Stim eller ikke stim.....

Er alle fisk som opptrer i store grupper i naturen, stimfisk? Eller kan det tenkes at de er så mange fordi levevilkårene på det gitte området tillater mye fisk. Tenker da spesielt på fisk så som scalare og diskus.

Hvordan blir det å holde disse som akvariefisk uten store grupper viss de ikke er stimfisk?
De fleste fisk trives bedre om de har en gruppe artsfrender de kan "henge" med i naturen. Dette betyr oftest trygghet.

I ett akvarie er det gjerne begrenset med plass, og gruppen må gjøres mindre. For enkelte arter, må den ned i ett enkelt par.
F.eks scalare, det er ikke en art jeg selv ville hatt som gruppefisk, når de er voksne. Til det er faren for at de går i kamp, alt for stor.

En del Malawier lever også i store grupper på flere hundre fisk. Det er spesielt damene som er sosiale av seg. Det sier seg selv, at du skal ha ett voldsomt kar for å kunne være i nærheten av å kunne tilby 50+ fisk en gruppetilværelse Voldsomt både i størrelse, og voldsomt flott, må jeg legge til

Det er altså ikke noe lett spørsmål du stiller her Mange svar kan gis på dette
Så for kort tid siden et program på tv, hvor de tok for seg amasonas under vannflata. Der filmet de enorme scalare-stimer på flere tusen fisk. Og de var svære!! Og jeg må få si at dette var et av de vakreste akvariske syn jeg har sett. I tillegg til en arowan som hoppet minst 2 meter opp i ett tre.

Men spørsmålet mitt er egentlig: hvordan vet man hva som foregår i hodet på en fisk som er tatt ut ifra et slikt samfunn.
Har jo selv et par scalarer, (tabbe!!) men disse ser jo ut til å trives som fisken i vannet. De vokser iallefall jævlig fort. Og spiser av handa mi.
Og selv om disse ennå er forhåldsvis små, har de allerede forsynt seg av 3 kardinaler.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap