Noen spørsmål om lys

Hei igjen.
Et av lysrørene (1 av 4) mine r ødelagt. Skulle til å bestile nytt lysrør nå, men så blir jeg litt forvirret av at lysrørene hos webzoo.net har forskjellige fargekoder (965 og 950)
Har også lest at man skal ha forskjellige lysrør pga plantevekst.
Og for å gjøre det enda mer innviklet (hvertfall for meg) så har lysrørene mine forskjellige watt. 36w og 40w og forskjellige typer.

På det ødelagte lysrøret står det:
f36w / 174-t8

De andre står det:
Osram L36w / 77

Og:
Aqua-glo. 48" / 119,94 cm 40w.

Så det store spørsmålet.
Hva slags lysrør skal jeg bestille?

På forhånd takk =)
36W\ 40W er samme sak. Elektronikken er beregnet for 36-40W, og så lenge lengden da stemmer, er det ikke noe problem De fleste produsenter lager rør i 1200mm lengde i 36W, men noen få lager de i 40W.

Koden 950 betyr at røret har en ganske god fargegjengivelse, og en forsåvidt grei fargetemperatur. 965 er hakket bedre, da det er mer likt dagslys.

For å forklare litt:
Det første sifferet forteller hvor på RA-skalaen (fargegjengidelse) røret befinner seg. Her er det mellom 91 og 99, av 100% fargegjengivelse.
De to neste sifrene forteller at rørene har en fargetemperatur på henholdsvis 5000K og 6500K.
De fleste ferskvannsakvarier utrustes med rør med en K mellom 5000 og 10000.
Det er ikke problematisk å trekke denne ennå høyere, har selv kar med 18000K, med en heslig god plantevekst...

Hva en velger, er gjerne mer smak og behag, enn noe annet.
Plantene er ikke så kravstore at de legger seg flate, av en forskjell på 1500K som det her er snakk om

PS: siden frakten av rør ofte er dyrere enn ett enkelt rør, anbefaler jeg rett å slett at om du har penger til det, bestiller opp ett lite lager med rør.
Kjekt å ha liggende ett par ekstra, når noe ryker (sier han som har ikke mindre enn 10 ulike styrker, T-grader og fargesammensettinger...)
Tusen takk igjen for et veldig greit svar. Utrolig greit med dette forumet her, for en kan alltid regne med å få greie svar.

Er det slik at jeg bur de bestille dette lysrøret? Og kanskje det lysrøret som blir nevnt litt lengre nede i artikkelen?
Selv hadde jeg kjørt med kun 965-rør, da jeg er litt tilhenger av "høy" kelvin, og samtidig ikke helt har sansen for Osram 950 Om jeg da i det hele tatt hadde kjøpt disse rørene.
Er nemlig meget svak for Hagens Life-gloII, dette er etter min mening det ultimate rør til de fleste kar

Det morsomme er å se at Webzoo ennå ikke har greid å luke ut Phillips i omtalen av produktet, selv om det er leeeenge siden siste Phillipsrør ble pakket der i gården
Takk igjen Frank for hjelpen =)
bruker selv flest 965 rør, og de fungerer utmerket-plantene vokser og ikke noe alger(alt er bare velstand med karrene våre fortiden).
965 rør er bestillt =)
Satser på at det blir bra.

Begynner å bli dyrt med akvarium nå. hehe
McLaren
Begynner å bli dyrt med akvarium nå. hehe
Hææ?? Dyrt?? Det har jeg aldri opplevd før
Har vel broila 20 høvdinger så langt i år på hobbyen :s
Er ikke blitt så galt enda...
Bank i bordet.
|McLaren|
Er ikke blitt så galt enda... Bank i bordet.

Det kommer, tro meg, det kommer Litersyken er nesten like forutsigbar som årstidene
Sant nok.. Har faktisk gåt fra 15 liter til 540 på 1 år. Skummel utvikling!
"tørr" ikke regne sammen mye jeg har brukt på div. akvarium"utstyr"dette året, men mye er det blitt.
Men det er verdt hver eneste krone, så stå på og få deg flere karr
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap