ble biltema sand de to karene som manglet sand. Morsomt å se forskjellen fra rådasanden. Har også bestilt meg flere sandsnegler for de trengs i den tunge sanden.

Ellers er jeg nå ferdig med den værste jobben (sand æsj!) og er dødsfornøyd. Har tilogmed støvsugd, vaskingen blir gjort i morgen hehe. Gleder meg til å plante og innrede etterhvert.

Jeg vurderer å sette innkjørt filter i ett av karene og flytte geophagusen over der for de hakker slik på fødenettet til albino'ene, men det hadde vært ok å kjørt inn reolen ordentlig on its own.. Uansett her er bilde av skjønnheten, måtte jeg få mange fine timer i sofan kikkende i den

[External Image]

Vet ikke om "bokhyllen" skal stå der ble kanskje ikke så fint..
Jeg har bladd noen sider bakover i tråden her for å se om du har skrevet hvilken str på akvariene reolen har, men jeg finner det ikke
Du har sikkert skrevet det, men kanskje du kunne hviske det til meg?
85 litere eller noe sånt...kanskje?

Psst!
Du vet det sikkert, men jeg nevner det likevel;
det er best å slenge noen planter og eikeløv i akvariene du har startet opp filterne i, så får filterbakteriene litt biologisk nedbrytbart materiale å jobbe med. Uten riktig "mat" til nitrifikasjonsbakteriene blir ikke bakteriekulturen utviklet riktig.
Tipper på det er 85 litere ja ettersom flisene på gulvet ser ut som 30x30
Jeg har matet spøkelsesfisken med rekepellets... for at det skal bli bakterier. Men noen planter og eikeløv høres bedre ut! Takk for rådet Mona.

Hvisker: Reolkarene er 35x35x70 så de er vel 85 liter ja Bra tippet Lars hehe. Bra størrelse for corydoras?
Våknet opp i dag og er sylte forkjøla! Men det stopper ikke meg... hehe

Jeg har byttet vann på 160literen som kan hende det er litt nitritt i. Trodde at jeg så rosa på testen, men egentlig tror jeg ikke det. Bedre føre var enn etter snart *gulp* Vet ikke om hva som kom først men det var en død galaxy i karet i går. Byttet vann da også. Og skal bytte litt i kveld. Tenker det er greit da.

Ellers kom jeg meg ut i skauen og fikk plukket en søppelsekk med eikeløv. Halvfull ble den. Har lovet vekk noe, men det skal mye i reolen

[External Image]
Elin Pedersen
Hvisker: Reolkarene er 35x35x70 så de er vel 85 liter ja :) Bra tippet Lars hehe. Bra størrelse for corydoras?


Jepp, bra størrelse for Corydoras. Jeg har 9 stk 85 litere fordelt på to reoler.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap